Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Hoge TDS waarden in osmose vak ?!?!?!?!?

Doremy

ZeewaterForum lid
Heren,
Ik heb een dreambox watertank van 80 liter en een mixbedhars filtervat van 20 liter
Ieder keer meet ik mijn TDS waarden =0 voordat ik het in de watertank erbij giet.
Dus er komt nooit water in met een waarden hoger dan 0 !
Nu was hij bijna leeg dus ik ging hem vullen voel op het pompje wat erin staat wat gladheid (denk algjes ofzo)
en ook een beetje aan de wanden.
Nu hang ik mijn TDS meter in het restwater van de watertank en meet ik 250-300 TDS !!!!
Moet ik mij zorgen maken over dit water of niet ?
Er is 100% zeker 0 TDS erin gegaan dus geen zouten en metalen dus goed osmosewater.
Is hij nu hoger door wat ontstaan van leven (alg) in de tank en is dit schadelijk ???
Lijkt mij niet toch of zit ik er helemaal naast ?
Mvg Doremy
 
Heren,
Ik heb een dreambox watertank van 80 liter en een mixbedhars filtervat van 20 liter
Ieder keer meet ik mijn TDS waarden =0 voordat ik het in de watertank erbij giet.
Dus er komt nooit water in met een waarden hoger dan 0 !
Nu was hij bijna leeg dus ik ging hem vullen voel op het pompje wat erin staat wat gladheid (denk algjes ofzo)
en ook een beetje aan de wanden.
Nu hang ik mijn TDS meter in het restwater van de watertank en meet ik 250-300 TDS !!!!
Moet ik mij zorgen maken over dit water of niet ?
Er is 100% zeker 0 TDS erin gegaan dus geen zouten en metalen dus goed osmosewater.
Is hij nu hoger door wat ontstaan van leven (alg) in de tank en is dit schadelijk ???
Lijkt mij niet toch of zit ik er helemaal naast ?
Mvg Doremy
Hallo.,
Water met een dergelijke hoge waarde zou ik zeker niet meer gebruiken. Ik meet hier in Venlo een TDS van 330 bij het kraanwater.
Ik denk dat je de filter('s) moet vervangen.

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
 
Kan het zijn dat er wat aquarium water in de osmose bak is gespat ?
Misschien eens een nitraat en fosfaat testje loslaten op het osmose water.

Zelf zou ik mij daar niet meteen heel druk maken, tenzij je natuurlijk iets niet goed ziet gaan in het aquarium.
Het kan natuurlijk nooit kwaad om de osmose bak een keer schoon te maken, maar ik zou het water niet weg gooien.
 
de gladheid die je op het pompje en de wanden voelt is gewoon een laagje bacteriën

Kan geen kwaad hoor..

Een hoge waarde in je opgeslagen water is vreemd , wat je met een tds meter meet zijn de opgeloste deeltjes in het water ,het meten wat je doet is het meten van het geleidingsvermogen van het water.

Voor zover ik begrepen heb zijn dit hoofdzakelijk zouten en ik vraag mij af hoe ze in je bijvulwater terecht zijn gekomen...het water uit je osmose is nul,,,

Drinkt je kat/hond misschien stiekem van je water ?
 
Hallo.,
Water met een dergelijke hoge waarde zou ik zeker niet meer gebruiken. Ik meet hier in Venlo een TDS van 330 bij het kraanwater.
Ik denk dat je de filter('s) moet vervangen.

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
filters zijn nieuw en zoals ik al zei er gaat 0 TDS in de tank
 
Kan het zijn dat er wat aquarium water in de osmose bak is gespat ?
Misschien eens een nitraat en fosfaat testje loslaten op het osmose water.

Zelf zou ik mij daar niet meteen heel druk maken, tenzij je natuurlijk iets niet goed ziet gaan in het aquarium.
Het kan natuurlijk nooit kwaad om de osmose bak een keer schoon te maken, maar ik zou het water niet weg gooien.
ga ik morgen gelijk doen
 
de gladheid die je op het pompje en de wanden voelt is gewoon een laagje bacteriën

Kan geen kwaad hoor..

Een hoge waarde in je opgeslagen water is vreemd , wat je met een tds meter meet zijn de opgeloste deeltjes in het water ,het meten wat je doet is het meten van het geleidingsvermogen van het water.

Voor zover ik begrepen heb zijn dit hoofdzakelijk zouten en ik vraag mij af hoe ze in je bijvulwater terecht zijn gekomen...het water uit je osmose is nul,,,

Drinkt je kat/hond misschien stiekem van je water ?
Nee onmogelijk zit ook een deksel op de watertank Zeewater/hond kan er niet bij
 
filters zijn nieuw en zoals ik al zei er gaat 0 TDS in de tank

Ik snap het probleem nu. Ik zou het water weggooien; de bak schoonmaken en vervolgens nieuw water er in doen.
Vervolgens kijken wat er nu gebeurt. Verandert de TDS-waarde wederom omhoog, moet je naar een oorzaak gaan zoeken.
Kan er geen zeewater uit het aquarium op de een of andere manier in de bak komen?
Blijft de TDS-waarde 0 is het een tijdelijk probleem geweest, maar is er toch een keer iets in het water terecht gekomen.
 
Kan het zijn dat de slang van je bijvulsysteem in het water van de sump hangt ?

dan is het mogelijk dat als het nivo in je sump hoger is dan je voorraadbak het water vanuit je sump terug hevelt naar je voorraadbak.

is bij mij ook een keer gebeurt.


greetings peter
 
Kan het zijn dat de slang van je bijvulsysteem in het water van de sump hangt ?

dan is het mogelijk dat als het nivo in je sump hoger is dan je voorraadbak het water vanuit je sump terug hevelt naar je voorraadbak.

is bij mij ook een keer gebeurt.


greetings peter
Ook dat is niet mogelijk de dreambox is 35cm hoog en de watertank 55cm
 
Kan iemand ook zijn osmosevak eens meten en kijken wat voor TDS waarde daar uitkomt ???
Het kan niet zo zijn dat ik de enige ben die dit heeft.
De watertank is nieuw schoongemaakt en pas 3 x gevuld geloof niet dat iedereen zn osmosevak iedere keer schoonmaakt als hij hem gaat vullen toch?
 
Gisteren heb ik ook gemeten en toen schrok ik me een hoedje! 100microSiemens (gemeten met Hanna Dist 4)! terwijl mijn voorraadvat gewoon 0 is!
Vlak daarna bedacht ik dat ik dit vat ook heb gebruikt om zout water aan te maken dus er zullen wel wat restjes in zijn blijven zitten :rolleyes:

Ik zal hem binnenkort eens helemaal reinigen en daarna een meting doen na een week ofzo...
 
Gisteren heb ik ook gemeten en toen schrok ik me een hoedje! 100microSiemens (gemeten met Hanna Dist 4)! terwijl mijn voorraadvat gewoon 0 is!
Vlak daarna bedacht ik dat ik dit vat ook heb gebruikt om zout water aan te maken dus er zullen wel wat restjes in zijn blijven zitten :rolleyes:

Ik zal hem binnenkort eens helemaal reinigen en daarna een meting doen na een week ofzo...

Bedankt !! dus er zijn meer mensen die dit hebben alleen nu de vraag er gaat 0TDS in de tank, daar gaan wat algjes in groeien met als gevolg een hoge TDS waarde dit is denk ik niet schadelijk voor je aquarium toch ?
Nog meer mensen die hun vak hebben gemeten ?
 
Ook dat is niet mogelijk de dreambox is 35cm hoog en de watertank 55cm

het gaat niet om de hoogte maar om het waternivo....

als de voorraad ton bijna leeg is kan dit toch gebeuren.

heet de wet van de communicerend vaten 🤔
 
het gaat niet om de hoogte maar om het waternivo....

als de voorraad ton bijna leeg is kan dit toch gebeuren.

heet de wet van de communicerend vaten 🤔

De uitloop zit hoger dan het water niveau om dat te voorkomen dus dat is uitgesloten dat ze kunnen comminuceren
 
Ik heb ook eens gemeten. Bij mij kwam het uit op 4ppm. Daarna osmosevak gemeten en was 0ppm.
Denk in mijn geval wel dat ik een keer iets van zout of dergelijke erin heb laten komen.
Nooit over nagedacht, ga van de week de osmosekamer in de sump helemaal schoonmaken.
 
Heb eens 40 gemeten sinds die tijd maak ik het voorraadbakje vaker schoon en blijft het stukken lager
Zal toch aan de glibberige bacterieen laag liggen denk ik
 
Om van 0 naar 250-300 TDS te gaan is wel een heel grote sprong. Dit krijg je niet van wat bacterien of kleine verontreiniging volgens mij. Ben benieuwd wat een RO labtest als resultaat zou geven op dat water.
 
Bovenaan