Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Noordzeeaquarium literatuur

MrSoreto

Nano Noordzee
Ik had dit bericht al eerder geplaatst, maar dat is met de storing helaas verdwenen. Dus nog maar eens opnieuw!

Graag zou ik willen weten of de liefhebbers hier weten of er meer literatuur bestaat over het houden van een Noordzeeaquarium. Het onderstaande boekje heb ik al en is best handig maar wat gedateerd en beknopt.

IMG_20180123_164454.jpg

Ik zou vooral geïnteresseerd zijn in boeken die ingaan op de verzorging van de dieren, of ze (samen) zijn te houden, wat ze eten, welke temperaturen, etc.
Boeken in het Nederlands zouden ideaal zijn, maar in het Engels of Duits kan ook.

Kortom als iemand een tip heeft over een titel die niet mag ontbreken, ik hoor het graag!:biggrin:
 
Veldgidsen zijn inderdaad handig, en daar is ook veel uit te halen. Ik kijk ook wel eens op http://www.anemoon.org/flora-en-fauna/soorteninformatie/categoryid/2 Daar komen ook veel soorten redelijk uitgebreid aan bod.

Maar omdat een aquarium toch weer anders is dan de natuur was ik benieuwd of er ook boeken zijn over dat specifieke onderwerp, ik heb er dus ééntje in het Nederlands. Dat zal waarschijnlijk ook wel het enige Nederlandstalige boek zijn, maar Duitsland en Groot-Brittannië zijn grote landen die grenzen aan de Noordzee. Je zou bijna denken dat als en in Nederland over is geschreven, dat er dan in één van die landen ook wel eens iets moet zijn uitgegeven.
 
Ik ben benieuwd hoe je gevorderd bent! Ik heb een 250 liter tropisch zee aquarium en ik heb een lege blenny 80liter. er zijn 2 opties. 1 een mantis, dus toch weer tropisch. of 2 een klein noordzeebakje. maar ik heb geen mogelijkheid tot ingraven van allerlei slangen ed. dus ik ben op zoek naar wat goedkope manieren om een 80 liter bakje te koelen. en ook naar ideeen om dingen te vangen. Ik woon bij kijkduin. dus daar moet iets te vinden zijn ;-)
 
Ik ben van plan om alles DIY te doen (behalve de bak zelf dan) dus ik ben nog wel even zoet.:p Ik hoop dat de boel dit voorjaar kan gaan draaien.

Koelen is inderdaad lastig zeker als je geen slang kunt ingraven of een koele kelder hebt. Je zou een goedkoop koelkastje kunnen gebruiken en daar wat meters slang doorheen laten lopen als alternatief voor een chiller:



Ik zou het dus alleen niet met tuinslang doen..


Aan het strand is doorgaans wat minder te vinden, maar misschien dat je rond een pier wat kunt vinden. Of je gaat met een garnalen sleepnet door de branding.
 
Een koelkastje met een slang werkt niet erg goed.
Een echte koeler werkt veel beter maar is kostbaar. Een ventilator om lucht over het water te blazen helpt ook veel.
Daarnaast opletten welke soorten je kiest, sommige zijn beter bestand tegen hoge temperaturen dan andere.
 
Als je een goede noordzeebak wil gaan draaien , dan zou ik toch een koeler aanschaffen , en ja het kost wat ,maar ja , zeebakken zijn gewoon een dure hobby.
Ik heb een red sea 260 icm sump bubble magnus afschuimer en als koeler een teco tk 1000.
Verder hou ik me waterwaardes onder controle met de dsr ez methode, wordt ook in de tropische zeebakken gebruikt


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Dennis, heb jij een foto van je bak? ben nu wel heel benieuwd. of is er ergens hier een dagboek?
 
26e94cf51d31d0b8c4267a53d747d547.jpg
cabbcac3cbcdae82f1c9f3c5467e8460.jpg
e4f82a5b8a755a299748ed8fa87a4291.jpg
ecaaddb29c2e754f3e9a5e2e118c4770.jpg
019a9e8f40ad219f786620f69e0dfd5e.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Kwa anemonen heb dahlia,s paardeanemonen, anjelieren en wasrozen verder een aantal zeeegels ijszeesterren en ook de normale zeester , hermietkreeftjes steurgarnalen.
Vissen zijn baarsjes , harder , botervisjes , meun en slijmvisjes.
Dit jaar ga ik op zoek naar dodemansduim


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Dennis, is dat blaasjeswier blijvend?
Bij mij wil het nooit, ik heb dat altijd geweten aan dat het in de getijdenzone groeit, en dus elk etmaal droogvalt.

Jan
 
Dennis, is dat blaasjeswier blijvend?
Bij mij wil het nooit, ik heb dat altijd geweten aan dat het in de getijdenzone groeit, en dus elk etmaal droogvalt.

Jan

Klopt is niet blijvend ,neem soms voor als voer voor de steurgarnalen of egels


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Zijn er eigenlijk überhaupt wieren die te houden zijn in een Noordzeebak?
 
Zijn er eigenlijk überhaupt wieren die te houden zijn in een Noordzeebak?

Er zijn wel een aantal mensen op het forum waar bij het wel is gelukt , blaasjeswier gaat niet ,dat groeit op plekken waar het droog valt ,en dat gaat moeilijk in een bak


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
0 ervaring op dit gebied, maar zou droogvallen die gesimuleerd kunnen worden met een extra vak in de sump? Hierin zit een getimde opvoerpomp, deze verhoogt het niveautot een 2e overloop. bij het uitschakelen loopt dit vak weer vol.
 
Er zijn ook voldoende wieren die niet droog hoeven te vallen. Veel prachtige roodwieren zoals ceramium bijvoorbeeld.
Zelf heb ik geen wieren in mijn bak behalve wijnrood korstwier en rose kalkkorstwier (en ongewenste groene alg).
 
0 ervaring op dit gebied, maar zou droogvallen die gesimuleerd kunnen worden met een extra vak in de sump? Hierin zit een getimde opvoerpomp, deze verhoogt het niveautot een 2e overloop. bij het uitschakelen loopt dit vak weer vol.

Ik heb wel eens foto's gezien van een getijden bak, dit waren twee even grote aquaria naast elkaar. Als het in de ene bak eb is, is het in de andere vloed en visa versa. Het water werd dus geleidelijk van de ene in de andere gepompt. Hoe dit precies werkte weet ik niet, het lijkt mij moeilijk te combineren met een sump en overloop (of je moet met elektronisch gestuurde kleppen/kranen werken).. misschien kan het met een potfilter eenvoudiger, hoewel dat natuurlijk ook niet ideaal is.
 
Maar zo kan het dus ook, er zijn op YouTube meerdere video's van dit systeem. Is wel heel erg leuk.. zou je inderdaad bijna willen gaan maken.

 
fb32f743f7a3798d2270bb4cac088ad2.jpg
f008f3da4f4a0b04624f9e0b8eb1f8ec.jpg

3618983a87d815d5c782b2dcb100f7ae.jpg


Dit groeit de laatste weken erg goed in de Noordzeebak in mijn lokaal; zeesla, darmwier en ik denk rood hoorntjeswier.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan