Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

goudalg-dinoflagellaten of wat anders?

gerard_zzz

ZeewaterForum lid
In mijn aquarium komt al een hele tijd een vervelende bruine laag op de stenen. Als ik het er niet op tijd afpoets of afblaas, woekert het ook over koralen. In het begin zat het ook op het glas aan de zij- en achterkant, maar daar is het nu niet meer te zien, daar zit nu groene alg op. Als je een steen met het spul uit de bak haalt, is het een slijmerige laag. Het ruikt zoetig. Het zand blijft vrij van dit spul. Er zijn bij sommige stukjes wel luchtbelletjes te zien maar dat zijn er niet zoveel. Af en toe wordt het zo groot dat het vanzelf door de stroming losgewapperd wordt. Maar het gedeelte op de rots blijft gewoon zitten. Dat gaat er alleen met een borsteltje af. Geen enkele vis eet van het spul.

Ik gebruik al een tijd Cyanocontrol er van uitgaande dat het dinoflagellaten waren. Dat helpt niet. Ik voeg ook elke week bacteriën toe om te zorgen voor concurrentie als het een bacterie is. Nitraat is meestal 0 (gemeten met Red Sea) dat voeg ik toe. Fosfaat is meestal 0,02 (ook met Red Sea gemeten).

Beneden in het filmpje kun je beelden zien van het spul. Hier is het al een tijd niet verwijderd waardoor je goed kunt zien hoe dik het wordt. Ik heb helaas geen camera van het Blue Planet 2-team, dus de kwaliteit is niet helemaal super. Maar hopelijk kunnen jullie er toch wat aan zien.

Wie weet wat het is, zodat ik dan ook gericht kan zoeken naar een oplossing. In elk geval ben ik steeds veel tijd kwijt met het verwijderen van deze laag, het ziet er lelijk uit en de koralen hebben er last van.

 
Zoals ik het zo zie zijn het smeeralgen/ dino.
No3 en Po4 verlagen en PH verhogen.
Goede bacteriën toevoegen en zo goed als dagelijks afzuigen.
 
nitraat is al 0 en fosfaat heel laag, ik voeg elke week bacterien toe maar tot nu toe nog geen resultaat. Hoe kan ik de ph verhogen met een pH+ middel?
 
Ik zou een andere fosfaattest proberen, ik had zelf ook problemen met het uitlezen van de Red Sea variant.
 
ik zal de fosfaat bij de lfs een keer laten checken, dan weet ik ook of mijn gemeten waardes kloppen. Ik vind de kleur inderdaad wel moeilijk uit te lezen.
 
KH is 8,8, CA is 450, Ph varieert door de dag maar ligt rond 8,1/8,2

Mooie waardes, je kunt je PH nu verhogen met KH plus, gewoon voor een prikkie te koop in vijverwinkels, zo blijft je Ca ook mooi in balans.
De KH niet meer als 1 punt per dag verhogen, verhoog deze naar maximaal 10.
 
Kan dat in combinatie met de Core 7 toevoegingen of kan ik dan ipv kH+ beter wat meer van de Core 7 geven, die verhoogt de KH ook. Maar dan worden de andere waardes natuurlijk ook verhoogd.
 
Kan dat in combinatie met de Core 7 toevoegingen of kan ik dan ipv kH+ beter wat meer van de Core 7 geven, die verhoogt de KH ook. Maar dan worden de andere waardes natuurlijk ook verhoogd.

Nee, niet de core 7 verhogen maar puur KH+ toevoegen.
Dit doe ik ook, ik werk ook met core 7 en voeg Velda KH+ toe.
 
Ik werk graag met redsea voor nitraat en fosfaat testen zeker de fosfaat test omdat die meer in de lagere waardes werkt, ik gebruik wel de referentievloeistof van dsr omdat er best wat verschil zit in de testsets onderling :(
Voor de rest gebruik ik colombo test sets
 
Ik had ooit ook een flinke dino plaag met 0 nitraat en 0.02 fosfaat. Deze ben ik gek genoeg te boven gekomen door nitraat te gaan doseren. Mijn theorie is dat dino's de concurrentie geen kans gaf en het miniscule beetje nitraat volledig zelf gebruikte. Door ook de concurrentie van nitraat te voorzien kwan er volgens mij weer balans. Ik stuurde op een nitraat van 2.
Iemand die ooit dezelfde ervaring heeft gehad?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Ik werk graag met redsea voor nitraat en fosfaat testen zeker de fosfaat test omdat die meer in de lagere waardes werkt, ik gebruik wel de referentievloeistof van dsr omdat er best wat verschil zit in de testsets onderling :(
Voor de rest gebruik ik colombo test sets

Ik had eerst de Red Sea maar die vond ik vrij lastig, de hanna Phosphorus bevalt me een stuk beter maar kost wel erg veel tijd.
De referentievloeistof van DSR is voor mij echt een topproduct, had ik deze maar veel eerder. Veel oudere testsetjes (KH, CA) klopten niet meer hoewel ze nog wel houdbaar hadden moeten zijn, volgens de sticker.
 
Ik had ooit ook een flinke dino plaag met 0 nitraat en 0.02 fosfaat. Deze ben ik gek genoeg te boven gekomen door nitraat te gaan doseren. Mijn theorie is dat dino's de concurrentie geen kans gaf en het miniscule beetje nitraat volledig zelf gebruikte. Door ook de concurrentie van nitraat te voorzien kwan er volgens mij weer balans. Ik stuurde op een nitraat van 2.
Iemand die ooit dezelfde ervaring heeft gehad?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Ik voeg ook al een tijdje nitraat toe op advies van Tanne Hof met dezelfde argumenten als jij geeft. Helaas heb ik tot nu toe nog geen verbetering gezien. Ga het eens proberen met het verhogen van de KH zoals Alex adviseerde.
 
Afzuigen gaat moeilijk, dan gaat het er niet af. Tot nu toe poetste ik het er af met een tandenborstel en zoog het dan op met een aquariumstofzuigertje of ik blies het er af met een stromingspomp en zoog het dan weer op. Dat deed ik bij een waterwissel als alle pompen uit stonden. Als ik het elke dag ga doen, moet ik er inderdaad iets anders op verzinnen want als de pompen niet uit staan wordt het spul door de hele bak geblazen bij het poetsen.
 
Dit kan ook:
Powerfilter plaatsen
Opvoerpomp af
Eraf schrobben met een tandenborstel en probeer met een netjes de grootste stukken al weg te vangen.
Opvoerpomp na een half uur aanzetten Powerfilter een uur laten draaien en dan eruit.
 
Bovenaan