Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

sump op hoogte

Patrickoly

ZeewaterForum lid
ik wil mijn sump op dezelfde hoogte hebben als het aquarium,tussen de sump en aquarium zit een muur tussen.
qua opvoer okay met stevige pomp maar hoe kun je dit het beste met de afvoer regelen? via een sump beneden in aquarium met opvoerpomp erin of gaat dit vindt de natuurlijke weg vanwege drukverschil?
 
Lijkt mij dat als je een afvoerpijp in je aquarium op de gewenste waterhoogte zet en deze laag onder water in je sump uit laat komen je genoeg verschil hebt.
Alleen snap ik persoonlijk niet waarom je je sump op dezelfde hoogte wil hebben, staat je aquarium dan zo laag? Of klim je elke keer op een stoel/ trap als je in je sump moet werken.
 
Of de afvoer een probleem wordt hangt mijns inziens af van het verschil in waterniveau. (Dus niet de hoogte van de bodem van de tank).

ook het invoeren van een doorvoer diep onder water niveau maakt geen verschil, dan is er immers tegendruk van de waterkolom in de sump.

mijn beste advies zou zijn om de doorvoeren een maatje groter te maken dan gewoonlijk
 
Ter verduidelijking ik wil de sump in de garage welke aan de andere kant van de muur is. Dit betekent dat de afvoer onder de bak komt maar weer omhoog moet om in de sump te komen.ik weet nu niet of dit drukverschil het water omhoog stuwt ( hoogteverschil 50cm om over rand sump te komen?).
Evt oplossing kan zijn ;andere sump onder de bak en hiervanuit met pomp naar sump garage of de sump in garage op grondniveau zetten maar vind het prettig als sump op tafelhoogte is.
 
Heb ik op vorige bak gehad.
Beste is om met een 2de sump bakje te werken om alles fijn af te regelen, is mij van de eerste keer gelukt.

In het kleine sumpje met 2 vakken, eerste vak komt je overloop en noodoverloop in.
2de vak staat je opvoerpomp, deze heeft een terugvoer met kraan (niet om af te regelen maar om te kunnen afsluiten bij werkzaamheden) naar je bak en een aanvoer met kraan naar je sump op hoogte.

Je sump op hoogte heeft minstens 2 vakken het laatste vak is een overloopkamer, met overloop met kraan en noodoverloop van daaruit loopt water terug naar het kleine sumpje-bakje, laat je niet in opvoervak uitkomen, vandaar de 2 vakken in het kleine sumpje.

Voila alles fijn af te regelen middels de kranen op de opvoer voor het juiste debiet tussen opvoer bak en aanvoer sump.
En natuurlijk de kraan op je overloop heb je ook nodig om fijn af te regelen tegenover je noodoverloop.

Was zo afgeregeld en nooit meer moeten afstellen.

Dikte afvoerbuizen moet je wel in verhouding staan met aantal liter opvoerpomp!
 
Bij mij staat de sump ook op gelijke hoogte als het aquarium . Zo makkelijk in onderhoud .:biggrin:
Ga je een nieuwe bak zetten of heb je het aquarium al ?
Als het een nieuwe is laat dan de gaten in de zijkant maken ipv bodem .
 
Bovenaan