Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Afschuimer uit tijdens voeren???

tomkran

ZeewaterForum gebruiker
Beste forumleden,

Ik zit nu dik 2 weken in de opstartfase van m,n aquarium.
afgelopen zaterdag ontdekte ik een aardbei koraaltje op 1 van me stenen.
Ik weet dat dit niet de makkelijkste zijn en dat ze flink gevoerd moeten worden, maar de moeite waard om te proberen.
Ik ben gister begonnen met het voeren van fytoplankton.
Eerst gericht op het koraal om hem naar buiten te lokken, dan nogmaals om hem daadwerkelijk te voeden.
Helaas zonder resultaat, misschien later.
Maar nou viel het me op dat m,n afschuimer wat harder begon te werken na het inbrengen van het fytoplankton.
Is dit toeval? Of moet ik hem misschien uit zetten voor een korte periode? Zo ja hoe lang?
De inhoud van de bak met sump is 480 liter
Ik heb 9,6 ml fytoplankton toegevoegd volgens de beschrijving komt dit neer op 1ml op 50L zeewater.
De afschuimer is een BBK 200 intern supermarine.

bij voorbaat dank.
 
phytoplankton eet je aardbei niet, zooplankton mysis artemia heeft ie meer interesse in, staat vaak open als het wat donkerder is in de bak.
 
phytoplankton eet je aardbei niet, zooplankton mysis artemia heeft ie meer interesse in, staat vaak open als het wat donkerder is in de bak.
Ok dus even ander voer regelen.
Maar wat betreft de vraag afschuimer aan of uit? en waarom?
 
Heel fijn voer zoals dat phytoplankton heeft invloed op de oppervlaktespanning dus gaat je eiwitafschuimer logischer meer en dunner schuim vormen. Kan zelfs overlopen in extremen gevallen.
Deze staat in je sump dus het plankton is al je bak uit dus doet de schuimer prima werk.

Gewoon voer als artemi en mysis hebben die invloed niet dus dan doet je schuimer eerst gewoon niets. Pas als dit wordt opgegeten en terugkomt in verwerkte vorm wordt dit door de eiwitafschuimer via het schuim uit het totale systeem verwijderd waardoor er veel minder nitraat ontstaat.

Of het logisch is voor 1 stukje aardbei koraal je bak al gaan belasten is de vraag. Als het eet prima maar als het al je voer laat lopen, dan krijg je veel problemen binnen je opstart. @ weken draaien is nog heel kort namelijk en er zal best nog wel een nitriet/nitraaat klapje komen.

Vg Jan
 
Ok dus even ander voer regelen.
Maar wat betreft de vraag afschuimer aan of uit? en waarom?
Ik zet mn afschuimer eigenlijk nooit uit maar voer ook geen plankton. Als je ziet dat het snel wordt afgeschuimd kun je hem natuurlijk 1 of 2 uur uitzetten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
 
Heel fijn voer zoals dat phytoplankton heeft invloed op de oppervlaktespanning dus gaat je eiwitafschuimer logischer meer en dunner schuim vormen. Kan zelfs overlopen in extremen gevallen.
Deze staat in je sump dus het plankton is al je bak uit dus doet de schuimer prima werk.

Gewoon voer als artemi en mysis hebben die invloed niet dus dan doet je schuimer eerst gewoon niets. Pas als dit wordt opgegeten en terugkomt in verwerkte vorm wordt dit door de eiwitafschuimer via het schuim uit het totale systeem verwijderd waardoor er veel minder nitraat ontstaat.

Of het logisch is voor 1 stukje aardbei koraal je bak al gaan belasten is de vraag. Als het eet prima maar als het al je voer laat lopen, dan krijg je veel problemen binnen je opstart. @ weken draaien is nog heel kort namelijk en er zal best nog wel een nitriet/nitraaat klapje komen.

Vg Jan

Ok dank je wel. Dat is een duidelijk verhaal.
Ik vond het zelf ook wat overdreven om voor 1 stukje aardbei koraal te gaan voeren. Heb het nu diverse malen geprobeerd maar zie het ook niet eten. Het was het proberen waard, het leeft tenslotte ook. Dus vond ik dat het m,n plicht was om het allicht te proberen.
Maar ik wil de opstart ook niet zwaarder maken dan noodzakelijk is. Dus laat ik het koraaltje voorlopig even voor wat het is.
 
Ik zet mn afschuimer eigenlijk nooit uit maar voer ook geen plankton. Als je ziet dat het snel wordt afgeschuimd kun je hem natuurlijk 1 of 2 uur uitzetten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Ok, dank je wel voor je hulp.👍🏼
 
Bovenaan