Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Vraag algen scrubber

Aquajan

ZeewaterForum gebruiker
Hallo,

Ik ben sinds afgelopen weekend begonnen met een algen scrubber want mn refugium project wou maar niet lukken en de algen in mn bak willen wel altijd groeien.
Het is een diy scrubber geworden gevoed van af de overloop met kogelkraan, een plaatje voor de alg van 20x25 en 2 diy led units met elk 6x 3w 660nm en 2x 3w 420nm op een heatsink.

Nu heb ik op dit moment een opaal plaatje voor de leds zitten om het licht wat te dimmen.. maar ik zie eigenlijk niemand dat doen.

Kan je met de opstart meteen volle bak licht geven?

En mikt het nou met de stroming?

Heb nu ongeveer 1500/2000l aan stroming over het stramien ( bijna al het water wat mn sicce 2.5 verpompt)
Wat ik gelezen heb is dat 35gallon per inch stramien breete goed is wat neer komt op 53 liter per centimeter en dan zou ik 150%/200% van de aanbevolen hoeveelheid water over het plaatje heen jagen.
Ik vind het water een stuk beter over het plaatje lopen met deze hoeveelheid maar of dat ook goed is...

Hij draait sinds zondag avond en ik zie al wat bruin spul verschijnen.

Mvg Gertjan
 

Bijlagen

  • 20180220_203330.jpg
    20180220_203330.jpg
    31,9 KB · Weergaven: 54
  • 20180220_203058.jpg
    20180220_203058.jpg
    46,3 KB · Weergaven: 54
Hallo,

Ik ben sinds afgelopen weekend begonnen met een algen scrubber want mn refugium project wou maar niet lukken en de algen in mn bak willen wel altijd groeien.
Het is een diy scrubber geworden gevoed van af de overloop met kogelkraan, een plaatje voor de alg van 20x25 en 2 diy led units met elk 6x 3w 660nm en 2x 3w 420nm op een heatsink.

Nu heb ik op dit moment een opaal plaatje voor de leds zitten om het licht wat te dimmen.. maar ik zie eigenlijk niemand dat doen.

Kan je met de opstart meteen volle bak licht geven?

En mikt het nou met de stroming?

Heb nu ongeveer 1500/2000l aan stroming over het stramien ( bijna al het water wat mn sicce 2.5 verpompt)
Wat ik gelezen heb is dat 35gallon per inch stramien breete goed is wat neer komt op 53 liter per centimeter en dan zou ik 150%/200% van de aanbevolen hoeveelheid water over het plaatje heen jagen.
Ik vind het water een stuk beter over het plaatje lopen met deze hoeveelheid maar of dat ook goed is...

Hij draait sinds zondag avond en ik zie al wat bruin spul verschijnen.

Mvg Gertjan

Voor wat het waard is mijn idee hier over, maar ik ben zelf nog aan het experimenteren.
Ik heb vanaf het begin volle bak licht gegeven en het lijkt vooralsnog te werken.
De blauwe LED’s gebruik ik niet, wel heb ik begrepen dat je die beter op ‘halve kracht’ kunt laten branden. Ik heb 2 units van 10x3w 660nm LED’s
Wat betreft de stroming is te veel beter dan te weinig. Ik heb ongeveer dezelfde hoeveelheid op een stramien van 27x17
Ik zou zeggen: als het werkt doe je het goed.
 
Meer stroming betekend dat je het scherm goed grof moet maken en dat je extra sterk moet verlichten.
Te doen maar minder ideaal.
Je scherm is erg groot voor je aquarium trouwens.
Begin bruin is normaal word vanzelf groen.

Groet
Eric jan
 
Het scherm is behoorlijk grof.. half uur met een gatzaag op lopen schuuren..
Ik zal de stroming eens wat terug draaien tot het punt dat het nog net mooi evenwijdig stroomt..
En zal het opaal plaatje met een helder plaatje verwisselen.

Wat betreft die blauwe leds op half vermogen.. dit had ik ook gelezen.. maar hoe doe je dat?
Volgensmij is het niet zo best voor de leds om ze parralel te zetten tussen een reeks leds in serie icm een driver met een vaste stroom en variabel voltage..
 
Heldere plaatje geeft meer licht ja.
De blauwe leds kan je misschien een diffuus iets voor zetten zodat die meer verspeid wordt.
Maar je kan eerst even wachten en kijken hoe het gaat als er voor de blauwe leds geen alg groeit verbrand het daar dus.
Je kan ze op half vermogen zetten door ze er parallel tussen te zetten dan verdelen ze het vermogen.
Maar kijk eerst ff goed hoe dit moet.
Er tussenuit laten is makkelijker je hebt ze niet echt nodig.
 
Helemaal met varke eens. Mocht het nodig zijn kun je gelijkwaardige blauwe LED’s ‘ongestraft’ parallel zetten tussen de rode in serie geschakelde. De driver levert dan een vaste stroom die verdeelt wordt over de blauwe LED’s
 
Top bedankt voor de tips, heb nu de heldere plaatje er voor en wacht het af.
 
Hoi Gertjan,

Leuk nog een scrubber gebruiker erbij! Ben erg benieuwd hoe t zal gaan. Veel succes!
verder niks toe te voegen.. wel ergens gelezen dat je de sleuf vrij van algoet moet houden anders wordt deze geblokkeerd door alg en verhoigd het waterniveau in je bak (stel je hebt t niet door dan hoor je het wel als er meer water langs je noodafvoer passeert van de bak)

Gr, Tim

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
ATS draait nu 6 dagen en 3 dagen met heldere plaatjes over de leds.
Recht voor de blauwe leds is inderdaad minder groei te zien als op de rest van het stramien dus ik ga de blauwe leds eens parralel zetten.
Verder is er al aardig wat groei denk ik zo maar wel erg donker.. moet ik dit laten gaan tot het groen word of moet ik nu al wekelijks schoonmaken?
 

Bijlagen

  • 20180224_111215.jpg
    20180224_111215.jpg
    37,2 KB · Weergaven: 19
  • 20180224_111203.jpg
    20180224_111203.jpg
    49,5 KB · Weergaven: 19
ATS draait nu 6 dagen en 3 dagen met heldere plaatjes over de leds.
Recht voor de blauwe leds is inderdaad minder groei te zien als op de rest van het stramien dus ik ga de blauwe leds eens parralel zetten.
Verder is er al aardig wat groei denk ik zo maar wel erg donker.. moet ik dit laten gaan tot het groen word of moet ik nu al wekelijks schoonmaken?
Hier sloeg het pas aan toen het water goed vervuild was (no3 3+, po4 0.06).. bij te weinig no3 ook bruine spul en kreeg toen een dikke bruine slijmlaag die ik er niet vanaf kreeg. Heb het toen laten opdrogen en er zat een cementlaag op die ik eraf kon slaan. In de tussentijd vervuilde het water en kwam er vanaf dag 1 groen spul op. Succes.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
ATS draait nu 6 dagen en 3 dagen met heldere plaatjes over de leds.
Recht voor de blauwe leds is inderdaad minder groei te zien als op de rest van het stramien dus ik ga de blauwe leds eens parralel zetten.
Verder is er al aardig wat groei denk ik zo maar wel erg donker.. moet ik dit laten gaan tot het groen word of moet ik nu al wekelijks schoonmaken?

Ik heb mijn bak opgestart met de ATS en het bruine spul nauwelijks gezien.
Ik ben pas schoon gaan maken toen er echt een dikkere laag alg op zat.
 
No3 hier is 8-12 en po4 is laag.. heb bij opstart en vandaag weer wat po4 toegevoegt naar +- 0.04.
Ik las dat zwart/bruin juist betekend dat er veel nutriënten in het water zitten een geel te wijnig.. of geld dit alleen voor een volgroeide ATS?
 
Laat maar gaan.
Als er een slijmerige laag op komt schoon maken.
Wordt vanzelf groen.
 
Neemt een ATS toevallig veel fosfaat op?
Ik heb nu in 1 week 2x 0.5ml po4+ gedoseerd (10ml po4+ = 1mg/l op 100l) en na die week po4 weer 0.00.
Dat lijkt mij en hoop.. ik voer momenteel 1 blokje mysis per dag aangevuld met Norilokken en lps pellets.
Er komt nog steeds enkel wat bruin spil op de ATS en het nitraat is ook aan het zakken van 12-8 Naar 8-4.
 
Neemt een ATS toevallig veel fosfaat op?
Ik heb nu in 1 week 2x 0.5ml po4+ gedoseerd (10ml po4+ = 1mg/l op 100l) en na die week po4 weer 0.00.
Dat lijkt mij en hoop.. ik voer momenteel 1 blokje mysis per dag aangevuld met Norilokken en lps pellets.
Er komt nog steeds enkel wat bruin spil op de ATS en het nitraat is ook aan het zakken van 12-8 Naar 8-4.
Geen idee wat die bruine meuk uit je water haalt

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Bovenaan