Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Even voorstellen

Katmeteenc

ZeewaterForum lid
Dag Allemaal, een tijdje geleden ben ik gestart met een 100 liter aquarium. Ik heb veel gelezen op dit forum en met alles wat jullie geschreven hebben een start gemaakt.
Ik ben niet met levend steen gestart maar met reel reef rock. Gedurende de eerste weken steeds kleine stukjes levend steen toegevoegd. De bruine algenfase is overgegaan in de groene en heb toen een schoonmaakploeg geïntroduceerd. Eerst een zandzevende zeester en twee turboslakken. De laatste twee hebben maar kort geleefd, de zeester is een topper echter die zeer actief door het bakje gaat. Om de algen in toom te houden een zeeegel( mespilla?) en twee heremietkreeften toegevoegd en ondertussen ook wat sterke zachte koralen zoals Keniaboompje sinularia, sterpoliepje, oren. Met elk stukje koraal en steen is er ondertussen ook heel wat leven in de bak gekomen. Borstelwormen naaktslak, slangensterretjes veel gammarus, kokerwormen gekke kreeftjes met 3 stekels aan de achterkant. De laatste aanvulling is een clavularia en een paddestoelleder en een roze tepelanemoon. Met dit bestand wil ik de komende tijd de stabiliteit van de bak vergroten. 313E1A46-37C4-471D-8700-C914FFFE926C.jpg4415565A-68A1-405D-B077-86E0A2C5358D.jpg5B5C920A-9AB3-4CB2-A3C9-C7B5A90157B6.jpgBAB7E5ED-38BD-4DC2-B2D9-2ED59D51F397.jpgCDAC6FB5-B961-4586-892D-9B16D2842DBD.jpg
 
Leuke periode, de start periode.
Welkom hier en succes met het beheersen van het zoutwater-virus.
 
Welkom!

Leuk dat je met zoutwater bent begonnen en goed dat je je hier hebt aangemeld. Het is interessant hier op dit forum de ervaringen van anderen te lezen. Ik denk ook dat je veel aan m'n boekje zult hebben. De betere aquariumzaak heeft het op voorraad, maar dit is misschien ook wat: https://www.donner.nl/praktische-han.../9789082101119 (bezorgt zowel in Nederland als in België zonder verzendkosten!) Let op: pas vanaf morgen is het boek weer verkrijgbaar, ergens in de distributieketen stond een vinkje verkeerd. Vanaf morgen moet de nieuwste druk in de boekhandel te bestellen zijn :)

Leuk bakje heb je al!

Veel aquariumplezier gewenst :)
 
Cathelijne, ik wil je wel waarschuwen voor de tepelanemoon, ik begon ook ooit met eentje, dat werden er 2 en toen 4, zo erg dat ze op de duur het hele aquarium van mijn vrouw (Sera 130 liter) innamen en alle koraal verdwenen was [emoji35]Heb toen de drastische beslissing genomen om ze eruit te doen en ondertussen wat nieuwe koraaltjes bijgekocht


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Cathelijne, ik wil je wel waarschuwen voor de tepelanemoon, ik begon ook ooit met eentje, dat werden er 2 en toen 4, zo erg dat ze op de duur het hele aquarium van mijn vrouw (Sera 130 liter) innamen en alle koraal verdwenen was [emoji35]Heb toen de drastische beslissing genomen om ze eruit te doen en ondertussen wat nieuwe koraaltjes bijgekocht


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Bedankt voor je waarschuwing[emoji106]. Nou die anemoon die wil niet zo lekker, eigenlijk sinds ik hem een beetje ben gaan voeren(mysis, rode plankton) hangt er al een week of twee erg slapjes bij. Heb er weinig vertrouwen in dat hij het gaat redden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
We zijn ondertussen weer ruim een maandje verder sinds mijn laatste foto’s. Sommige dingen gaan goed andere wat minder. Ik ben gestart met het toevoegen van mineralen met ATI easentials. De waarde van magnesium en Calcium liepen namelijk flink terug. Mijn eerste poging met twee kant en klaar flessen voor een nano bakje. Als deze op zijn ga ik aan de slag met de set van 3 flessen. Zowel magnesium als Calcium gaan weer richting de goede waardes. Ik heb een klein doseerapparaat aangeschaft met 3 kanalen waarmee het moet gaan lukken denk ik.

Nog steeds een beetje last van bruinige alg. Elke twee dagen moet ik de ruiten toch echt schoonmaken en de achterwand elke week. Ik gebruik geen osmosewater dus voelde me al een echte oen. Waarschijnlijk een te hoog silicaatgehalte. Dus vandaag een test aangeschaft en wat blijkt, silicaat niet meetbaar. Mmmm waar komt dan die bruine alg vandaan. Nitraat is nml ook 0. Dat probeer ik omhoog te krijgen maar dat is niet eenvoudig als je geen vissen hebt.
Misschien heeft iemand van jullie nog ideeen?




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Nog steeds een beetje last van bruinige alg. Elke twee dagen moet ik de ruiten toch echt schoonmaken en de achterwand elke week. Ik gebruik geen osmosewater dus voelde me al een echte oen. Waarschijnlijk een te hoog silicaatgehalte. Dus vandaag een test aangeschaft en wat blijkt, silicaat niet meetbaar. Mmmm waar komt dan die bruine alg vandaan. Nitraat is nml ook 0. Dat probeer ik omhoog te krijgen maar dat is niet eenvoudig als je geen vissen hebt.
Misschien heeft iemand van jullie nog ideeen?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dat je geen Silicaat meet wil niet zeggen dat het er niet is. Waarschijnlijk wordt het silicaat op dit moment opgenomen door de bruine algen.
 
Bovenaan