Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

NO3 in vers aangemaakt zeewater.

griffinownz

ZeewaterForum lid
Hallo

Ik heb hier precies iets heel raar aan de hand. Het nitraatgehalte in mijn aquarium blijft op 5 mg/l staan terwijl ik elke week 10l op 85l ververs, heel spaarzaam voer en een stevige afschuimer heb. Dus ik testte vandaag het nitraatgehalte van mijn ververswater bleek dat dit ook op 5 mg/l stond. Toen maar eens de uitgang van de ionenwisselaar gemeten : 0 mg/L (TDS meter zei ook 0).

Kan ik er nu van uitgaan dat er nitraat in mijn zout (tropic marine pro reef) zit?
Ik maak wel altijd direct na een wissel al nieuw water aan dus het staat een week lang met een stromingspomp voor ik het gebruik maar dit kan normaal toch geen kwaad denk ik?
Het kan natuurlijk ook nog altijd de salifert test zijn maar aangezien deze 1 maand oud is denk ik niet dat dat het probleem is.

Mvg
 
Zou aanraden om eens direct te meten na het aanmaken om uit te sluiten dat het niet vanzelf ontstaat na een week. NO3 na RO water is wel vreemd. In het verleden wel gemerkt dat je wel PO4 na harsfilter kan hebben met TDS van 0 waar PO4 een waarde van 0,01 heeft. Maar NO3 zou wel exact 0 moeten zijn.
 
Zou aanraden om eens direct te meten na het aanmaken om uit te sluiten dat het niet vanzelf ontstaat na een week. NO3 na RO water is wel vreemd. In het verleden wel gemerkt dat je wel PO4 na harsfilter kan hebben met TDS van 0 waar PO4 een waarde van 0,01 heeft. Maar NO3 zou wel exact 0 moeten zijn.
Ik vind het inderdaad ook raar. Ik ga dat eens proberen. PO4 zit er niet meetbaar in.
Waar bewaar je je water in? Miss is deze niet goed schoon?

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
In een 30L emmer waar voeding in zat dus die is normaal wel goed. Ik gebruik diezelfde emmer ook al een paar maanden dus als er nog iets van voedingsresten in zaten ,zullen die nu wel weg zijn.
 
4 uur na het oplossen van het zout is het nitraatgehalte in de emmer 0 mg/l dus de emmer niet meer de hele week laten staan zal de oplossing zijn denk ik.
 
Vreemd, maar misschien toch maar eens van opslagvat veranderen of héééél grondig reinigen??

Kan natuurlijk altijd zijn dat je de gemeten NO3 waarde in je bak ook effectief hebt. Probeer eens een andere/sterkere stroming.
 
4 uur na het oplossen van het zout is het nitraatgehalte in de emmer 0 mg/l dus de emmer niet meer de hele week laten staan zal de oplossing zijn denk ik.

Bacteriën zijn werkelijk overal hoe goed je ook schoonmaakt, als je je water een week laat staan geef je ze de kans om hun eigen ‘ecosysteem’ op te starten. het beste is om vers water ook vers te gebruiken, direct nadat alles goed is opgelost.
 
vreemd zou niet moeten kunnen ik gebruik deze zout sinds kort en ben er echt over te spreken
 
Bovenaan