Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Softy's RSR 425

softy

ZeewaterForum lid
Na 20 jaar willen, nu eindelijk realiteit: mijn eerste zeeaquarium. Afgelopen week de Red Sea Reefer 425 XL Deluxe binnengekregen. Deze beschikt over 2 Hydra 26 HD Led-lampen.

Afgelopen weken al bij diverse forumleden apparatuur/spullen verzameld
- Vortex 150 Afschuimer
- Aqua Medic Ecorunner 3700 opvoer
- 10-tallen kilo's dood steen/vul steen
- 2 wervelbed filtertjes & UV-lamp
- Aqua Medi 4 kanaals doseerpomp
- 400 Watt Thermostaat
- Divers kleinspul
- (nieuw) Jabao SW8 (met WIFI module)

Afgelopen woensdag bij Aquacompleet overige spullen om te starten gehaald (Top geholpen en advies gekregen!) en woensdagavond kwam Arie en zoon het aquarium binnensjouwen. Afgelopen dagen alles aangesloten, aquascape afgemaakt en nu langzaam aan vullen met osmose water. Woensdag hoop ik nog 50 liter Neeltje Jans water te halen bij Aquacompleet + aantal kilo levendsteen voor in de bak en de sump. En dan laten rijpen....

Aparatuur is wellicht wat beperkt voor deze afmeting, dus wellicht komen daar nog wat upgrades in de toekomst. Maar voor nu even voldoende, hoop ik. Twijfel nog over de te gebruiken methode voor toevoegingen en of ik met een cheato refugium of scrubber zal plaatsen. Maar daar heb ik mooi de komende tijd voor om daar knopen over door te hakken. Zal nog paar fotootjes van de voorbereiding plaatsen.

Grt Simon (Krimpen aan den IJssel)
 
Na 20 jaar willen, nu eindelijk realiteit: mijn eerste zeeaquarium. Afgelopen week de Red Sea Reefer 425 XL Deluxe binnengekregen. Deze beschikt over 2 Hydra 26 HD Led-lampen.

Afgelopen weken al bij diverse forumleden apparatuur/spullen verzameld
- Vortex 150 Afschuimer
- Aqua Medic Ecorunner 3700 opvoer
- 10-tallen kilo's dood steen/vul steen
- 2 wervelbed filtertjes & UV-lamp
- Aqua Medi 4 kanaals doseerpomp
- 400 Watt Thermostaat
- Divers kleinspul
- (nieuw) Jabao SW8 (met WIFI module)

Afgelopen woensdag bij Aquacompleet overige spullen om te starten gehaald (Top geholpen en advies gekregen!) en woensdagavond kwam Arie en zoon het aquarium binnensjouwen. Afgelopen dagen alles aangesloten, aquascape afgemaakt en nu langzaam aan vullen met osmose water. Woensdag hoop ik nog 50 liter Neeltje Jans water te halen bij Aquacompleet + aantal kilo levendsteen voor in de bak en de sump. En dan laten rijpen....

Aparatuur is wellicht wat beperkt voor deze afmeting, dus wellicht komen daar nog wat upgrades in de toekomst. Maar voor nu even voldoende, hoop ik. Twijfel nog over de te gebruiken methode voor toevoegingen en of ik met een cheato refugium of scrubber zal plaatsen. Maar daar heb ik mooi de komende tijd voor om daar knopen over door te hakken. Zal nog paar fotootjes van de voorbereiding plaatsen.

Grt Simon (Krimpen aan den IJssel)
Veel succes met je nieuwe aquarium.
Van de lampen zul je zeker geen spijt krijgen.

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
 
Het aquarium draait nu ruim een week. Vorige week woensdag paar stukjes levend steen, levend zand en bacteriën toegevoegd. 2 x een blokje diepvriesvoer erbij gedaan en nu maar laten rijpen. Eerste meting laat een lichte stijging Ammoniak en Nitriet zien (0,25). Eerste ganzevoetje en glasanamonen verwijderd... Tijd bezig geweest met de afschuimer afstellen, maar die produceert nu een mooie schuimkop. Blijf alleen rommelen met de overloop. Elke keer als de opvoerpomp uit is geweest is, is deze gelijk ontregeld en ben ik weer een tijd bezig om hem stil te krijgen. Blijft dat zo, of moet het nog 'inslijten'?

Komend weekend gaan er nog een paar stukken levend steen bij en dan maar weer .... wachten....:)

31012018.jpg
 
Het aquarium draait nu ruim een week. Vorige week woensdag paar stukjes levend steen, levend zand en bacteriën toegevoegd. 2 x een blokje diepvriesvoer erbij gedaan en nu maar laten rijpen. Eerste meting laat een lichte stijging Ammoniak en Nitriet zien (0,25). Eerste ganzevoetje en glasanamonen verwijderd... Tijd bezig geweest met de afschuimer afstellen, maar die produceert nu een mooie schuimkop. Blijf alleen rommelen met de overloop. Elke keer als de opvoerpomp uit is geweest is, is deze gelijk ontregeld en ben ik weer een tijd bezig om hem stil te krijgen. Blijft dat zo, of moet het nog 'inslijten'?

Komend weekend gaan er nog een paar stukken levend steen bij en dan maar weer .... wachten....:)

Bekijk bijlage 486348
De overloop heeft even tijd nodig. Zorg dat het waterniveau zo hoog staat, dat het water net niet overloopt in de noodoverloop. Dan zul je weinig problemen meer hebben.

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
Prachtig ding zeg :cool:

Goeie keuze gemaakt denk ik. Heeft deze bak nu ook een interne sump?
 
De overloop heeft even tijd nodig. Zorg dat het waterniveau zo hoog staat, dat het water net niet overloopt in de noodoverloop. Dan zul je weinig problemen meer hebben.

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk

Ok, bedankt. Heb hem wat 'hoger' gezet en nu doet hij het inderdaad na een tijdje weer goed.
 
Afgelopen zaterdag nog 10 kilo vers levendsteen erbij gedaan.

Inmiddels veranderen de bruine algen langzaam aan in groene algen en is het ammoniak naar 0 gedaald en loopt de nitriaat langzaam op. Oftewel, volgens het boekje.

Waarden
NH3NO2NO3PO4
23-janStart
28-jan 0,125 - -
31-jan0,251,25 - -
3-feb0,50,5 - -
7-feb00,251,5 nihil

<tbody>
</tbody>

Aquarium 7 februari.jpg
 
Inmiddels draait de bak een paar weken ammoniak, nitriet en nagenoeg nitraat vrij. Fosfaat nagenoeg 0 en calcium 325, magnesium 1050 en KH 7.5.

Twee weken geleden een Henkie erin geplaatst, een krabbetje, een hermietkreeftje en een paddestoelleder. Henkie maakt mooi korte metten met de laatste algen en de leder doet het goed. Vorige week een koppeltje annemoonvissen geplaatst en nu weer even twee weekjes rust voordat de volgende dieren er in kunnen. Om koralen in te brengen zijn calcium, magnesium en KH wel wat laag (waarschijnlijk omdat ik een vrij arm zout gebruikt heb). Nu wil ik gaan draaien op de Triton methode (vooralsnog zonder refugium/algen). Wat is hierin wijsheid, eerst de waarden van Calcium en Magnesium op orde brengen met separate toevoegingen of langzaam al beginnen met Triton-toevoegingen en zo de waarden omhoog brengen voordat er een paar koraalstekjes bij kunnen?
IMG_20180303_145642.jpgIMG_20180303_145612.jpg
 
Als je de triton methode zonder wieren wil doen moet je triton other methods nemen, dit is het zelfde als de orginele maar dan zonder de extra toevoegingen voor de wieren.
Triton raad aan om eerst de waardes op pijl te brengen voor je begint, dit kan je met waterverversingen doen of losse toevoegingen.
Als je een bepaalde methode gebruik kan je het beste een zout gebruiken die kwa samenstelling overeen komt met de streefwaarde van de gebruikte methode.
Dit is voor triton tropic marine pro reef zout.

Ik heb wel begrepen dat triton vooral voor sps bakken bedoelt is, met alleen leders zullen bepaalde elementen zich waarschijnlijk ophopen.
Ik gebruik echter zelf ook de triton Merode met een ats en ik heb momenteel ook geen sps.. ga binnenkort een triton test opsturen en dan kom ik er achter of elementen zich daadwerkelijk ophopen.

Je mag trouwens van de fles nummer 2 (calcium) in tegenstelling tot de overige 3 een hogere of lagere dosering aanhouden als je calcium op of afloopt, van fles nummer 1, 3a en 3b moet altijd evenveel gedoseerd worden.
 
Inmiddels weer een paar maanden verder en de bak draait goed. Inmiddels flink wat stekjes her en der verzameld en ook het dierenbestand is uitgebreid. Er zit nu in:

Lagere dieren (latijnse namen gegoogled, wellicht verkeerd :))Kleur
Stylophora pistillata purpleGriffelkoraal paarsPaars
Stylophora pistillata greenGriffelkoraal groenGroen
Montipora foliosa redRode plaat MontiporaRood
Montipora AustraliensisMontipora wit met gele stippenWit/Geel
Montipora ConfusaMontipora geelGeel/Groen
Seriatopora caliendrum superredCaliendrum steenkoraalPaars/Roze
Montipora DigitataAcropora steenkoraalLila
Pachyclavularia violaceaGroene sterpoliepenGeel/Groen
Sarcophyton crassocaulePaddenstoellederBeige
Lobophytum speciesDuivelsklauwGeel/Groen
DiscosomaGroene schijfanemoonGroen
Actinodiscus spec.Rode schijfanemoonRood
Zoanthus sp1Roze button poliepen (antivenom)Roze
Zoanthus spButtons / knoop poliepen (oranje)Oranje/Groen
Entacmaea quadricolorTepelanemoonRood
Caulastreae furcata yellowGeel
Pavona cactusHertshoornkoraalGeel
Euphyllia ancorahamertjes koraalBeige/Groen
Seriatopora hystrixhystrix groenGroen
Protopalythoa variabilisGroene spijkerpoliepGroen
Acropora Millepora?Rood
GonioporaMadeliefkoraalPaars
AcanthastreaCubkoraalBlauw

<tbody>
</tbody>

Lijkt een heleboel, maar het merendeel zijn ienieminie-stekjes. Maar alles groeit goed. Qua vissen zit er in:

Salarias FasciatusHenkie1
Amphiprion ocellarisDrieband anemoonvis2
Nemateleotris magnificaChinese vuurpijlvis1
Nassarius VibexZandslak5
Paracanthurus hepatusPicasso Doktersvis1
Centropyge BispinosaGestreepte Dwergkeizer1
Paguristes cadenatiRed leg hermietkrab1
Mithraculus sculptusMitrax krab2

<tbody>
</tbody>


Zoals gezegd draait de bak lekker. Na de algenfase, waar de Henkie en doktersvis een eind hebben gemaakt heeft de bak een aantal maanden stabiel gedraaid met 0 nitriet, nitraat, en fosfaat. Verbruik van KH neemt langzaam toe en doseer nu 15 ml per dag. Calcium en Magnesium is het verbruik een stuk lager en bekijk ik per week wat er verbruikt is. Afgelopen weken hardnekkige verhoging van Nitriet gehad. Bleek uiteindelijk door de bubble-trap te komen waar toch, ondanks wekelijks uitspoelen heel veel vuil in bleef hangen. Bubbletrap er uitgehaald en nitriet weer 0. Nitraat en fosfaat blijven nagenoeg 0, als dat nog lang zo blijft moet ik wellicht toch wat bij gaan doseren. Maar wellicht komt dit door de Valonie (zie onder)

Qua plagen ben ik wat glasanemoontjes tegengekomen, maar heb daar gelijk wat reefconstruct op geplakt en daarna nooit meer gezien. Wat vervelender is dat de leuke worstvormige wiertjes die ik had Valonia bleek te zijn (ik dacht altijd dat die knikkervormig waren, maar je hebt ze blijkbaar ook in 'worstjesvorm'. Daarom twee Mitrax-krabbejtes aangeschaft en zie wel dat ze er mee aan de slag zijn al gaat het nog niet hard.

Ben afgelopen maanden 1 anemoonvisje verloren. Van begin af aan had hij een parasiet aan zijn kieuwen. Ik verwachte dat het vrij snel afgelopen zou zijn met hem, maar de poetsgarnalen ontdeden hem steeds van de ergste aantasting. Maar afgelopen weken, waarschijnlijk door de verhoogde nitriet, brak het toch verder door en was er geen redden meer aan. Gelukkig hebben de andere vissen er geen last van.

Voor de komende periode is het zaak om de stekjes lekker te laten groeien en af en toe nog een visje erbij. Zal proberen binnenkort wat betere foto's te maken. Met de smartphone lukt het mij niet om het een beetje te laten lijken. Tot zover de update.


IMG_20180515_195032_3.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20180515_195032.jpg
    IMG_20180515_195032.jpg
    23,1 KB · Weergaven: 49
Inmiddels bijna een jaar onderweg en geniet nog elke dag van deze hobby en ook van het meelezen op dit forum. Aqaurium staat redelijk goed, al willen de SPS-koraaltjes nog niet echt (blijven beetje bruin en groei is beperkt). Nitraat is de laatste 2 maanden ook flink hoog (rond de 20), inmiddels Colombo Nitraat-Ex toegevoegd en in de sump met cheato-wier begonnen, hopelijk haalt dat de het nitraat wat naar beneden. Overige waterwaarden zijn goed.

Afgelopen jaar ook wel wat uitdagingen gehad (Valonia, opgelost met Mithrax krabbetjes), Glasanemonen (opgelost met pepermunt garnaaltjes), Flap (opgelost door nitraat en fosfaat in balans te brengen en stroming te verhogen). Inmiddels zit ik op een redelijke visbezetting van:
- Picasso dokter
- Gele dokter
- 2 Annemoonvissen
- Henkie
- Royal Gramma
- 3 azuurjuffertjes
- Koraalklimmer
- Manderijnpitvis (laatste aanwinst).
- 3 Hermietkrabben (1 blauwpoot, 2 roodpoot)
- Zandzevende zeester
- Diverse slakken (w.o. stuk of 8 strombus)

Qua koralen diverse kleine stekjes her en der verzameld die langzaamaan beginnen de groeien.
Voeg op de 4 kanaals doseerpomp KH, Calcium, Magesium en Nitraat-Ex. Calcium en Magnesiumverbruik is heel laag, KH-verbruik is vrij hoog, waarschijnlijk door de kalkalgen die overal goed groeien. Vervang 2 wekelijks water 25 liter water met natuurlijk zeewater.

Tot zover de update. Zal zo nog een foto plaatsen

De apparatuur is nog hetzelfde, behalve dat ik de opvoerpomp heb vervangen door een jebao DCS 8000 opvoerpomp, welke prima functioneert.
 
Foto's met de telefoon, helaas niet de beste kwaliteit. Maar met een gewoon toestel lukte het helemaal niet. IMG_20190105_202744.jpgIMG_20190105_202758.jpgIMG_20190105_202810.jpgIMG_20190105_202831.jpg
 
Bovenaan