Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Wat is dit? Eitjes en wormpjes?

djohn

ZeewaterForum lid
Beste,

Mijn bak draait nu 3 maanden en ik heb last van kleine bruine gluiperds op mijn wanden en ruiten. Ik veeg ze altijd weg, maar ze blijven komen.
Verder heb ik sinds een week ook witte stipjes op de achterwand. Ze bewegen niet (denk ik) en lijken op eitjes (van mijn slakken?).

Kunnen jullie me helpen wat dit is? En wat ik ermee moet doen? Alvast bedankt.

De wormpjes:

IMG_20180201_125413.jpgIMG_20180201_125407.jpgIMG_20180201_125307.jpg

De eitjes:
IMG_20180201_130930.jpg
 
Platworm, red manuce, deze verwijderen

De eitjes zijn eigenlijk een soort peultjes, zeer positief en gevolg van het rijper worden van de bak.
 
Platworm, red manuce, deze verwijderen

Bedankt Alex voor de feedback.

Heb je tips hoe je zo'n platworm het best kan verwijderen? Nu ga ik gewoon met de algenmagneet erover, maar dat kan ik enkel op de ramen doen, niet op de achterwand.
 
Je bak bevat nog geen koralen toch?
Haal de bodem/grind weg door af te zuigen.
Zuig alle zichtbare platwormen af en doe dit steeds iedere dag voordat je met medicatie begint.
 
Bak bevat al koralen, garnaal, egel en 2 slakken. Welke medicatie stel je voor?
 
Dan zou ik een groene lipvis inzetten, wel de bodem afzuigen en 1 dag op natuur azijn zetten en daarna een paar dagen op osmose water.
 
Dan zou ik een groene lipvis inzetten, wel de bodem afzuigen en 1 dag op natuur azijn zetten en daarna een paar dagen op osmose water.

De bodem afzuigen is een hels werk. Als ik die bodem op azijn zet, gaan dan de goede bacteriën in het zand niet verloren? Is het dan niet beter van gewoon nieuw zand in de bak te doen?
 
Deze duiken nu ook plots op. Precies blauw/grijze planaria? Kan dat of is het iets anders (moeilijk om duidelijke foto's te maken)?

IMG_20180208_185055 (1).jpgIMG_20180208_185103.jpg
 
Zijn het geen ganzenvoetjes?
 
Bovenaan