Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nitraat... hoe lang mag/kan het duren (gebufferd? in het zand?)

Patrick_V

ZeewaterForum gebruiker
Ik heb half december een draaiende RSM 250 aquarium compleet met inhoud (stenen zand water en dieren) van iemand over genomen en ben al druk bezig mijn waarden op peil te krijgen. PO4 is rap aan het zakken met Rowaphos (van >1 naar inmiddels 0,25)
Maar die verdraaide nitraat wil maar niet onder de 50 zakken. Ik startte met 100 na 1 week gedraaid te hebben. Ik heb intussen al 6 keer water gewisseld en ben sinds een 1,5 week ook met CarbonVS in de weer.

De bak zat na de verhuizing dus helemaal vol met voedselresten en zooi en dit allemaal door elkaar gehusseld en overal terecht gekomen. Het zand woel ik ook elke paar dagen wat om, ik heb een extra stromingspomp gekocht en blaas dagelijks mijn stenen af omdat er zoveel zweefvuil blijft loskomen.

Hoe lang mag/kan het duren dat de nitraat waarde verder zakt. En als het gebufferd zou zijn hoeveel langer duurt het dan, of is het dan niet te doen op de ''normale'' manier?

Als ik het allemaal van te voren had geweten had ik het toch een beetje anders gedaan ;)
 
Geduld en laat je zandbodem lkkr met rust en wacht dat je vsv gaat werken.
Een zeebak komt pas tot stabiele waarden als je het volgende onder controle hebt.
Rust reinheid regelmaat.
Mvg henk

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
 
Ik vraag me wel af hoeveel langer het duurt als je stenen de nitraat hebben gebufferd. Is daar een richtlijn voor zoals bijvoorbeeld 2x zo lang, of 3x zo lang... of kan je daar niks over zeggen.
 
Kan je weinig over zeggen het ene systeem verwerkt/verwijderd het sneller als de andere

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
 
We blijven de gekozen weg volgen :D Begon me alleen zorgen te maken :rolleyes:
Komt vast goed hou wel in de gaten dat je niet doorschiet met vsv en dat er wel iets van Po4 in de bak blijfd anders werkt vsv methode niet

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
 
...Nitraat intussen op 25. Heb voorzichtig ook een paar dagen bacteriecultuur gedoseerd met Seachem Stability.
We gaan nog steeds de goede kant op. Tevens verse dosis Rowaphos ingebracht.
 
Nitraat wordt niet gebufferd. Dit is alleen met Po4 het geval!!!

groet,
Adri
 
Sinds vandaag nitraat op 10 :biggrin::biggrin::biggrin:, dat betekend dat we in de veilige zone komen.
Nu de fosfaat nog wat zakken... deze zit op de 0,2 en dan kunnen we langzaam over op DSR EZ komende maand.

Wat een geduld is er nodig voor dit soort dingen zeg :rolleyes:
 
Zelf had ik geen Rowaphos maar eerder EZ-Carbon ingezet. Dit verlaagt NO3 en PO4 samen en op een meer natuurlijke manier dan Rowaphos.

Ook wil je PO4 niet helemaal naar 0 brengen. Zelfde met NO3.
 
Staat in de beginpost ;)
Ik gebruik al een jaar NoPox van Red Sea. Om mijn nitraat rond 2 mg en het fosfaat op 0,02 mg te houden gebruik ik dagelijks 3 ml per dag.
Bovendien ververs ik elke 14 dagen ca. 40 liter water.
Belangrijk is in het begin structureel te meten om een goede dosering te bereiken.
 
Wel raar dat ze dat zeggen. Ik werk al een maand of 4 nu met nopox en daarvoor 4 maanden met vsv methode.
Daarnaast heb ik al die tijd met all-in-one pellets gedraaid.
Los dat het nitraat en fosfaat zakten heb ik geen bacteriecrash gehad.
 
Wel raar dat ze dat zeggen. Ik werk al een maand of 4 nu met nopox en daarvoor 4 maanden met vsv methode.
Daarnaast heb ik al die tijd met all-in-one pellets gedraaid.
Los dat het nitraat en fosfaat zakten heb ik geen bacteriecrash gehad.
Waarom gebruik je verschillende middelen naast elkaar?
Uiteindelijk weet je dan toch niet wat wel goed en minder goed werkt.
Zelf heb ik ook gezocht naar de beste manier om NO3 en PO4 stabiel laag te houden. Ik heb de middeltjes niet tegelijkertijd gebruikt. Maar elk gedurende een maand of 3. Uiteindelijk vond ik NoPox het fijnste werken.
Alleen met pellets heb ik geen ervaring.

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
 
Ik gebruik alleen NoPox.
Volgens de gebruiksaanwijzing (is in het Nederlands) wordt het gebruik van pallets ten zeerste afgeraden.
Voor meer informatie moet je hier maar eens kijken:

https://www.redseafish.com/reef-care-program/algae-management-program/no3po4-x/
https://www.redseafish.com/no3po4-x-table/

Aangezien we beiden niet zo'n groot aquarium hebben, vallen de kosten in ons geval reuze mee.
ik ben niet te spreken over mn pellets idd. Miss maar eens de overstap wagen.
 
Bovenaan