Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Triton test terug en te hoog SN ?

raesi01

ZeewaterForum lid
Hallo,

Ik heb gisteren mijn tritontest terug gehad en tot mijn verbazing is de SN (tin) te hoog. Deze staat op 20ug/l en dit moet 0 zijn.....
Ik merkte wel op dat de laatste tijd mijn SPS koralen het minder goed doen. De kleuren waren minder intens en de groei leek eruit te zijn.
Ook heb ik een koekop dokter rondzwemmen die sinds vandaag niet meer eet? Dat vind ik gek want hij at tot gisteren als een bouwvakker... Ik heb ook niet het idee dat hij veel sneller ademt dan normaal.

Heeft iemand enig idee hoe Tin in het water kan komen en hoe ik dit het beste weer eruit krijg? Ik hoor wel dat een detox (van triton) geen Tin verwijderd.

Ik ben sinds vandaag wel over kool aan het filteren.

Hierbij nog wat gegeven van mijn aquarium:
- Red Sea Reefer 525 XL
- triton core 7 met wieren filter (op doseerapparaat)
- 2 x maxspect stromindspompen

doc.jpg
doc1.jpg
doc2.jpg
DSC_0432.jpg

Alvast bedankt
 

Bijlagen

  • doc.pdf
    119,2 KB · Weergaven: 10
Triton zet meestal ook een advies erbij hoe te handelen met verhoogde en verlaagde waarden.
Staat daar niet in waar je wat mee kunt.
Mvg henk

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
 
Zoals Henkie1 al zei wat is de aanbeveling van Triton?

Stevige of meerdere kleine waterwissels denk ik?

En uiteraard de bron van Tin vinden!
Er is nog een topic waar een teveel en nog hogere Tin is gemeten, wel een ATI test.
Een draadje met soldeersel dat in osmosevat hing!

Wat ik ook zou doen is een 2de opinie vragen aan Triton, soms testen ze nog eens met reserve staal!
Er kan altijd iets misgaan-mismeting.
 
Triton adviseert inderdaad alleen maar waterwissel. 6 x 10% (in neem aan 1 x per week)

Hier ben ik nu ook mee gestart.......

IMG_4073.jpg

De oorzaak achterhalen wordt een lastigere klus :rolleyes:
 
6 x 15% staat er verspreid over 6 weken.

Welk zout heb je gebruikt?

Er zijn zouten met Tin in!
 
Als je toch met natuurlijk water kan wisselen zou ik gelijk iets meer wisselen.


Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
 
Bovenaan