Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Waterwaardes goed, maar toch alg

sidd

ZeewaterForum gebruiker
Hallo,

Het ging een tijd goed, maar sinds deze week krijg ik ineens bruine alg in mijn bak. De algen lijken zich alleen te vormen op het verse levendsteen dat ik gekocht heb(bak draait nu +/- 2mnd), het levendsteen wat ik overgenomen heb uit een andere bak blijft 'schoon'. Kiezelalg is het denk ik niet, want er zijn geen luchtbelleltjes of draadjes te herkennen. Het komt ook op de ruit, hier zijn wel een soort van 'wollen' plukjes te zien. Wat ook opvalt is dat m'n Caulastrea sinds deze week minder groen is en hij lijkt ingekrompen te zijn. Het overige koraal staat er goed bij.

Ik heb vandaag onderstaande waterwaardes gemeten (RedSea):
pH: 8
kH: 8
Ammonia: 0
Nitriet: 0
Nitraat: 0
Zout: 1,024
Temp: 24

Ik heb een nieuw 5-traps osmose systeem met Di-filter, ik heb geen TDS meter maar alles is nieuw dus vraag me af of dit echt noodzakelijk is.

Fosfaat kan ik helaas niet meten, maar zou dit een probleem kunnen zijn en is het zinvol om hier een test voor aan te schaffen? ik zat al te kijken, maar lees verschillende verhalen over de soorten tests. De digitale tester van hanna schijnt goed te zijn, maar deze kost behoorlijk wat. Is dat zinvol voor zo'n klein bakje of kan ik ook uit de voeten met een RedSea fosfaat test?

20180126_104242.jpg
20180126_104228.jpg
20180126_104237.jpg
 
Po4 is fosfaat toch, daar heb ik geen meetset voor had ik in mijn post gezegd:rolleyes:

Ik zit te twijfelen om er ééntje aan te schaffen en zoja welke. Zou een salifert Po4 set goed zijn of moet je toch echt voor een digitale test gaan. Deze zijn toch behoorlijk aan de prijs namelijk. En zou een te hoog fosfaat de kenmerken hebben van hoe de bak er nu bij staat?
 
Fosfaat is een belangrijke waarde om te meten. Je heb dan ook zeker een test nodig. Zelf heb ik die van red sea het is even 'leren ' lezen maar dan een prima test om te gebruiken.
Hanna is idd veel makkelijker om af te lezen Maar hier zit ook een prijs kaartje aan.
 
Duidelijk, dan moet ik toch zo'n test aanschaffen. Ik denk dat ik dan toch maar ga voor de Red Sea test, de Hanna is in aanschaf duurder en dan moet je ook nog van die zakjes kopen die ook niet goedkoop zijn. Bij de Red Sea ben je voor €40,- klaar en kun je 100x testen.

Als die gewoon goed is lijkt me dat een prima keuze.

Maar zou een te hoog Po4 Alg kunnen veroorzaken en een Caulastrea die zich niet lekker voelt? Het andere koraal lijkt nergens last van te hebben namelijk. Zelf zat ik beetje te denken dat er misschien te weinig nitraat in de bak zit, omdat ik wel eens lees dat dit er wel een beetje in moet zitten.
 
Kijk eerst eens wat je po4 is. Miss heb je dan al direct de oorzaak te pakken. Laat je waarde weten en dan kunnen we met zn alle verder kijken.
 
Duidelijk, dan moet ik toch zo'n test aanschaffen. Ik denk dat ik dan toch maar ga voor de Red Sea test, de Hanna is in aanschaf duurder en dan moet je ook nog van die zakjes kopen die ook niet goedkoop zijn. Bij de Red Sea ben je voor €40,- klaar en kun je 100x testen.

Als die gewoon goed is lijkt me dat een prima keuze.

Maar zou een te hoog Po4 Alg kunnen veroorzaken en een Caulastrea die zich niet lekker voelt? Het andere koraal lijkt nergens last van te hebben namelijk. Zelf zat ik beetje te denken dat er misschien te weinig nitraat in de bak zit, omdat ik wel eens lees dat dit er wel een beetje in moet zitten.

Let op als je een test van Red Sea gaat kopen. Zorg dan dat je de nieuwste versie van PO4-test koopt.
Deze zit in een nieuwe verpakking, zwarte dozen. De nieuwe test is namelijk veel beter dan de voorgaande test in de witte verpakking.
Als je de fosfaat- en nitraattest in één verpakking koopt, ben je veel goedkoper uit. Bovendien kun je dan in het vervolg de navullingen kopen.
 
Let op als je een test van Red Sea gaat kopen. Zorg dan dat je de nieuwste versie van PO4-test koopt.
Deze zit in een nieuwe verpakking, zwarte dozen. De nieuwe test is namelijk veel beter dan de voorgaande test in de witte verpakking.
Als je de fosfaat- en nitraattest in één verpakking koopt, ben je veel goedkoper uit. Bovendien kun je dan in het vervolg de navullingen kopen.
Bedankt voor de tip. Ik heb echter net de startsets van redsea gekocht dus kan nog wel even vooruit met nitraat. Ik heb deze besteld Red Sea*MCP Phosphate Test zit ook in een zwart doosje dus moet de goede zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
 
Po4 zojuist kunnen meten. Komt uit op 0,00 ~ 0,01. Het blijft een beetje puzzelen met die kleuren vergelijken, maar moet zeggen dat deze methode wel goed werkt van RedSea.
 
Bij het aanschaffen van de Po4 test zag ik ook diverse toevoegingen. Bijvoorbeeld van Colombo deze hadden de Marine bacto of Colombo Marine Control.

Als ik de omschrijving mag geloven is het goed om deze toe te voegen aan het water. Zou dit ook echt zo zijn of kun je dit beter alleen gebruiken wanneer je water niet goed blijkt te zijn?
 
Bij het aanschaffen van de Po4 test zag ik ook diverse toevoegingen. Bijvoorbeeld van Colombo deze hadden de Marine bacto of Colombo Marine Control.

Als ik de omschrijving mag geloven is het goed om deze toe te voegen aan het water. Zou dit ook echt zo zijn of kun je dit beter alleen gebruiken wanneer je water niet goed blijkt te zijn?
ja ja veelbelovende producten. Zie het zo; 99% hebt je niet nodig.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Goed dat je nu je fosfaat heb kunnen meten. Deze waarde is mi netjes.
Maar kan ook komen doordat de alg dit meteen opneemt.
Je gaf aan dat deze alg alleen op je nieuwe stenen voorkomt? Zie je hier al een verschil in tov bijvoorbeeld een paar dagen geleden?


Alle toevoegingen. Tja ik sluit me aan bij wat Tim aangeeft. Leuk maar overbodig;)
 
Goed dat je nu je fosfaat heb kunnen meten. Deze waarde is mi netjes.
Maar kan ook komen doordat de alg dit meteen opneemt.
Je gaf aan dat deze alg alleen op je nieuwe stenen voorkomt? Zie je hier al een verschil in tov bijvoorbeeld een paar dagen geleden?


Alle toevoegingen. Tja ik sluit me aan bij wat Tim aangeeft. Leuk maar overbodig;)


Enige dat opvalt is dat er minder alg op de ruiten zit, de alg op de stenen en achterwand blijft aanwezig. De 'nieuwe' stenen zitten nu ook zo'n 10 weken in de bak, dus heel nieuw zijn ze ook niet meer. Wellicht dat er toch iets goed mis was met de bak en dat dit ook te maken heeft met de problemen die er begin deze week waren met de vissen en het koraal.

De waardes zijn nu goed en het actieve kool zit er nu ook nog in. Zou ik er goed aan doen het gewoon even z'n gang te laten gaan?
 
Ja lijkt mij iig geen verkeerd idee om je wekelijkse waterwissel te doen en het gewoon even de tijd te geven.
Denk dat de nieuwe stukjes steen hebben gezorgd voor een nieuwe algen/opstart fase.

Maar ik denk dat je het beste het nu even voor lief kan nemen en even kijken hoe dit zichzelf ontplooid

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 
Je waterwaarden kunnen ook goed zijn doordat de algen afvalstoffen opnemen.

Wat me opvalt is dat de bak nog erg vers oogt en dat er weinig concurrentie voor de algen aanwezig lijkt te zijn.

Beantwoord de volgende vragen en we hebben een meer volledig beeld: Vertel ons over je aquarium! Wat willen we weten om een vraag goed te beantwoorden?

Ah, dat eerste wist ik niet, of bedoel je enkel no3/po4? Zo niet, zou dat als voordeel gezien kunnen worden
, als je van algen je filter maakt?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Ah, dat eerste wist ik niet, of bedoel je enkel no3/po4? Zo niet, zou dat als voordeel gezien kunnen worden
, als je van algen je filter maakt?
Onder meer fosfaat en nitraat, daar doelde ik op. Maar ook andere stoffen.
 
De bruinige alg is langzaam aan het verdwijnen. Het wordt lichter en de stukjes die op stenen zitten laten los.
De testwaardes van het water zijn ook nog hetzelfde. Ik heb gisteren nog wel een extra test gehaald die ik nog niet eerder gedaan had. Dit is de Salifer Calciumtest, meting kwam uit op 450ppm. Volgens het boekje is dit vrij hoog, maar kan geen kwaad toch?

20180204_095807.jpg
 
Bovenaan