Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Tin en nikkel in water

Net nieuw

ZeewaterForum lid
Hoi allemaal..... net de ATI test terug....
Wat verbeteringen hier en daar maar ook Tin en Nikkel in het water en behoorlijk hoog.... nu snap ik waarom acros dood gaan en slakken niet actief zijn [emoji23]

Ik draai op dsr dus wissel niet waardoor dat rustig opgebouwd is denk ik.....

Ik heb een soldering gevonden van het bijvulsysteem die onbeschermd in het osmose water hing..... dat zal in ieder geval de oorzaak van het tin zijn.....

Om dat eruit te krijgen heb ik actieve kool in het wervel bed gedaan en ga dat elke 3 tot 4 dagen verversen. Ook doseer ik easylife filtermedium (zeoliet) om de metalen te binden zodat powerfilter en afschuimer het eruit kunnen halen.

Doe ik dat goed? Of zijn er meer/betere tips of ideeën?
 
Hoi allemaal..... net de ATI test terug....
Wat verbeteringen hier en daar maar ook Tin en Nikkel in het water en behoorlijk hoog.... nu snap ik waarom acros dood gaan en slakken niet actief zijn [emoji23]

Ik draai op dsr dus wissel niet waardoor dat rustig opgebouwd is denk ik.....

Ik heb een soldering gevonden van het bijvulsysteem die onbeschermd in het osmose water hing..... dat zal in ieder geval de oorzaak van het tin zijn.....

Om dat eruit te krijgen heb ik actieve kool in het wervel bed gedaan en ga dat elke 3 tot 4 dagen verversen. Ook doseer ik easylife filtermedium (zeoliet) om de metalen te binden zodat powerfilter en afschuimer het eruit kunnen halen.

Doe ik dat goed? Of zijn er meer/betere tips of ideeën?

Ik denk dat alleen met waterwissels je het eruit kan krijgen, niet met actieve kool of easylife. Misschien met triton detox maar dat is geloof ik meer voor koper.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Ik lees net een aantal onderzoeken waar wordt beweerd dat kool wel tin verwijderd....
Blijft lastig in onze hobby om iets met zekerheid te weten 🤣
 
Tin 45 ug /l zou 0.52 mogen zijn..... dus bijna 100x wat Ati adviseert.

Nikkel 4,85 ug /l zou ook 0.52 mogen zijn. Dus 10x wat Ati adviseert....
 
Tin 45 ug /l zou 0.52 mogen zijn..... dus bijna 100x wat Ati adviseert.

Nikkel 4,85 ug /l zou ook 0.52 mogen zijn. Dus 10x wat Ati adviseert....

Oeps dat is echt veel zeker het Tin.

Hoelang is die soldering in het water geweest en hoe groot was die soldering?

Gewoon benieuwd!
 
Waren 2 dunne draadjes aan elkaar gesoldeerd.....maar denk dat ze er een paar maand ingehangen hebben.
In het osmose water.... niet in zoutwater [emoji16]
Sturen de bijvulpomp dus staat regelmatig 6v op. Zal dus lekker reageren dan [emoji16]
 
Ja ik zou ook zeggen waterwissel en kool inzetten. Maar weet niet wat er vanuit dsr gezegd word.

Detox van triton werkt eigenlijk alleen voor koper en niet voor andere metalen. Zelf heb ik ook goede ervaringen met een poly filter ookal weet ik niet zeker of deze ook tin en nikkel verwijderen.
 
Met zulke hoge waarden zou ik niet gokken op kool, je kan dat pas weten na een ATI test!

Zou ook een mismeting kunnen zijn, maar daar ge de bron hebt gevonden zal de test wel juist zijn, anders een 2de opinie vragen aan ATI, ze doen wel een nieuwe meting op reserve staal.

Wat ik zou doen met zulke te hoge waarden is meteen een grote waterwissel, of 2 van 50%.
Volgens mijn mening het snelste en zekerste.

ps Wanneer was je vorige test en was daar al iets te zien van die hogere waarden?
 
Polyfilter kende ik nog niet maar ziet er interessant uit..... ga me daar eens goed in inlezen. Thanks voor de tip [emoji106]
 
Ik heb op dit moment ook te veel tin in m'n aquarium, 20ug/l
Bij triton krijg ik het advies om alleen met waterwissels te werken, namelijk 6 x 10% wisselen.

Er zijn mensen die wel baat hebben bij triton detox, triton zelf zegt dat detox geen tin bind.......
 
Met 6 wissels van 10% gaat ge er niet geraken.
Na die 6 wissels 45 is dan 23 geworden.
De 4.85 is dan 1.21 geworden.

Na 2 wissels van 50%, 45 is dan 11 geworden, dus nog altijd heel hoog!
4.85 is 1.21 geworden.

Na 1 grote van 90%, 45 is dan 4.5, doe je nog eens een 2de 90% is dan 0.45!
4.85 is dan 0.49.

Om jullie maar een idee te geven wat kleine en grote waterwissels uithalen!

En dan is nog te bezien welk zout, bij sommige zit er zelfs Tin en Nickel in, zo kan het ook mee geholpen hebben op te lopen!?
 
Is 90% waterwissel niet vragen om problemen op andere vlakken???? :confused:

Heb niet gezegd dat een 90% ok is.
Heb dat voorbeeld gezet om te laten zien wat het uithaalt!

Maar soms kun je niet anders, is soms kiezen tussen de Pest en de Griep :biggrin:

En het is aan TS om te doen wat hij goed vind en kan en wil.
 
Wisselen is in zo'n geval erg verstandig. Kool trekt de organisch gebonden tin er uit. Triton heeft een toevoeging, detox, die ook de anorganische variant grijpbaar maakt voor kool en afschuimer.

Wat ik zou doen:
- Detox toevoegen
- Twee dagen erna nieuwe kool plaatsen
- Flink verversen (als je aan genoeg natuurlijk zeewater kunt komen kun je gerust 80% ineens doen. Anders meerdere keren 30-40% doen.)

En daarnaast controleren of de soldering de enige mogelijke bron van de tin was. Succes!
 
Wisselen is in zo'n geval erg verstandig. Kool trekt de organisch gebonden tin er uit. Triton heeft een toevoeging, detox, die ook de anorganische variant grijpbaar maakt voor kool en afschuimer.

Wat ik zou doen:
- Detox toevoegen
- Twee dagen erna nieuwe kool plaatsen
- Flink verversen (als je aan genoeg natuurlijk zeewater kunt komen kun je gerust 80% ineens doen. Anders meerdere keren 30-40% doen.)

En daarnaast controleren of de soldering de enige mogelijke bron van de tin was. Succes!

Op deze manier ga ik het in ieder geval wel proberen!
Ik ga wel voor meerdere keren (30% tot 40%) verversen met natuurlijk zeewater.
 
Beetje gelezen. Triton detox is humic acid oftewel humuszuur. Dat bestaat uit deels afgebroken natuurlijke materialen.

Dit wordt ook gebruikt bij kweken van sommige planten [emoji263]

Verklaart misschien deels ook waarom de bosgrond methode werkt naast de bacteriën die daar inzitten.

Ga dat maar bestellen en wisselen. Kan wel aan natuurlijk zeewater komen, redelijk in de buurt.

Ps. Ik lees dat macro algen ook filteren. Zou wieren in de sump ook zinvol zijn om dit op te ruimen?
 
Bovenaan