Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Eric's Red Sea Reefer 170 build

erichuyn

ZeewaterForum lid
Ola! Ben nu al een tijdje hier rond aan het spoken en wat vragen aan het stellen, maar nu is het tijd om het documentatie proces op te starten.
Aangezien dit voor mij een nieuwe hobby is ga ik beginnen zoals bij al mijn 'duurdere' hobbies(PC/camera/nitro RC/motoren/etc), namelijk zoveel mogelijk tweedehands.
Zijn en zullen vooral kwaliteit spullen zijn, maar bijna geen nieuwe apparatuur.

Lijstje tot nu toe aanwezige items:
  • Red Sea Reefer 170 wit
  • Blue marine opvoerpomp, wordt misschien vervangen door wat controleerbaarders. Zat bij de Reefer
  • Maxspect Gyre 230(nieuw model)
  • Nyos Quantum 120
  • Dood steen
  • Red Sea foundation en marin care test sets
  • D-D refractometer met calibratie vloeistof
  • Hanna checker alkaliniteit
  • 4 stage osmose apparaat
  • Red Sea Coral Pro zout 2 x 7KG
  • Colombo bacto start
  • Diverse elektro(stekkerdoos, kabelmanagement, etc)

Nog nodig of op de verlanglijst:

  • Goedkoper zout om in te draaien(?), het Red Sea goedje lijkt me zonde om toch bijna geheel weg te wisselen na indraaien
  • Carib sea ocean direct zand 1-3mm
  • Verlichting, denk Hydra 26 HD of AI Prime HD
  • Hanna checker Phosphate ULR
  • DI filter 2 stage
  • In line TDS meter
  • Diverse PVC voor maken van een manifold voor evt uitrbeidingen
  • Refugium LED als ik dat ga en kan doen
  • Nog meer divers klein spul, netten/voer/etc
  • Levend spul :p

Mocht iemand het interesseren de teller staat nu op een kleine 800 euro en denk dat zonder het levende deel het gauw richting de 1000-1100 zal gaan.

Nu ik het zo op type lijkt het alsof ik er nog lang niet ben, maarja we gaan het geheel toch opstarten....binnenkort
Was afgelopen weekend begonnen met osmose water maken, aquascapes en een lekkage test. Lekt de afvoer van de Reefer, dus ik draai deze vaster en knak de fitting aan de pijp kapot:mad:.
Dus naar CFS(Coralandfishstore) om te vragen of dat los te krijgen is aangezien ze bij mijn werk om de hoek zitten. Geen punt! Prima geholpen door de mensen aldaar, onderdeel komt vrijdag. Dus dit weekend poging 2.

Algemene indruk van mij als leek is dat die winkel goed in elkaar steekt. Vriendelijk en geïnteresseerd personeel, laagste prijsgarantie tov andere echte winkels NL/BE, alle tanks lijkt voor mij op orde, quarantaine hoek, etc

Wat foto's dan:
20171227_213054.jpg20171230_204034.jpg
(Ophalen en wat schoonmaak)

20180116_212322[1].jpg20180109_212801.jpg20180109_212808.jpg
Potentiele aquascapes, waarbij de aquarium foto de enige mogelijke op dit moment is. Het lange stuk op de andere 2 foto's is helaas doormidden mecrymoet nog navragen of ik deze met reef cement ofzo kan maken.
Verder is die minder hoog dan die er nu instaat, weet niet of dat erg is. De kapotte scape kwam tot ca 50% van het wateroppervlak.

Qua inhoud vooral kleur. Had het idee op het hogere deel wat met SPS te doen en de oplopende delen kleurrijk spul vooral. Zoanthids en nog wat ander zacht spul denk ik. Schijnbaar als je meerdere kleuren zoanthids bij elkaar plaats zal altijd een kleur het uiteindelijk overheersen maar we zullen zien. Van verre punten beginnen etc en kijken waar we stranden.
Moet ook een paartje Nemo's met een anemoon in van de vriendin :rolleyes: en stiekem ook van mij. Misschien een Dory look a like die kleiner blijft.
Blijft leuk om naar te kijken.

Heel snel zal dit dagboek niet gaan. Wil rustig aan doen om het leerproces niet te verstoren en ik in juni verhuis. Mochten jullie tips/opmerkingen/kritiek(liefst zachte, ben gevoelig :p) hebben dan hoor ik die graag en bedankt alvast!
 
Succes met de opstart, heb zelf een reefer 250 en het zijn leuke aquariums.
Kwa tip doe de opstart goed en zo duur is het zout niet, weg gooien doe je het water niet dus alles blijft er gewoon in.
Heb zelf 2x de hydra 26HD en kwa licht mag ik zeker niet klagen en de steen koraal stekjes doen het er goed onder.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ja de Hydra's staan goed aangeschreven en willen nog wel eens tweedehands voorbij komen.
Wat deze betreft zou ik misschien nog wel eens een nieuwe kunnen kopen ivm garantie en het prijs verschil dat niet erg groot is.
V.w.b zout, ik dacht dat je na het indraaien een keer bijna al het water zou wisselen, vandaar een evt goedkoper zoutsoort.
Heb deze heel goedkoop, minder dan de helft nieuwprijs, op de kop getikt maar zou het nog steeds zonde vinden :p
 
Mini update:
  • 2e hands Hydra 26HD kunnen oppikken voor niet teveel
  • overloop onderdeel helaas nog niet aangekomen bij de winkel mecry
  • dus maar wat kabel management gedaan
  • heb m'n mooie stuk steen kunnen fixen(ligt op de foto op zijn zijde, maar het is een mooie brug)

20180120_175134.jpg20180121_091140.jpg
 
Zo is een hele tijd stil geweest, maar was niets spannends te melden. Onderdeel was eindelijk gearriveerd en ik kon beginnen.
Aangezien ik alleen dood steen had en ik nog aan het dubben was over het zand ivm de flow in de bak begonnen met het steen en zoutwater.
02-02 had toch geen levende dingen dus scape opgebouwd, afgevuld met osmose en zout in de bak erbij gemengd.
Toch weer een uitdaging, de Dennerle Thermo Compact a 100w was voor tot 150l maar blijkbaar toch niet sterk genoeg om het water boven 24 graden uit te krijgen en deze bleef dus ook permanent aan. Niet best.
Aangezien ik met ammonia wilde starten en dus meer richting de 26-27 graden wilde om het wat te versnellen overgestapt naar een 200w Hydor Theo. Die kwam bij BRS goed uit de bus qua temp stabiliteit en deze heeft er geen moeite mee.

04-02 ammoniak toegevoegd tot waarschijnlijk 4-5ppm, de Red Sea test gaat maar tot 2. De toegevoegde hoeveelheid gebaseerd op meerdere internetbronnen.
Paar dagen later besloten om de Red Sea Pink life sand 1-3mm te pakken zodat ik toch evt zandzevende visjes te pakken, maar hopelijk grof genoeg om niet rond te waaien. Dat laatste is maar beperkt uitgekomen....

18-02 voor mijn gevoel een eeuwigheid later was er afgelopen zondag dan toch eindelijk de afname van ammonia te meten
Is mijn eerste zoutwater bak en ik was ff vergeten hoeveel 'zorgen' je als nieuweling kunt maken over van alles. :biggrin:

19-02 ammonia is naar 0 gezakt! Nitriet naar over 1ppm en nitraat naar 50ppm. Red Sea meet niet hoger. Heb op meerdere plekken gelezen dat je ammonia een beetje moet opplussen zodat de bacterien blijven leven. Dus ca 15ml toegevoegd en kom dan op 2ppm uit.

21-02 ammonia is weer nul. Nitriet en nitraat off the chart. Dus weer 15ml ammonia toegevoegd en kijken of de bak het binnen een dag opgegeten krijgt.

Nu zou ik dus moeten wachten totdat nitriet naar 0 zakt?! Waar ik niet helemaal over uitkom is of het verstandig is om dat te helpen met wat carbon dosing. Zelf zou ik dan naar azijn kijken. Heb de benodigde info verder redelijk uitgepluisd qua hoeveelheden en opbouw etc. Enige vraag is of het de cyclus verstoord of versneld....
Verder ben ik me niet zeker hoe hoog het nitraat echt is, dus zodra het nitriet zakt zal ik denk ik wel een behoorlijke waterwissel moeten doen totdat ik in ieder geval iets onder de 50ppm meet zodat ik weet wat het getal is.
Dan zouden er vissen bij kunnen meen ik zo?

Er groeit wel al wat, geen idee wat het is.
20180222_060424.jpg

Todo:
Steun voor de Hydra 26 kopen. Wordt denk ik de D-D Slimline.
Visjes onderzoeken, dacht aan een Starry blenny of 2 paarse vuurvissen. Als het de vuurvissen worden moet ik wel nog de net cover voor de bak halen aangezien het springers schijnen te zijn.
 
Hallo Erik,

Leuk dat je aan de hobby bent begonnen.

Volgensmij kan carbon dosing geen kwaad bij de opstart..
Je kan hier verschillende middelen voor gebruiken maar ik zou voor jou bak een klein flesje nopox kopen van red sea.. dat is voor jou bak goedkoop en er zitten verschillende koolstoffen in voor verschillende bacteriën.
De dosering begint daarmee hoog en bouwt af naarmate je nitraat afneemt.
Wel opletten dat je geen bacterie bloei krijgt, je afschuimer redenlijk nat instellen helpt dat te voorkomen en is zeker als je er met zoon hoge nitraat aan begint aan te raden.

En volgensmij hoef je geen ammoniak toe te voegen hoor.. Dood steen is gewoon levendsteen wat gedroogt is en zit dus vol met organisch materiaal wat gaat rotten en ammoniak word.
Wat je nu feitelijk doe is je nitraat naar/door het plarond jagen naar mijn idee.

Een doorgaans opstart met doodsteen zoals ik die ken is: het steen in een ton, zout water, heater, stevige stromingspomp en een goede bacterie cultuur er in en 2-3 weken laten draaien.
En na 2-3 weken al het water weggooien, weer vullen bacteriën er bij en weer 3 weken laten draaien.
Dan je aquarium vullen en stenen daar in over zetten.
Zo bouw je een bacterie cultuur op en verwijder je het nitraat en fosfaat efficiënt en snel.
Ik heb dit ook gedaan maar dan 3x een maand in een ton en de 3e maand was het nitraat nog steeds 20! met pukani doodsteen.

Succes met de opstart!
 
Hallo Erik,
Volgensmij kan carbon dosing geen kwaad bij de opstart..
Je kan hier verschillende middelen voor gebruiken maar ik zou voor jou bak een klein flesje nopox kopen van red sea.. dat is voor jou bak goedkoop en er zitten verschillende koolstoffen in voor verschillende bacteriën.
De dosering begint daarmee hoog en bouwt af naarmate je nitraat afneemt.
Wel opletten dat je geen bacterie bloei krijgt, je afschuimer redenlijk nat instellen helpt dat te voorkomen en is zeker als je er met zoon hoge nitraat aan begint aan te raden.
Ik vond het vodka/azijn verhaal wel leuk en gezien de resultaten vs kosten had ik zoiets van ik pak het schema dat ik bijna overal zie en ga het wel proberen. Nu is er toch nog niets levends in.
Dat van die skimmer had ik ook gelezen, ga ik idd maar doen!

Hallo Erik,
En volgensmij hoef je geen ammoniak toe te voegen hoor.. Dood steen is gewoon levendsteen wat gedroogt is en zit dus vol met organisch materiaal wat gaat rotten en ammoniak word.
Wat je nu feitelijk doe is je nitraat naar/door het plarond jagen naar mijn idee.
Ok, wat ik juist begrepen had is dat je inderdaad wel nitriet/nitraat ophoogt. Echter zou de bacterien groei dermate zijn dat die het snel zou inhalen.
Als je zou stoppen met ammonia toevoegen dan zouden die bacterien 'verhongeren'. Vandaar het steeds beetje bijplussen als ammonia op 0 staat. Dat zou een levende vis toch immers ook doen?

Hallo Erik,
Een doorgaans opstart met doodsteen zoals ik die ken is: het steen in een ton, zout water, heater, stevige stromingspomp en een goede bacterie cultuur er in en 2-3 weken laten draaien.
En na 2-3 weken al het water weggooien, weer vullen bacteriën er bij en weer 3 weken laten draaien.
Dan je aquarium vullen en stenen daar in over zetten.
Zo bouw je een bacterie cultuur op en verwijder je het nitraat en fosfaat efficiënt en snel.
Ik heb dit ook gedaan maar dan 3x een maand in een ton en de 3e maand was het nitraat nog steeds 20! met pukani doodsteen.
Succes met de opstart!
Ik had steen gepakt wat al gebleekt was. Deze heb ik een aantal dagen laten spoelen in een ton totdat de geur eraf was. Dus dat zou eigenlijk niet heel lang moeten duren qua afbraak van organisch spul...hoop ik.
Maarja de ammonia wordt al opgegeten door bacterien dus iets werkt er al. Alleen durf ik niet te stellen wat het nitriet doet omdat mijn test maar tot 1 gaat en ik denk dat die waarde ver buiten dat ligt. :rolleyes:
Als ik het echter goed begrijp zou het nitriet deel van de cyclus ook opeens klaar moeten zijn gezien de groeisnelheid van bacterien.

Update van de bak:
Ammonia van 2ppm is nu in ca 24 uur verwerkt dus blijft wachten op het nitriet deel en dan de grote waterwissel voor het nitraat.
 
Feest! Het nitriet is vrijdag opeens naar 0.05 gegaan, had de hoop bijna opgegeven.
Meteen een afdekhor en lamphouder besteld voor de Reefer zodat het verder klaar is om in gebruik genomen te worden.
20180303_165108[1].jpg
(weet iemand trouwens hoe ik de geuploade plaatjes kan roteren zodat ze goed om staan?)

Fosfaat is bijna nul, moet echt een betere test want die ik heb kan ik bijna geen onderscheid in de lagere getallen maken.
Nitraat is wel nog 50+, volgens mij gaan de bacterien daarvoor ook nog wel goedkomen omdat ik nu ook al een week azijn toevoeg naar het schema dat ik uitgezocht heb.
Dat kan echter nog wel ff duren en eigenlijk wil ik wel wat leven in de bak krijgen nu.
Het idee is dus met water waterwissels het nitraat in het voor mij meetbare (50-) gebied te krijgen en dan zou het in ieder geval voor een vis redelijk leefbaar moeten zijn?!
Het idee is 2 kleine vuurvisjes vandaar het net :).
Voor echt functionele beesten is er nog niets te doen, geen algen ofzo voor zover ik kan zien. Misschien dat ik wel een Strombus SP(Conch?) erbij zet en gewoon wat extra voer laat vallen ervoor. Gewoon om niet meteen te laat te zijn als er algen & co komen.

Mij lijkt dit een redelijk strak plan of ga ik hier ergens finaal de mist in?
 
Zo, dit weekend 2 waterwissels van ca 25l gedaan. Denk dat het nitraat wel erg hoog was ivm ammonia doseren van in het begin.
Ben teruggegaan naar paar druppels eens per 2 dagen om zo, denk vooral voor mijn gevoel ,de bacterien niet te laten verhongeren :rolleyes:
Nitriet en ammonia worden continu afgebroken naar 0ppm dus dat zit al goed. Wachten is dus op verificatie van het nitraat deel, waarvan ik dus denk dat het veel te veel was geworden.
Kijken of het nu na de wissels wel tekenen van zakken laat zien.
De Red sea Marine kit die ik gebruik laat wat kleur verschil misschien wel te wensen over. Ik zeg 50+ppm en de vriendin zegt tussen 20-50 in qua kleur....weet nu nog niets dus zal nog een wissel doen en hopen dat ik in de kleuren range kom die ik wel kan bepalen.

Ondertussen 2e hands een Hanna refractometer opgepikt, geweldig ding! Het gaatje vullen met zeewater druk op knop en klaar.
FF gecalibreert met osmose water, stond zo in handleiding, en daarna met 35ppm vloeistof gecheckt. Precies goed!
Moet er wel bij zeggen dat je moet opletten met lichtbronnen, eerst zat het ding er best een paar punten naast. Dat was echter vanwege de lampen in het plafond. Nadat ik het met mijn hand afschermde klopten de metingen allemaal.

Krijg nu allemaal bruine plekken op de stenen:
20180311_145148.jpg
gewoon algen of iets anders? Alles behalve het zand en de toevoegingen was dood. Als ik de reef2reef stadia bekijk van opstarten zou ik dan diatoms(diatomeeën?) moeten verwachten.
 
Zo nu ook wat groenspul:
20180313_111017[1].jpg
Rondje testen is nog steeds geen ammonia anders dan ik toevoeg, geen nitriet, geen fosfaat.
Nitraat is ergens tussen 10-20-50, ik word echt niet wijs uit die Red Sea rozetinten :rolleyes:.
Ga eens kijken naar een winkel hier in de buurt of ik daar wat kan laten testen qua nitraat.
Azijn wordt nog elke avond toegevoegd, deze week 15ml per keer, maar heb nog geen meetbaar effect gehad om over te gaan op de onderhoudsdosering.
Dus tijd voor een vis en wat duurzamer fosfaat en nitraat beheer.
Ga denk ik een hoekje in het grotere deel van de sump maken van PVC waar dan Marinepure bollen of een refugium in komt.
2 platen verlijmen en vasthaken over de rand van de sump. Deze dan perforeren om langzame doorstroming te krijgen, maar toch de inhoud bij elkaar te houden.
Moet ik nog een beetje over brainstormen ivm de beperkte ruimte.
 
Met dank aan een zaak in Eindhoven erachter gekomen dat nitraat ca 20 is. Voor alleen vissen was dat niet heel erg.
Helaas hadden ze mijn keuze 1e vis niet op voorraad.
Kwam de dag erna nog voor mijn werk in Breda en zag dat Coral and Fish de vissen wel op voorraad hadden dus daar 2 vuurpijlvissen(Nemateleotris Magnifica) opgepikt.
Zal de zaak in Eindhoven niet vergeten aangezien ik in Eindhoven ga werken, maar ik wist dat ik nog in Breda kwam en na 2 maanden ammoniak druppelen wilde ik gewoon visjes :p
20180326_201806[1].jpg
Dit zijn ze dan. Ze eten al pellet's, maar zijn nog enthousiaster over diepvries mysis. Dat eten ze toch net wat makkelijker dus even kijken hoe ik dat ga doen. Heb nog een paar weken geen diepvries ivm verhuizen.:rolleyes:

Verder blijft het nitraat rond die 20 hangen nog, ammonia/nitriet/PO4 blijft op 0 nog. Ben nu 2 weken de DIY NoPox aan het doseren naar RedSea hoeveelheden.
Las trouwens dat nitraat niet 'verwerkt' kon worden zonder een beetje PO4, dus misschien dat het daarom niet zakt?
Mijn dank nog aan Tim die het 'recept' gepost had. Zal verder langzaam blijven gaan omdat er een vakantie en verhuizing gaat komen.
Dus NoPox blijven doseren en water wissels invoeren indien nodig qua waarden. Wel ga ik denk ik een Strombus en/of Nassarius slak halen voor het beetje voer dat de vissen niet opeten wat blijft liggen.
Kon geen uitsluitsel vinden of 20ppm nitraat niet te hoog was voor slakken, maar algemene geluid op internet is dat het zou moeten gaan.
Het is dat of een zandzever uitzoeken.
 
Zijn zeer mooie visjes ik heb er ook aan zitten denken maar zonder een afdekking op mijn reefer ga ik er geen inzetten, heb al ooit eerder last gehad in mijn vorige zeewater tijd van springers en is erg zonde als je smorgens een visje tegenkomt op de vloer.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Dat springen kan ik me voorstellen, die 2 zijn hypersnel :eek:. Is net alsof ze teleporteren als ze weg willen, maar heb het afdeknet van Red Sea erop liggen dus ze kunnen hopelijk nergens heen.
 
Zijn zeer mooie visjes ik heb er ook aan zitten denken maar zonder een afdekking op mijn reefer ga ik er geen inzetten, heb al ooit eerder last gehad in mijn vorige zeewater tijd van springers en is erg zonde als je smorgens een visje tegenkomt op de vloer.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik heb ook al veel visjes naast het aquarium gevonden, van pijlvis, lipvis tot koraalklimmer.
Sinds een jaar heb ik een mooi scherm op mijn aquarium. Nu hoef ik me niet meer druk te maken over springers.
Nu denk ik wel eens: "Had dat maar eerder gedaan!"

DSC_0375.jpg

DSC_3107.jpg
 
Ik heb ook al veel visjes naast het aquarium gevonden, van pijlvis, lipvis tot koraalklimmer.
Sinds een jaar heb ik een mooi scherm op mijn aquarium. Nu hoef ik me niet meer druk te maken over springers.
Nu denk ik wel eens: "Had dat maar eerder gedaan!"

Bekijk bijlage 488515

Bekijk bijlage 488516

Helaas ik ook een koraal klimmer, heb jij de red sea diy cover ?



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Helaas ik ook een koraal klimmer, heb jij de red sea diy cover ?



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Nee, ik heb een ander merk. Deze zijn te koop bij een handelaar in Breda.
Red Sea heeft precies dezelfde op de markt gebracht, alleen nog niet zo lang.
Maar als ik de instructiefilmpjes op YouTube bekijk, komen ze gegarandeerd uit dezelfde fabriek.
 
Ik heb wel de red sea versie. Van coral and fish store Breda.
Qua kosten scheelde t volgens mij niet echt en dan heb ik de merkjes gelijk :rolleyes:
 
Nou ben een hele tijd afwezig geweest ivm verhuizen en verbouwen maar dat gaat richting zijn eind. Binnenkort het aquarium naar zijn nieuwe huis verplaatsen en dan kunnen we eindelijk aan het koraal.
Tot nu toe was het alleen vissen en stenen. Tussendoor nog een cyano issue gehad, maar dit verholpen door minder diy NOPOX te doseren en het licht heel ver omlaag te draaien.
Qua techniek heb ik de Gyre 230 vervangen door 2 Aqamai KPS Wifi pompjes. Nu deze zijn ingesteld werken ze erg goed en erg stil, maar het was wel een behoorlijk geklooi om ze eindelijk op de wifi te krijgen. Verder laat de app op vlakken te wensen over. Zo kan ik bijvoorbeeld de aangegeven firmware update niet uitvoeren omdat ze aan de wifi hangen nu ipv hun eigen wifi zijn.
NO3 staat nog steeds tussen 10-20 dus vrij hoog wat ook een deel van het cyano issue zal zijn. Om de bodem wat meer omgewoeld te krijgen is er een Valenciennea strigata ingekomen welke zeer zijn best doet. :)
Helaas zijn de vuurvisjes geen best buddies meer en zit 1tje de hele tijd achterin de hoek van het aquarium. Geen idee waarom. Eten doen ze allen goed!
20180618_072619.jpg
 
Gebruik gemaakt van Blackfriday/Cybersunday/whatever bij Faunamarin om mijn eerste koralen te scoren!
Tank is nu een jaar rijp dus werd tijd :)
Zijn niet goedkoop, maar vond het ook niet heel duur en als je dan 30% korting krijgt dan scheelt dat.
Was een pijnloos proces, kon zelf een leverdatum kiezen. Ze sturen met UPS livestock express ofzo binnen 24 uur. Volgens mij zijn je ontvangstdagen di-vr.
Dubbel ingepakt in doos, dan verpakking 'pinda's', piepschuim doos, krantpapier en dan bekers of zakken met koraal.
Deze zaten met de plug vast in piepschuim zodat het nergens tegenaan kon komen. Zag er goed uit en werkte, bij mij in ieder geval. Enige wat ik raar vond ik dat de heatpacks buiten de piepschuimen doos zaten, mij lijkt gezien de isolerende eigenschappen van de doos en de verpakking erin dat dit vrij nutteloos is...?

Picture time:
20181208_174701.jpg
FTS van bijna al het levendwezen. Green fluo hammer, FMC ultra green goniopora, FMC Duncan en green fog acan.

20181208_172620.jpg
Acan heb ik in de voortuin van het vuurvisje zijn holletje geplaatst.
20181208_172001.jpg
Deze is ook al hongerig en heeft wat mysis te eten gekregen.
20181210_165203.jpg
Goniopora is ook al mooi aan het wapperen. Dacht eerst dat het skelet leeg wat :D.
20181210_165504.jpg
Duncan is nog aan het miepen, geen idee waarom. Staat in weinig flow en weinig licht...
20181110_153958.jpg
Deze 2 zijn ook nieuw voor het forum. Heb deze vorige maand opgehaald. Paartje hybrid snow onyx black ice weet ik t. Gewoon mooi en leuke visjes.

Waardes van de tank zijn verder goed. Standaard waarden van het Red sea coral pro zout, dus redelijk verhoogt, en die wijken nog niet echt af aangezien er bijna geen organismen zijn die wat opnemen.
Nitraat 0-1 en PO4 0,06. Die moet nog een beetje lager, maar dat wissel ik er wel uit denk ik.
Doe dit met de DIY NoPox nu de waarden zo laag zijn teruggegaan naar 5ml per dag om het stabiel te houden.
Gevoerd wordt een half blokje diepvries voer en 5-10 pellets Ocean Nutrition Formula one. Dit zijn heel kleine pellets en zijn meer voor de zandhapper en de zandslak aangezien ze zinken als bakstenen.

Plannen voor de toekomst, nou er staat al 2 maanden een 2e hands Reefer 425XL klaar :sneaky:
Die wil ik echter meteen met manifold etc etc doen, maar er gingen wat grote uitgaven voor dus die doe ik lekker rustig opbouwen.
Denk Q1 2019.
 
Laatst bewerkt:
De Reefer 425 staat nog steeds op standby. Heb er al een hoop spullen voor bij elkaar, maar nog niet alles. :geek:

Dus bij gebrek aan voortgang wat plaatjes uit de Reefer 170.
20190402_175745.jpg
Eerste tekenen van groei aan de randjes.(y)

20190402_175412.jpg
Duncan die vispoep eet. :sneaky:

20190323_102026.jpg
Clowntje met nog een snack voor later.
 
Bovenaan