Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

refractometer eiken

willem1961

ZeewaterForum lid
Hallo even een vraagje Moet je de refractometer eiken met eikvloeistof of kan het ook met osmose water ?
 
Ik ijk mijn refecatometer met osmosewater. Daarna meet ik het na met referentie vloeistof

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 
Voor de hoogste precisie wil je een meetinstrument ijken, zo dicht mogelijk bij het bereik waarbinnen je meestal zal meten en in de omstandigheden dat je zal meten.

Hoe groter het bereik hoe groter de mogelijke afwijkingen zullen zijn. Voor een refractometer geldt hierbij ook de temperatuur. Ik houd mijn osmose water niet op 24-25 graden zoals mijn aquarium. Ja er zit een temperatuur correctie in een refractometer, maar ook die heeft een fout marge en die zal bij een groter meet bereik (0 tot 30 promille in dit geval) alleen maar een grotere afwijking opleveren.

In principe meet je nooit osmose water, dus daar is het niet erg als de refractometer afwijkt. In het bereik van zeg 31 tot 36 promille wil je dat ie optimaal presteert, dus in dat gebied kan je dan ook het beste ijken. Ijken met osmose water is dus alleen maar contraproductief.

Het beste kan je dus ijken met een referentie vloeistof van rond de 34 promille en bij een temperatuur gelijk aan jouw aquarium en ijk je in de ruimte waar je de refractometer ook gebruikt.

Ik ijk met refracto check van Salifert op 35 promille. In de woonkamer waar mijn aquarium staat, want daar wordt het instrument ook bewaart en gebruik ik em ook.
Maar meestal ben ik wel te lui om het flesje referentie vloeistof eerst even op temperatuur te laten komen door het in het aquarium te leggen... Dat zou de ijking nog preciezer maken.
 
Bovenaan