Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Sump in de kelder

Er zijn een aantal soorten die van de Middellandse zee (en zuidelijker) tot Nederland voorkomen en het prima doen bij 22 graden. Veel soorten die in de Noordzee leven uiteraard ook niet dus je moet wel de juiste dieren kiezen.

Maar hou je maar aan je dogma als dat gemakkelijker is.
 
Er zijn een aantal soorten die van de Middellandse zee (en zuidelijker) tot Nederland voorkomen en het prima doen bij 22 graden. Veel soorten die in de Noordzee leven uiteraard ook niet dus je moet wel de juiste dieren kiezen.

Maar hou je maar aan je dogma als dat gemakkelijker is.

Nou vertel jij dan welke typische noordzee dieren 22 graden fijn vinden?

Zeeduivel zwemt ook in de middelandsezee, die gaan temperaturen boven de 13C niet lang overleven.

Wordt een mooie noordzee bak, harders en een paar grondels en slijmvissen.

Wat wetenschap trouwens met dogma te maken heeft moet je nog maar even goed uitleggen.
 
We hebben het hier over een 60 liter bak. Veruit de meeste vissen zijn dan al te groot, behalve misschien de kleinere grondels. Harders en slijmvissen worden te groot.
Veel anemonen (paardenanemonen, weduweroos, zonneroos, zeeanjelier, zeedahlia) gaan prima. Veel garnalen zoals gewone steurgarnaal zijn erg leuk, geschikt voor zo'n bak en hoeven niet gekoeld. Diverse krabben, heremietjes en sommige slakken zoals asgrauwe tolhoorns. Sommige zakpijpen (bijvoorbeeld slinger-), kokerwormen ( Paarse en Braziliaanse) en sponsen hebben ook geen enkel probleem met 22 graden.

Kun je een heel leuke inrichting mee maken in een 60 liter met alleen soorten die in Nederland voor de kust leven.
 
We hebben het hier over een 60 liter bak. Veruit de meeste vissen zijn dan al te groot, behalve misschien de kleinere grondels. Harders en slijmvissen worden te groot.
Veel anemonen (paardenanemonen, weduweroos, zonneroos, zeeanjelier, zeedahlia) gaan prima. Veel garnalen zoals gewone steurgarnaal zijn erg leuk, geschikt voor zo'n bak en hoeven niet gekoeld. Diverse krabben, heremietjes en sommige slakken zoals asgrauwe tolhoorns. Sommige zakpijpen (bijvoorbeeld slinger-), kokerwormen ( Paarse en Braziliaanse) en sponsen hebben ook geen enkel probleem met 22 graden.

Kun je een heel leuke inrichting mee maken in een 60 liter met alleen soorten die in Nederland voor de kust leven.

Anjelier en dahlias kunnen dus echt niet tegen die temperatuur.

Sponzen en zakpijpen zijn nagenoeg niet te houden, net zoals kokerwormen ook behoorlijk lastig in leven te houden zijn.

De gewone heremietkreeft gaat ook kapot bij die temperatuur, blijft alleen de kleine heremietkreeft over.

Zoals al gezegd, zorg dat je kan koelen dan kun je een geweldige bak krijgen. Met 22C gaat dat niet lukken, of je moet soorten uit warmere wateren nemen.

Een Noordzeeaquarium is leuk als het de Noordzee na bootst.

Zeebaars, kabeljauw, snot en slak dolven, tongetjes en andere platvisjes.
 
Blijkbaar heeft niemand dat ooit tegen de anjelieren, kokerwormen, sponzen en zakpijpen in mijn bak verteld, die doen het allemaal prima. Ze groeien en delen zich waardoor het steeds voller wordt, ook al is er nooit gekoeld.

Wat mij een slecht idee lijkt is zeebaars en kabeljauw in een 60 liter bakje.
 
Waarom niet, ik ben begonnen met een 10 literbakje. Je moet je visjes alleen weer snel vrijlaten omdat ze te groot worden. Maar dat is geen probleem aangezien je ze toch al uit de zee gevangen hebt.

Mooi dat kokerwormen zich delen bij jou, ik geloof het direct. Jij hebt geen Afschuimer op je bak staan???

Doe eens een foto van je aquarium, ben ik heel benieuwd naar.
 
Ja hoor, heb een fikse afschuimer op mijn bak staan maar zet die uit als ik de filterfeeders voer.
 
Hoe is jullie sump ingericht? Je kunt natuurlijk geen tropisch levend steen gebruiken, als je stukken steen uit de Noordzee in je aquarium en sump hebt, kunnen die dan een beetje hetzelfde functioneren? Of gebruiken jullie bioballen/keramisch materiaal?
 
Hoe is jullie sump ingericht? Je kunt natuurlijk geen tropisch levend steen gebruiken, als je stukken steen uit de Noordzee in je aquarium en sump hebt, kunnen die dan een beetje hetzelfde functioneren? Of gebruiken jullie bioballen/keramisch materiaal?

Je kunt dood steen gebruiken, dat wordt na verloop van tijd ook levend steen.
Heb zelf een afschuimer en wervelbedfilter met biopellets in mijn sump, en in de bak ong. 50 kg steen, wat nu wel levend steen geworden is.
 
Je kunt dood steen gebruiken, dat wordt na verloop van tijd ook levend steen.
Heb zelf een afschuimer en wervelbedfilter met biopellets in mijn sump, en in de bak ong. 50 kg steen, wat nu wel levend steen geworden is.

Dood steen zal ik inderdaad wel gebruiken voor de inrichting van het aquarium, maar je wil natuurlijk de juiste biocultuur hebben. En aangezien de zee dichtbij is zou het mooi zijn om die te gebruiken om de boel te enten.

Oesterschelpen zijn ook erg fraai en zijn en goede manier om te enten.

Dat is een goeie tip, gewoon wat oesterschelpen in de sump.
 
Dood steen zal ik inderdaad wel gebruiken voor de inrichting van het aquarium, maar je wil natuurlijk de juiste biocultuur hebben. En aangezien de zee dichtbij is zou het mooi zijn om die te gebruiken om de boel te enten.



Dat is een goeie tip, gewoon wat oesterschelpen in de sump.

Wij duiken in de Grevelingen. Daar is zomers het water echt wel 22 graden ook wel 23 gemeten. Het is vooral belangrijk dat de temp niet langdurig 22 graden is. De meeste dieren hebben een koele periode nodig.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Wij duiken in de Grevelingen. Daar is zomers het water echt wel 22 graden ook wel 23 gemeten. Het is vooral belangrijk dat de temp niet langdurig 22 graden is. De meeste dieren hebben een koele periode nodig.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

En als ik dus voor elke dode krab, kreeft, vis, schelp zelfs zangers en pieren die je zomers in de grevelingen ziet 10 cent zou krijgen kon ik gratis duiken op de malediven.

Nu ze zomers meer spuien gaat het beter, dat moet ook gezegd worden. Maar dan zie je de 20+ temperaturen ook niet meer op diepte.
 
Bovenaan