Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nieuwe bak! Aantal vragen

jdekker

ZeewaterForum lid
Hallo allemaal,

Enkele jaren geleden heb ik voor het eerst een zoutwateraquarium gehad. Het ging uit met m'n ex, en ik heb hem toen de bak meegegeven. Toch dacht ik er nog vaak aan, en heb ik twee weken geleden een nieuwe bak gekocht: de Fluval Reef M90. Donderdag komt m'n levend steen.

Ik heb nog een paar vragen:

JBL Hydrometer
Ik heb een JBL hydrometer. Ik kon me herinneren dat het zoutgehalte met een dobber aflezen supersimpel was, dus ik heb de verpakking gelijk weggegooid. Heel dom, want nu ik zojuist m'n zoutgehalte testte twijfelde ik of ik het nu goed interpreteer.

Mijn water is momenteel 24 graden, gemeten met twee thermometertjes aan beide kanten van het aquarium. Ik wil naar de 26 graden, wellicht zelfs iets hoger. Mijn hydrometer geeft 22 graden aan. :( Zie bijgevoegde foto's van mijn meting (mijn laptop heeft kuren, waardoor de afbeeldingen verkeerd geroteerd staan: sorry!).

Sg ongeveer 1.0216. Op 22 graden staat dit gelijk aan 27.83ppt. Stel mijn water zou 26 graden zijn, dan zou mijn sg 1.0226 zijn. Ik heb deze tabel gebruikt: http://reefkeeping.com/issues/2004-07/rhf/table1.pdf. Trek ik de juiste conclusie, of moet ik aan mijn interpretatie en/of omrekening werken?

Het moet uiteraard sowieso iets omhoog, maar het gaat me er nu om dat ik het juist weet te interpreteren voor de volgende meting. En hoe om te gaan met het verschil tussen de temperatuurmeting van mijn thermometertjes en de hydrometer? Donderdag neem ik uiteraard gelijk wat water mee naar de winkel om m'n sg daar ook te testen ter vergelijking.

20180123_105756.jpg20180123_105746.jpgCapture+_2018-01-23-11-06-25.jpg

Temperatuur
Ik lees continu dat men de bak op 25 graden heeft. Dit terwijl de wateren waar we onze levende have uithalen vaak minimaal op zo'n 27-28 graden zit. Wat is de reden dat men doorgaans 25 graden aanhoudt?

Water aanmaken
Met de vorige bak nam ik bijna 24 uur de tijd om het water aan te maken en even te laten draaien. Is dit nodig? Ik lees hier vrij weinig over. Zodra de bak op temperatuur is en het zoutgehalte in orde is (en uiteraard goed opgelost is), kan het dan vrijwel gelijk in de bak? Ik gebruik Reef Forest zout, en volgens de verpakking kan het na 15 minuten erin. Wat is jullie proces?

Rif opbouwen
Donderdag haal ik 7 kilo levend steen, eventueel aangevuld met wat dood steen voor de vorm. Gelijk na levering aan de slag totdat ik tevreden ben met m'n rif? Of het steen eerst een paar dagen in de bak leggen zodat het ergste dode spul eraf is/ik ongewenste hitchhikers kan verwijderen en dan pas aan de slag? Of denk ik te moeilijk en maakt dit echt niks uit? Met de vorige bak was ik zwaar ontevreden met de opbouw, vandaar dat ik het nu grondig aan wil pakken.

Elektrische schok
Gisteren kreeg ik een elektrische schok toen ik m'n hand in het water deed. Ik schrok en haalde m'n hand eruit, daarna was het in orde. Toch kreeg ik later opnieuw een schok en m'n visite toen hij het probeerde ook. Later was het weer in orde. Ik heb daarna behoorlijk wat gelezen over lekstroom/statische lading maar ik twijfel nog. Klopt het dat als er sprake was van lekstroom, ik het sowieso iedere keer moet voelen als m'n hand in de bak gaat? Of zou het inderdaad kunnen dat ik dit niet continu voel? Vandaag niks gevoeld in ieder geval, nu al 3x getest, dus ik verwacht dat ik statisch geladen was. Of is dat een onjuiste conclusie?


Ik hoor het graag als iemand antwoorden/tips heeft! :)

Groeten, Jantien
 
Hallo Jantien,

Hoe bevalt de Fluval M90. Ik had een vraag gesteld op het forum over de Fluval M90, maar tot nu toe geen reacties gehad. Toen zag ik dat jij dit aquarium ook hebt. Ik ben vooral geïnteresseerd hoe een open aquarium en de eiwitafschuimer van Fluval bevalt bv het geluidsniveau.

Groeten Rob
 
Hallo Jantien,

Hoe bevalt de Fluval M90. Ik had een vraag gesteld op het forum over de Fluval M90, maar tot nu toe geen reacties gehad. Toen zag ik dat jij dit aquarium ook hebt. Ik ben vooral geïnteresseerd hoe een open aquarium en de eiwitafschuimer van Fluval bevalt bv het geluidsniveau.

Groeten Rob
 
Hallo Rob,

Hij bevalt ontzettend goed. Enkele jaren terug had ik een Sera bak met zelfde inhoud maar meer een vierkante opzet. Prima en goedkoop om mee te beginnen, maar deze Fluval vind ik qua afmetingen echt zoveel mooier. Ook oogt hij een stuk groter doordat hij erg lang is, al had hij wat mij betreft wel ietsjes dieper mogen zijn.

Een paar punten:
- De stromingspomp is op zich goed stil te krijgen, maar hij kost me wel redelijk wat tijd en frustratie. Soms kan een hele kleine verschuiving al zorgen voor veel resonantiegeluid. Heb je hem eenmaal goed draaien dan is hij top. Ook qua stroming heb ik overal in de bak meer dan genoeg beweging.
- De eiwitafschuimer maakt wel redelijk wat lawaai. Het zou kunnen dat dit ook een kwestie van afstemmen is. Ik heb hem na een paar uur weer afgekoppeld aangezien ik hem stiller wil maken en ik sowieso geen afschuimer wil gebruiken tijdens m'n opstart. Zodra ik m'n eerste visbezetting heb dan ga ik er weer mee aan de slag. Ik heb ergens op internet wat tips gevonden: door binnenin een rubbertje te plaatsen zou je hem volledig stil moeten kunnen krijgen.
- De opvoerpomp vanuit de filterkamer is geheel stil. Soms maakt hij nadat de stroom er even af geweest is veel lawaai, maar dan haal je even de stekker eruit en doe je hem er weer in: opgelost.
- De geluidsproblemen ontstaan vooral door resonantie/trillingen in de kast. In de handleiding staat dat je niks tussen de kast en de bak moet leggen, maar ik denk dat als ik het over had kunnen doen ik er wellicht toch een hele dunne rubberen laag tussen had gelegd. Al zijn de geluidsproblemen ook weer niet zo erg hoor.

Verder wat me vooral opviel:
- Ik heb de led wifi controller gekocht zodat ik de verlichting kan programmeren. Dat vind ik toch wel het grootste minpunt van de bak: dit had er gewoon standaard op moeten zitten vind ik. Maar nu met de controller erbij ben ik weer superblij. Je kunt het blauwe en witte licht daarmee ook afzonderlijk besturen. Zonder controller kun je alleen kiezen voor wit en blauw of alleen blauw. En je moet dus handmatig je verlichting iedere dag regelen. Ik heb hem beneden de 100 euro gekocht vanuit Amerika, is gewoon universeel. Hier in NL heb ik een paar online gevonden, maar dan zit je op minimaal 150 euro.
- De verdamping vind ik wel vervelend, al hoort dat natuurlijk bij een open bak. Ik ben nog op zoek naar een oplossing. Ik had verwacht dat ik plexiglas eenvoudig kon snijden, maar dat is mislukt haha.
- Er zit onderin een aansluiting voor een waterwissel: helemaal top! Op internet las ik wat berichten dat hij zou lekken, maar ik vermoed dat die mensen geen tape gebruikt hebben. Heb ik geen last van in ieder geval.

Kortom: voor deze prijscategorie is het een topbak! :)

Laat het gerust weten als je nog meer wilt weten.

Groeten, Jantien

P.S. Harkonium, sorry dat ik niet meer op je gereageerd heb. Ik kreeg echt een week lang meldingen dat ik niet kon inloggen of dat er onderhoud op het forum was en daarna heb ik het opgegeven. Nu lukt het wel weer gelukkig. :) De schokken zijn over. Ik was gewoon statisch denk ik. Ik krijg namelijk wel dagelijks schokken als ik m'n deurklink aanraak.
 
Even een foto trouwens :) Ik ben nu 6 weken onderweg geloof ik. Aankomende week haal ik m'n eerste koraal en opruimers. Met de stenenformatie ben ik nog aan het spelen.

20180311_191504.jpg
 
Hallo Jantien,

Super bedankt voor je uitgebreide antwoord. Leuk dat de bak je zo goed bevalt! Ik moet de beslissing nog nemen welke bak het gaat worden, maar als ik nog vragen heb dan hoor je ze. Succes verder met het aquarium. Groeten, Rob.
 
Hallo allemaal,

Enkele jaren geleden heb ik voor het eerst een zoutwateraquarium gehad. Het ging uit met m'n ex, en ik heb hem toen de bak meegegeven. Toch dacht ik er nog vaak aan, en heb ik twee weken geleden een nieuwe bak gekocht: de Fluval Reef M90. Donderdag komt m'n levend steen.

Ik heb nog een paar vragen:

JBL Hydrometer
Ik heb een JBL hydrometer. Ik kon me herinneren dat het zoutgehalte met een dobber aflezen supersimpel was, dus ik heb de verpakking gelijk weggegooid. Heel dom, want nu ik zojuist m'n zoutgehalte testte twijfelde ik of ik het nu goed interpreteer.

Mijn water is momenteel 24 graden, gemeten met twee thermometertjes aan beide kanten van het aquarium. Ik wil naar de 26 graden, wellicht zelfs iets hoger. Mijn hydrometer geeft 22 graden aan. :( Zie bijgevoegde foto's van mijn meting (mijn laptop heeft kuren, waardoor de afbeeldingen verkeerd geroteerd staan: sorry!).

Sg ongeveer 1.0216. Op 22 graden staat dit gelijk aan 27.83ppt. Stel mijn water zou 26 graden zijn, dan zou mijn sg 1.0226 zijn. Ik heb deze tabel gebruikt: http://reefkeeping.com/issues/2004-07/rhf/table1.pdf. Trek ik de juiste conclusie, of moet ik aan mijn interpretatie en/of omrekening werken?

Het moet uiteraard sowieso iets omhoog, maar het gaat me er nu om dat ik het juist weet te interpreteren voor de volgende meting. En hoe om te gaan met het verschil tussen de temperatuurmeting van mijn thermometertjes en de hydrometer? Donderdag neem ik uiteraard gelijk wat water mee naar de winkel om m'n sg daar ook te testen ter vergelijking.

Bekijk bijlage 486115Bekijk bijlage 486116Bekijk bijlage 486114

Temperatuur
Ik lees continu dat men de bak op 25 graden heeft. Dit terwijl de wateren waar we onze levende have uithalen vaak minimaal op zo'n 27-28 graden zit. Wat is de reden dat men doorgaans 25 graden aanhoudt?

Water aanmaken
Met de vorige bak nam ik bijna 24 uur de tijd om het water aan te maken en even te laten draaien. Is dit nodig? Ik lees hier vrij weinig over. Zodra de bak op temperatuur is en het zoutgehalte in orde is (en uiteraard goed opgelost is), kan het dan vrijwel gelijk in de bak? Ik gebruik Reef Forest zout, en volgens de verpakking kan het na 15 minuten erin. Wat is jullie proces?

Rif opbouwen
Donderdag haal ik 7 kilo levend steen, eventueel aangevuld met wat dood steen voor de vorm. Gelijk na levering aan de slag totdat ik tevreden ben met m'n rif? Of het steen eerst een paar dagen in de bak leggen zodat het ergste dode spul eraf is/ik ongewenste hitchhikers kan verwijderen en dan pas aan de slag? Of denk ik te moeilijk en maakt dit echt niks uit? Met de vorige bak was ik zwaar ontevreden met de opbouw, vandaar dat ik het nu grondig aan wil pakken.

Elektrische schok
Gisteren kreeg ik een elektrische schok toen ik m'n hand in het water deed. Ik schrok en haalde m'n hand eruit, daarna was het in orde. Toch kreeg ik later opnieuw een schok en m'n visite toen hij het probeerde ook. Later was het weer in orde. Ik heb daarna behoorlijk wat gelezen over lekstroom/statische lading maar ik twijfel nog. Klopt het dat als er sprake was van lekstroom, ik het sowieso iedere keer moet voelen als m'n hand in de bak gaat? Of zou het inderdaad kunnen dat ik dit niet continu voel? Vandaag niks gevoeld in ieder geval, nu al 3x getest, dus ik verwacht dat ik statisch geladen was. Of is dat een onjuiste conclusie?


Ik hoor het graag als iemand antwoorden/tips heeft! :)

Groeten, Jantien

Beste Jantien,

Wat betreft je vraag over water aanmaken.
Mijn proces is als volgt: Ik maak eerst voldoende osmosewater aan laat een stromingspomp in het vat draaien, dan verwarm ik dit naar 20oC, voeg vervolgens het zout rustig toe, wacht een half uur en kijk dan of het zout goed is opgelost. Test dan het zoutgehalte als dit 34 ppt is dan verwarm ik het naar 25oC pas dan gaat het de bak in. Ik gebruik momenteel RedSea Coral Pro.

De fabrikant raad ook af om het langer dan 4 uur te mixen. Doe je dit wel zoals ik:( zit je een dikke 2 weken met troebel water in je bak. Gelukkig is het nu weg. Maar nogmaals dit geld voor het zout wat ik gebruik. Dit kan per fabrikant verschillen.

De meeste zouten zijn tegenwoordig vrijwel direct na het aanmaken inzetbaar, vroeger was het zoals je zelf al zegt zo dat het nog 24 uur moest staan. Maar dat is in principe niet meer nodig dus.

Echter nu schijnt het zo te zijn dat als je het water net heb aangemaakt en direct in je aquarium dumpt het wat agressief kan zijn voor je koralen. Ik heb hier zelf geen ervaring mee, aangezien ik zelf ook net ben gestart. Vermoedelijk is dat de reden waarom sommige het toch wat langer laten staan.

Ik heb van de week zelf even een testje gedaan met een kleine hoeveelheid aangemaakt water (10 liter) en een hele kleine pomp (300 L/h) ik heb deze 24 uur laten draaien om te kijken of het water weer troebel zou worden. Maar met goed gevolg dit keer.
Dus als je water langer dan de voorgeschreven tijd wil laten staan hang er dan een klein pompje in en niet een 12000 L/h pomp in zoals ik. Wat er dan gebeurd is. Het calcium in het water gaat dan een vorm aannemen die moeilijk opneembaar is voor alles in je aquarium. Daarom word het water troebel en duurt het erg lang voor het weer helder zal zijn.

Gr. Tom
 
Wat betreft het krijgen van een schok als je, je hand in het water steekt.
Kijk hier altijd mee uit. Het kan inderdaad zijn dat je statisch geladen ben. Maar check altijd eerst al je apparatuur op werking of eventuele storingen. Voor hetzelfde geld is er echt wat kapot en hang je aan de stroom. Wees hier echt voorzichtig mee. Helaas is mij een geval bekend waarbij iemand hierdoor overleden is.
 
Wat betreft stroom moet je heel voorzichtig zijn inderdaad. Kan geen kwaad om alle apparatuur na te (laten) meten.

Voor wat betreft rif opbouwen? Voor eventuele plaagjes die mee komen maakt het mijn inziens weinig uit; ze komen toch wel uit de stenen, onafhankelijk van hoe deze ligt. Het is denk ik meer een keuze in aanzicht van de opstelling tegenover gemak.
Wij hebben zelf nauwelijks lifters uit de steen gehad en vrij ruim vanaf de ruiten en dergelijke gebouwd. Alles wat er uit kwam, was zo verwijderd, en het ziet er wat "completer" uit dan een losse berg stenen. Ook zou het deels vast kunnen zetten met een zwakkere of andere verbinding, aantal dagen kijken of het bevalt en daarna definitief vastzetten. Dan ben je het probleem wat je noemt in het vorige aquarium ook kwijt.
 
Bovenaan