Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

koraal en zee-egel

Mrdutchfreak

ZeewaterForum lid
Goedemiddag,

Ik ben in het bezit van een Egel (Tripneustes gratilla) Die toch niet zo Reef-safe is als gedacht.

Eerst ging hij aan de haal met mijn Pompende Xenia die op een schelp staat. Na dagen "vechten en sturen" heeft de zee-egel eieren voor zijn geld gekozen en ging het weer goed.

Nu heb ik sinds een week een Groene Sterpoliep in me bak zitten die het goed doet, echter valt mijn zee-egel deze continue lastig.

De poliep zit op een ronde steen maar dit zit wat "losjes" en de Egel weet daar continue tussen of onder te komen. Soms word ik wakker en heeft hij de hele Sterpoliep door mijn bak getrokken en hangt hij nog net vast aan de steen waar ik hem op kocht. Wonder boven wonder schiet de poliep toch na 5 minuten iedere keer weer open maar op deze manier kan ik nooit een goede inrichting maken want het is iedere ochtend een verassing hoe me aquarium er bij staat :rolleyes:

Heeft iemand tips hoe ik dit koraal eventueel kan vastmaken aan de stenen waar ik hem aan wil vast hebben (bv met visdraad of iets dergelijks?) of is dit weer niet goed voor het koraal.


Onderstaand wat foto's om het te verduidelijken:

Dit is de boosdoener: zoals je ziet weer bij het stukje koraal wat overhangt. Hij hecht zich hier aan vast en gaat dan aan de wandel:
IMG-20180106-WA0020.jpg

aan deze ronde steen zit het gehecht(uit de winkel)
DSC_0524.jpg


De sterpoliepen trekken zich steeds terug als hij in de buurt komt, als hij weer weg gaat springen ze na een paar minuten weer open. Op de foto's lijkt het niet mooi groen maar met de mobiel camera gemaakt.
DSC_0522.jpg


Wat denken jullie, vastmaken mogelijk of zee-egel er uit?
 
Idd gied vastzetten mbv elastiekjes bijv. Werkt goed en dan geen kans meer voor de egel.

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 
Bedankt, ik ga het proberen met visdraad, is mooi doorzichtig en werkte ook goed met het maken van me eerste stekje.

Weet iemand hoe lang het ongeveer duurt voordat het koraal zich echt gaat hechten aan de steen?
 
Nou na 2,5 kloten met visdraad me Sterpoliep nog niet vast.. Geen gaten in stenen om aan te bevestigen etc. Durf het ook niet te strak te doen want anders gaat het visdraad snijden. Moet ook 4 a 5 stukken vastmaken want het is een aardig stukje en dus haast onmogelijk mits ik al me stenen er uit haal maar daar heb ik geen zin in.

Ik kijk het nog 2 dagen aan en anders gaat de Zee-egel terug naar de winkel of naar een mede aquarium bezitter.
 
Daarom zei ik een elastiekje:) klem je om een steen heen. Werkt heel makkelijk als je de steen er niet uit kan halen

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 
Dan ga ik dat nog een keer proberen morgen, laat het vandaag even rusten, al genoeg gerommeld in de bak. Eerst is op zoek naar elastiekjes
 
Je kunt alle koralen en ook starpoliepen vastzetten met bijvoorbeeld Corafix gel (soort secondelijm voor aquaria) of Aquascape Construction Epoxy van DD. Zo zijn er uiteraard verschillende merken epoxy en gel. Als je de spullen daarmee vastzet gaat de egel er beslist niet aan de wandel. Ik heb 3 zee-egels in mijn bak.
Voor de starpoliep zou ik de gel nemen. Zit binnen een paar seconden vast.
Bovendien de zee-egels nemen de spullen mee ter camouflage en niet om op te eten. Je kunt het de dieren zeker niet kwalijk nemen.
De soort die jij hebt is absoluut reefsafe.
Veel succes!
 
Robert, bedankt voor je antwoord

Ik heb al naar die gel zitten kijken maar veel moest je weer bovenwater gebruiken, dat gaat in dit geval niet werken. Die gel die jij noemde kan je gewoon aanbrengen op je steen en dan je koraal er "in" drukken?
 
Robert, bedankt voor je antwoord

Ik heb al naar die gel zitten kijken maar veel moest je weer bovenwater gebruiken, dat gaat in dit geval niet werken. Die gel die jij noemde kan je gewoon aanbrengen op je steen en dan je koraal er "in" drukken?
Mijn ervaring is. Pompen uit. Boven water lijm aanbrengen. 15 sec aandrukken

Onderwater lijm aanbrengen is niet te doen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 
Dus koraal kan ik prima bovenwater halen? In dat gevalt moet het wel lukken. Ik dacht dat koraal helemaal niet boven water mocht komen.
 
Dus koraal kan ik prima bovenwater halen? In dat gevalt moet het wel lukken. Ik dacht dat koraal helemaal niet boven water mocht komen.
Ja hoor is geen probleem alleen niet te lang.

Wat ik nog vergeten was te vermelden is de plek waarop je de lijm aanbrengt zo goed mogelijk droog te maken

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 
bedankt voor de tips! Ik ga ze proberen uit te voeren maandag en laat het weten!


Mijn laatste vraag: Verstikt mijn koraal niet omdat ik hem vastlijm aan de onderkant? Het is ongeveer 15x10 cm. De steen waar ik hem op wil is ook verre van vlak dus ik neem aan dat ik dan meerdere dotjes lijm moet gebruiken of kan ik die steen echt insmeren en daar het koraal in drukken?
 
Robert, bedankt voor je antwoord

Ik heb al naar die gel zitten kijken maar veel moest je weer bovenwater gebruiken, dat gaat in dit geval niet werken. Die gel die jij noemde kan je gewoon aanbrengen op je steen en dan je koraal er "in" drukken?


Ja hoor, beide producten gel en epoxy kun je zowel in als buiten het water gebruiken. Ik zou de plak buiten water aanbrengen en dan gewoon onder water plakken. Tijdens het vastzetten het koraal een klein beetje op en neer bewegen. Dit is om contact met de ondergrond te verbeteren.
 
Laatst bewerkt:
Super bedankt voor de tips! Maandag horen jullie of het gelukt is :)
 
Bovenaan