Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Veel vocht in huis, oplossing?

(gesloten account)

ZeewaterForum gebruiker
Ik merk zeker in de wintermaanden dat er veel vocht in mijn huis aanwezig is, dit is te zien aan de condens die neerslaat op de ramen. Nu heb ik een reefer 250 en dus een openbak en dit geeft aardig wat vocht af.

Nu is mijn vraag weet iemand hier een oplossing op? Zodat het minder vochtig in huis wordt.
 
Je zou een electrische luchtontvochtiger kunnen aanschaffen, dat helpt prima maar deze kunnen wel wat lawaai veroorzaken.
een goede ventilatieunit (WTW-unit) in je huis is een betere oplossing.
 
Ventileren....
zorg dat je ergens een klein klapraampje of iets dergelijks open hebt staan op een klein kiertje.
Dat is vaak al voldoende.
 
En die condens die neerslaat op jouw ramen was er niet toen jouw aquarium er nog niet stond?
Ik kan me echt niet voorstellen dat je aquarium daar voor verantwoordelijk is.
Ik denk dat het gewoon komt door de structuele toestand van jouw woning. Ventialtie is het sleutelwoord.
 
Dankjulliewel voor de reacties.

Zal eens kijken naar een elektrische vochtvreter. Een WTW-unit wordt mij te prijzig.
Nu verdampt het aquarium wel veel want iedere 3 dagen moet het ATO reservoir weer bijgevuld worden.
Het openlaten van een raampjes moet hier genoeg tegen werken?
 
En die condens die neerslaat op jouw ramen was er niet toen jouw aquarium er nog niet stond?
Ik kan me echt niet voorstellen dat je aquarium daar voor verantwoordelijk is.
Ik denk dat het gewoon komt door de structuele toestand van jouw woning. Ventialtie is het sleutelwoord.

Helemaal mee eens, vaak wil men , zeker, als het kouder wordt alles pot dicht hebben, weg ventilatie.
 
Ik heb het ook enorm veel vocht gehad, terwijl alle ventilatieroosters openstaan. Uiteindelijk kreeg ik zelfs schimmel op de ramen, terwijl ik twee keer per dag alles liet luchten.. toen was ik er klaar mee. Toch maar een Qlima d520 gekocht en deze alleen 's nachts laten draaien...en je raadt het al nergens meer last van.

Bij mij precies hetzelfde ik haal hier iedere nacht ongeveer 2 liter uit de lucht


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Ik had tot een paar maand terug ook veel vocht in mijn hobbykot .
Luchtvochtigheid dikwijls tegen 100% . Ook met raam open .
Water stond 's nachts op de vloer met kleine plassen op koude plaatsen , waterdruppels uit de voegen van het metselwerk :mad:
Heb me toen gelijk een elektrische ontvochtiger gehaald en dat werkt zeer goed .
Ik heb hem nu 3 a 4 uur per dag aan staan , en probleem is op minder dan een maand opgelost .
Kwam in de begin zowat 3 a 4 liter uit op die 4 uurtjes op een ruimte van een kleine 15m2 !
Mocht je er een halen zie dan wel dat je zelf de luchtvochtigheid kunt instellen , alsook de duur dat je hem aanzet .
Anders blijft de ventilator zomaar voor niks draaien .
 
Wat wordt hier gezien als te hoge luchtvochtigheid?
mijn nest thermostaat zegt dat het hier 48% lucht vochtig is

ik heb geen idee waar de grenzen liggen
 
Is deze heel goed? Dat deze speciaal genoemd wordt of is één van de volgende beter geschikt?(Voor een ruimte van +/- 50m2)

https://www.luchtbevochtigerstore.nl/category/249678/top-10-luchtontvochtigers.html

Ik gebruik al jaren een luchtontvochtiger in de winter en heb er al 2 versleten. Een zibro (nu qlima) en een trotec.
Deze bevalt prima Je kunt een veel duurdere nemen die zullen misschien stiller zijn maar geluid maken ze allemaal. Hij draait toch alleen in de nacht en dan heb ik er geen last van. Vooral de grote waterbak en de lage prijs zijn interessant. Stroomverbruik van 320 watt is in deze capaciteit ongeveer gelijk aan de duurdere merken.

Mijn ervaring is dat ze 4 a 5 winters meegaan.
 
Bovenaan