Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Tin en nikkel in water

Wieren helpen zeker, maar op een reeds verhoogd gehalte is het effect erg klein. Ik zou de door mij hierboven geadviseerde techniek toepassen. Daarnaast kun je wieren inzetten, maar dat heeft vooral als voordeel dat de gehalten minder hard stijgen.
 
Ik zou ook de magneten van je apparatuur eens goed inspecteren .
Ik heb deze week gezien wat er met een magneet van maxpect gyre kan gebeuren als die beschadigd is c.q. lek .:mad:
Ik had hem gelukkig niet in de bak liggen en al eerder afgedankt toen ie een klein bultje vertoonde .
 
Het lijkt me dat je dan eerst water gaat wisselen en daarna pas kool in zetten
Het is een beetje onzinnig om water te filteren wat je meteen daarna weggooit.
 
Het lijkt me dat je dan eerst water gaat wisselen en daarna pas kool in zetten
Het is een beetje onzinnig om water te filteren wat je meteen daarna weggooit.

Nee hoor, eerst zoveel mogelijk er uit trekken en dan de laatste restjes middels wissels. Daarbij voer je dan ook reststoffen van de detox af. Ook voer je door de wissel gewenste stoffen toe die wellicht door de kool er uit zijn gehaald.
 
Helaas hebben mijn doktersvissen (denk ik) ook heel veel last van tin in het water.

Eergisteren is mijn koekop op 1 dag dood gegaan en nu merk ik op dat mijn geeloog dokter niet meer wil eten en het zelfde gedrag vertoond dan de koekop :confused:
Allebei zwommen ze met de mond een stukje open en ademde iets sneller dan normaal......

Het kan niet anders dan de tin zijn want mijn andere waardes zijn in de triton test allemaal goed.

Vanavond ga ik 200 liter (van de 525 liter) verversen en hopen dat de geeloog dokter het overleeft.

Echt balen dit......
 
Dat is zeker balen.
Ben je al over kool aan het filteren en/of heb al een Detox keur gedaan?

Ik filter nu 4 dagen over kool. Vanavond ga ik zeewater halen en dan neem ik gelijk detox mee.

Vanavond ga ik eerst 200 liter verversen (ongeveer 40% van totale inhoud) hiermee hoop ik dat m'n vissen weer wat opknappen en dan begin ik dit weekend met een detox kuur.
Het meest lastigste is het achterhalen waar de tin vandaan komt. 3 maanden geleden had ik nog helemaal geen tin in m'n bak. Bij mijn weten is er ook niets gewijzigd t.o.v. 3 maanden geleden???
 
Zo. Dat is balen raesi01....... hoop dat het goed gaat..... ik zie niks aan de vissen. Slakken lijken wel iets actiever te worden sinds de kool in het wervelbed zat....

Net met het advies van Tanne gestart. Kool eruit detox erin..... mooi bruin water..... paar dagen wachten nu..... spannend.....

Heb voor de zekerheid powerfilter er ook even uitgehaald. De detox moet de metalen kunnen opnemen dus die wil ik er niet uitfilteren. [emoji16]
 
Detox zit er 48h in nu. Lijkt dat hamertje wat verder open staat. Bruine kleur van het water is zo goed als weg. Nog 24h en dan gaat de kool er in. So far so good........
 
Tin zit bijv. in "blik" en gesteente kan "tinhoudend" zijn. Ik weet het niet: alle vormen van verwijdering en verdunning zijn natuurlijk aanbevolen, maar de vraag blijft dan toch waar de bron zit? Ik zou sowieso de aanbevelingen van Tanne volgen, maar blijf vooral ook op zoek naar de bron om het probleem definitief op te lossen.
 
Zo. Dat is balen raesi01....... hoop dat het goed gaat..... ik zie niks aan de vissen. Slakken lijken wel iets actiever te worden sinds de kool in het wervelbed zat....

Net met het advies van Tanne gestart. Kool eruit detox erin..... mooi bruin water..... paar dagen wachten nu..... spannend.....

Heb voor de zekerheid powerfilter er ook even uitgehaald. De detox moet de metalen kunnen opnemen dus die wil ik er niet uitfilteren. [emoji16]

Ik ben inmiddels ook begonnen met detox. Afgelopen donderdag heb ik eerst 40% ververst. hier zijn mijn doktersvissen aardig van opgeknapt :biggrin:
Mijn plan is nu om de komende 6 weken 20% te verversen. hopen dat we daarna zo goed als tin vrij zijn.

De oorzaak heb ik nog niet gevonden..... Ik vermoed dat het bij mij in het water is gekomen toen er een stromingspomp stuk is gegaan? Die pomp is er inmiddels uit dus ik ben benieuwd :confused:
 
Ik ben inmiddels ook begonnen met detox. Afgelopen donderdag heb ik eerst 40% ververst. hier zijn mijn doktersvissen aardig van opgeknapt :biggrin:
Mijn plan is nu om de komende 6 weken 20% te verversen. hopen dat we daarna zo goed als tin vrij zijn.

De oorzaak heb ik nog niet gevonden..... Ik vermoed dat het bij mij in het water is gekomen toen er een stromingspomp stuk is gegaan? Die pomp is er inmiddels uit dus ik ben benieuwd :confused:

Blij voor je dat het vooruit gaat :) vergeet niet dat 1 X 40% wissel meer effect heeft dan 2 X 20%. Ben benieuwd hoe het bij jou verder verloopt.

Bij mij is gisteren de powerfilter en de kool erin gegaan. Laat hem nu weer ff. Dan ga ik morgen ofzo kool en filter verwisselen en waterwissel doen.
 
Moet ik je de ton nz water wel even brengen zwager :cool::biggrin:
Bedankt nog voor jou hulp met het om zetten van mijn andere bak thumbs up
 
vandaag eerste water wissel gedaan. Nieuwe kool erin en powerfilter van nieuwe watjes voorzien. Zie langzaam steeds meer activiteit van slakjes. Die zag ik nooit meer en nu overal. Progressie is er........
 
Na de nodige waterwissels heb ik nu na 3 maanden weer een tritontest laten doen en helaas geeft de test weer aan dat er een grote hoeveelheid (16ugl) tin in m'n water zit.

Hoe pak ik dit nu het beste aan? Het zal toch niet zo zijn dat ik al m'n techniek moet vernieuwen en dan maar hopen dat de boosdoener er tussen zit?

Heeft er nog iemand tips?

Alvast bedankt.
 
Misschien domme vraag van mij uit. Maar zit er tin in apparatuur?

Zijn er geen middelen om zware metalen te binden?
 
Bovenaan