Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nog een Gobie erbij

Leonardo 1 meter

Senior Forumlid
ik heb al een aantal jaar een oranje gestreepte Gobie (Cryptocentrus aurora). Eigenlijk zou ik nog een Gobie erbij willen, waarschijnlijk de Cryptocentyrus cinctus. Gaat dit goed en kiezen ze hun eigen plekje of wordt dit knokken.

Lukt het niet, welk bodenvisje zou wel kunnen? Ik heb overigens al een Mandarijn Pitvis rondzwemmen.
 

Bijlagen

  • IMG_0033.JPG
    IMG_0033.JPG
    131,9 KB · Weergaven: 23
Waarschijnlijk gaat dat prima. Zo'n groot territorium houden die visjes er niet op na.

Wat helpt:
- Natuurlijke territoriumgrenzen. Denk aan gescheiden rifdelen, al dan niet fysiek of geschieden door groot koraal oid.
- Als ze elkaar niet altijd zien. Bijvoorbeeld, om een hoekje van elkaar kunnen leven.

Ik heb hier 4 gobies op een bodem van 80 bij 55cm.
Wel twee "riffen" tegenover elkaar met verschillende kanten/hoeken waar ze zich uit het zicht kunnen bevinden. Iedere goby heeft ook duidelijk zijn eigen stek. Behalve de Callogobius, dat is een geval apart. Die trekt zich van niemand wat aan en niemand ook van hem/haar.

Verder heb ik een Tangaroai goby (Ctenogobiops tangaroai), een signaalvin goby (Fusigobius sp.) en een [FONT=&quot]Amblyeleotris periophthalma[/FONT] deze drie dreigen wel eens naar elkaar om hun territorium te bevestigen. Dat is vooral een heel leuk gezicht, geen ernstige agressie ofzo.
 
Bovenaan