Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Al het leven in de bak gaat dood. Advies nodig.

Bedankt voor de reacties iedereen!

@ Tanne - Om 13:30 is het HW, ik zal hiervoor even een grote emmer gaan halen. Kan ik echt zoveel water verversen in 1x? Ik had het idee dat de waterverversing van gisteren toch wel een klap gaf op het leven in de bak namelijk.

@ Timm- Het water is aangemaakt met zout:) Maar deze wissel heb ik ook pas gedaan nadat de problemen waren ontstaan, de vorige waterwissel is van aan halve week terug en die zal het probleem niet zijn geweest denk ik zo. Ik probeer het lijstje te zoeken en in te vullen.

Met natuurlijk zeewater is zo'n grote verversing geheel probleemloos. Wel moet het water dus op de juiste temperatuur zijn! Met synthetisch zeewater zou ik zo'n forse verversing niet aandurven.
 
Heb je wel zout toegevoegd aan je water? Ik heb een keer meegemaakt dat een hobbyist vergat zout toe te voegen en met osmose een wissel deed met puur osmose met alle gevolgen van dien. Dat schiet me zo 1 2 3 door mn hoofd... verder hebben we veel meer informatie over jou nodig om je te helpen. Tanne Hoff heeft ooit een lijstje opgesteld wat je in kan vullen (weet zo even snel niet waar die staat)
Deze: http://www.zeewaterforum.info/forum...en-we-weten-om-een-vraag-goed-te-beantwoorden
 
Bedankt Tanne, ik zal hem zo invullen. Het zeewater is inmiddels op temperatuur en het zoutgehalte blijkt toch lager te zijn. Weet niet of het kan kloppen, maar op 8 graden was het zoutgehalte 1.024 en nu is het 1.022 / 1.021 bij 26 graden.
 
Dit kan zeker schelen in SG waarde.
Bepalend is waar en wanneer je het zeewater schept en haalt en hoe het tij is of was.

Niet te moeilijk doen, schroef het zeewater op met je zeezout tot de gewenste waarde.
Het kan namelijk ook zijn dat de sg hoger is dan je wilt en dan verdun je het met osmose water.

Succes.
 
Bij deze het lijstje




1. Inhoud van het aquarium
45 liter Superfish IQ45
2. Inhoud van de filterbak
+/- 5 liter
3. Hoe houd je het calciumgehalte op peil?
niet
4. Gebruik je een fosfaatfilter (wat voor een, wat voor media, hoe vaak/lang)?
nee
5. Gebruik je ozon of UV?
nee
6. Wat voor afschuimer gebruik je (merk, type)?
Merkloos, zat bij de bak.
7. Hoe vaak maak je de afschuimer schoon (niet zozeer beker legen, maar venturie reinigen etc)?
1x per maand ( nu pas 1x gedaan)
8. Wat zijn de temperatuur, zoutgehalte, pH, KH, nitraat en fosfaat (en eventueel nitriet, calcium, magnesiumwaarden?
Temperatuur 24 graden celcius
Zoutgehalte 1.024
pH 8
kH 8
No2 0
No3 0
Ammonia 0

9. Wat voor extra filters gebruik je? (koolfilter, refugium, potfilter, zandfilter...)
Sinds vandaag zit er een zakje met actieve kool in.
10. Wat voor verlichting gebruik je? (Watt, kleur, hoe oud etc?)
LED 30 Watt
11. Hoe veel stroming heb je precies?
1200 liter per uur stromingspomp (staat niet op vol vermogen)
1200 liter per uur opvoerpomp
12. Wat voor koralen houd je?
Zoanthus dragon eyes
Seriatopora
Paddestoelleder
Stylophora pistalata
Zoanthus LOTR
Caulastrea furcata
Capnella imbricata
13. Wat voor vissen houd je?
Wetmorella Nigropinnata
Gobiodon Okinawae
14. Hoe lang draait het systeem al?
Iets langer dan 2 maanden
15. Hoe veel levend steen heb je? En hoe oud is het?
6 kilo schat ik, was meer maar heb er wat uitgehaald. Zo'n 3 kilo is uit een draaiende bak gehaald en 3 kilo was 'vers'
16. Hoe onderhoud je het aquarium (wat en wanneer? Denk aan waterverversingen, vervangen bodemmateriaal etc)
1x per week 10% water verversen
17. Wat voeg je toe (wat, waarom, hoe veel, hoe vaak)?
Niets
18. Welk merk zout gebruik je?
Tropic Marine
19. Wat voer je (en hoeveel en hoe vaak)?
Diepvries artemia en rode plankton 2x per week een kwart blokje
20. Welke problemen heb je afgezien van het probleem in de vraag?
Bruinige alg op ruit en bovenste stenen.
 
Je zei dat je al de testen opnieuw gedaan had. Waren deze nog goed? Is dit geverifieerd met andere testen?

Je kan bijna water halen. Ik zou zoveel mogelijk meenemen en verversen.

Ik heb +/- een maand geleden een RedSea testkit gehaald, de houdbaarheidsdatum hiervan zit op 2019. Niet geverifieerd met andere testen.
 
Het water is bijna klaar om vervangen te worden, maar er gebeurd ook wat anders in de bak. Alles lijkt op te knappen (door de actieve kool?) De vis die die al sinds gisteren op z'n zij ligt begon ineens ook weer een beetje te zwemmen, video heb ik geüpload.
Ook staan de poliepen weer uit het van koraal.



Kan ik beter even wachten met het verversen van het water, of kan dit sowieso geen kwaad?
 
Mee eens hoor je heb nu het water en er is iets goed mis. Ik zou t risico niet willen lopen om morgen alsnog te zien dat alles overleden is

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 
Ik heb +/- een maand geleden een RedSea testkit gehaald, de houdbaarheidsdatum hiervan zit op 2019. Niet geverifieerd met andere testen.
Dan mag je dr inderdaad wel van uit gaan dat de uitslagen correct zijn.

Je zou eigenlijk een beetje water moeten bewaren en dit opsturen naar triton/ati om te analyseren maar daar ben je nu te laat mee. Ben benieuwd wat nu de boosdoener is. Blijkbaar gaat t met actieve kool al wel beter.
Medicatie toegevoegd of misschien uitgeschoten met sporenelementen?
Nb lees nu je opsomming pas.

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 
Heb 15 liter vervangen, eerlijk gezegd durf ik ook niet meer te vervangen nu alles een beetje aan het opknappen is. Ik hou het voorlopig even heel goed in de gaten. Dat er iets goed mis was is zeker, het is een wereld van verschil. Al het koraal staat nu weer open en beide vissen zitten weer op hun vaste plek. Het had niet langer moeten duren want één van de vissen lag sinds gisteren middag al op z'n rug.

De oorzaak blijft mij echter nog steeds een raadsel.. Er is niets bijgeplaatst in de bak, er waren geen waterwissels gedaan ik heb alleen een beetje gevoerd. Dat het voeren de oorzaak is geweest lijkt me heel sterk aangezien het van een stukje was waarmee ik al eerder gevoerd heb. Ik had inderdaad een beetje water moeten bewaren, had graag willen weten wat nu de oorzaak is geweest maar helaas het blijft nu gissen... Dit is een leer voor volgende keer, al hoop ik niet dat die er komt:eek:

Voor nu wil ik iedereen in ieder geval heel erg bedanken voor het meedenken!
 
Je woont vlakbij het beste zeewater om een WW te doen.

Je bakje is niet zo groot, zou dus een wekelijkse WW plannen.
 
Je woont vlakbij het beste zeewater om een WW te doen.

Je bakje is niet zo groot, zou dus een wekelijkse WW plannen.

Ik doe een wekelijkse wissel, maar maak het altijd zelf aan. Is zeewater echt beter, in dat geval haal ik voortaan gewoon een emmertje zeewater namelijk:cool: Ik vind wel dat het minder helder is dan zelf aangemaakt water.
 
Ik doe een wekelijkse wissel, maar maak het altijd zelf aan. Is zeewater echt beter, in dat geval haal ik voortaan gewoon een emmertje zeewater namelijk:cool: Ik vind wel dat het minder helder is dan zelf aangemaakt water.

Ik pomp het op ongeveer 3 meter diepte en vind het zeer helder.
Pomp wel buiten aan Neeltje Jans, aan de welbekende steigers.

U hebt oppervlaktewater geschept met een emmer?
Je kan dit altijd eerst over filterwatten gieten voor het de bak ingaat.

Bekijk eens de ATI test van Neeltje Jans zeewater, link staat in mijn onderschrift!
= Perfect water.
 
Ik pomp het op ongeveer 3 meter diepte en vind het zeer helder.
Pomp wel buiten aan Neeltje Jans, aan de welbekende steigers.

U hebt oppervlaktewater geschept met een emmer?
Je kan dit altijd eerst over filterwatten gieten voor het de bak ingaat.

Bekijk eens de ATI test van Neeltje Jans zeewater, link staat in mijn onderschrift!
= Perfect water.


Als groen goed is ziet het er heel goed uit inderdaad;) In het vervolg ga ik het ook maar proberen met gewoon zeewater dan.
 
Mooi dat het beter lijkt te gaan. Actieve kool moet je echt preventief in huis hebben en naar mijn mening ook minstens maandelijks preventief inzetten. Aangemaakt zeewater is inderdaad helderder dan natuurlijk zeewater. Mijn ervaring is dat de troebeling van natuurlijk zeewater binnen een dag verdwenen is. Zou ik dichter bij zee wonen zou ik veel vaker met natuurlijk zeewater verversen en minder vaak met aangemaakt water.

Voor wat betreft 'de oorzaak', ik vraag me af of die met een Tritontest aan te tonen was geweest: ik vermoed dat een organische stof de boosdoener was en die kan met die test niet worden gevonden.
 
Even een update, ik vind het heel bijzonder maar alles lijkt weer helemaal opgeknapt te zijn. Vooral de Wetmorella Nigropinnata vind ik bijzonder aangezien deze al 2 dagen op z'n rug lag. Maar zoals te zien op het filmpje zwemt deze ook weer.;)




Vraag me nog wel af hoe lang ik de actieve kool erin kan laten zitten?
 
Gelukkig, nu proberen het stabiel te houden en constant.
Minimaal 1 x per week No3 - Po4 - Ca en KH meten en eens per maand 48 uur kool inzetten.
 
Even een update, ik vind het heel bijzonder maar alles lijkt weer helemaal opgeknapt te zijn. Vooral de Wetmorella Nigropinnata vind ik bijzonder aangezien deze al 2 dagen op z'n rug lag. Maar zoals te zien op het filmpje zwemt deze ook weer.;)




Vraag me nog wel af hoe lang ik de actieve kool erin kan laten zitten?
Heel fijn te lezen dat het nu weer veel beter gaat. Ik zou zeggen: 2-3 dagen. En voortaan maandelijks inzetten. Deze tip staat -net als nog honderden andere nuttige adviezen- ook in mijn boekje. Voor de prijs van een garnaal haal je een hoop kennis in huis. De betere aquariumwinkel heeft het op voorraad, anders vind je het ook in de boekwinkel, bijvoorbeeld hier zonder verzendkosten: https://www.donner.nl/praktische-ha...ng-probleemoplossing/tanne-hoff/9789082101133. Zo heb je voor de toekomst meteen doeltreffend advies bij de hand.
 
Gelukkig maar, alleen weet je de oorzaak niet. Of heb je deze wel achterhaald?
 
Bovenaan