Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Kwaliteit levend steen

Patrick_NL

ZOAddict
Omdat ik helemaal opnieuw ga opstarten, ben ik natuurlijk op zoek naar levend steen.

Toen ik mijn eerste aquarium opstartte (alweer zo'n 10 jaar geleden) was het levend steen begroeid met algjes, wieren, kalkalgen, kokerwormen en kleine stukjes koraal en spons. Het wemelde van de copepods, pistoorgarnaaltjes, krabbetjes en ander klein spul.

Nu heb ik de laatste tijd het idee dat de kwaliteit / biodiversiteit op het geimporteerde steen een stuk lager is. Wellicht voldoet het nog prima voor de bacterie-cultuur, maar het oog wil natuurlijk ook wat.

Wat zijn jullie ervaringen? Zijn er import-regio's / leveranciers die betere kwaliteit leveren?
Of is het door de CITES-beperkingen gewoon onmogelijk om goed levend steen te verkrijgen en moeten we het doen met "gerijpt steen" wat gewoon een tijd in een aquarium heeft gelegen?
 
Ik zal er eens op letten of dit een structureel verschijnsel is. Het kan ook dat je tien jaar geleden een erg goede batch had en nu een paar slechte hebt gezien. Ik zie wel degelijk grote verschillen in kwaliteit. Soms zie ik topkwaliteit in de handel, dan weer een tijdje rommel.

Leuk dat je weer gaat herstarten, wat ben je van plan?
 
Mijn beste ervaring met levend steen is c&f in Breda

dit was een paar dagen nadat het steen binnen gekomen was.

even contact houden met ze wanneer ze weer binnen krijgen...

succes peter
 
Ook ik ben aan het plannen voor een ander aquarium en kijk dus ook weer naar levend steen. Mij valt in ieder geval ook op dat levend steen er vaker uit ziet als Reel Reef Rock of als dood steen dat een paar weken in de week heeft gelegen dan als het levend steen dat ik 10 jaar geleden kocht.

Toen kon je overal uit een net binnen gekomen doos de stukken uitzoeken met gratis oren, buttons, sponzen, ondefinieerbare koraaltjes en nam je de lading aan algen en krabben voor lief (99% toch onschuldige algeneters of alleseters met een voorkeur voor groenvoer) en als je pech had kreeg je ook een kleine groene mantis mee.

Nu moet je soms al blij zijn als er ergens groene algen groeien op vers net binnen gekomen levend steen. Neemt niet weg dat je, bij uitzondering, ook nu nog het levend steen ziet dat ik van vroeger ken alleen minder vaak en niet bij iedereen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Hey Rainier,
Ben benieuwd naar wat je plannen zijn? Heb je je huidige bak de deur uit gedaan?

Ook ik ben aan het plannen voor een ander aquarium en kijk dus ook weer naar levend steen. Mij valt in ieder geval ook op dat levend steen er vaker uit ziet als Reel Reef Rock of als dood steen dat een paar weken in de week heeft gelegen dan als het levend steen dat ik 10 jaar geleden kocht.

Toen kon je overal uit een net binnen gekomen doos de stukken uitzoeken met gratis oren, buttons, sponzen, ondefinieerbare koraaltjes en nam je de lading aan algen en krabben voor lief (99% toch onschuldige algeneters of alleseters met een voorkeur voor groenvoer) en als je pech had kreeg je ook een kleine groene mantis mee.

Nu moet je soms al blij zijn als er ergens groene algen groeien op vers net binnen gekomen levend steen. Neemt niet weg dat je, bij uitzondering, ook nu nog het levend steen ziet dat ik van vroeger ken alleen minder vaak en niet bij iedereen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Heb gehoord dat ze tegenwoordig op aangetaste riffen oogsten vandaar dat er geen kleur opzit enzo.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Mijn beste ervaring met levend steen is c&f in Breda

dit was een paar dagen nadat het steen binnen gekomen was.

even contact houden met ze wanneer ze weer binnen krijgen...

succes peter

Ik net niet van daar
Ook net binnen gekomen, maar niets van leven gezien & was toch op een steen of 20
Geen krabje, geen sponsje, niets

Natuurlijk ook geen plaagdieren :)
 
Bovenaan