Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

goudalg-dinoflagellaten of wat anders?

KH is nu 9,8; ik poets zo vaak mogelijk weg (elke dag lukt niet qua tijd), vang en zuig het op. Kijken wie uiteindelijk de strijd gaat winnen! :)
 
Mijn ervaring is dat dinos/smeeralgen erg goed gedijen bij extreem lage po4 en no3 waarden. ik had toen bijna geen meetbare waarden. Ik ben er destijds vanaf gekomen door no3 en PO4 te verhogen met DSR producten (tot circa 5 resp 0.05) icm tijdelijk minder licht.

Fosfaattest doe ik alleen nog maar met Hanna Hi736 en controleer deze met DSR reference
 
ik voeg inderdaad ook nitraat toe omdat dat steeds 0 is. Dat probeer ik op 2 te houden om geen algenplaag ipv dino's te krijgen.
 
Even een update over de dinos: ik poets het zo vaak mogelijk weg, zuig zoveel mogelijk af, er draait een een tijd een powerhead mee in de bak, Kh is steeds rond de 9.5 maar helaas blijft het terugkomen en zie ik nog geen verbetering. Omdat ik het vaker wegpoets is het natuurlijk minder zichtbaar maar het groeit wel weer redelijk snel aan.
 
Even een update over de dinos: ik poets het zo vaak mogelijk weg, zuig zoveel mogelijk af, er draait een een tijd een powerhead mee in de bak, Kh is steeds rond de 9.5 maar helaas blijft het terugkomen en zie ik nog geen verbetering. Omdat ik het vaker wegpoets is het natuurlijk minder zichtbaar maar het groeit wel weer redelijk snel aan.
https://youtu.be/F2I93uzbGBY



Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Ik ben inderdaad op ook oponderzoek, al lijkt de lag intussen wel al weer minder te worden.
Ben er nog steeds niet over uit of het goudalg of dino's zijn.

Onder de microscoop zie ik in ieder geval :
1) Diatomen, kan silicaat gedreven zijn ja, maar DI filter en RO zijn nieuw. Helaas heb ik geen silicaat testsetje liggen
2) en dan nog cirkelvormige cellen die bewegen als botsauto's maar zijn heel klein (30-50x zo klein als de diatomen) maar ze lijken niet ovaal (dino's) en ik zit dan al aan vergrotingen van 640x en dan lijken ze nog erg klein. Ze hebben de vorm van goudalg maar bewegen als dino's.... :confused:
 
Als ik de conclusie van de film goed begrijpt heeft hij een filter met wieren ingezet om de voedingstoffen voor de dino's te verminderen. Maar bij mij is het nitraat altijd al 0 (en voeg ik nitraat toe) en het fosfaat heel laag. Als ik dan wier in ga zetten, zal dat toch niets veranderen, behalve dat er helemaal geen nitraat en fosfaat meer aanwezig is? Of zie ik dat verkeerd?
 
Bovenaan