Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

RSM 250, mijn eerste zoute bak

Oh je bent er dus wel mee bezig:) dan snap ik je beredenering.
Ookal ga je waarschijnlijk met deze waarde eerder een tekort aan nitraat krijgen dan aan fosfaat.
Wat betreft de rowa die waarde na enkele dagen kan best, gewoon wat meer tijd geven tenzij je alles al heb weggegooid.
 
Blijft leuk om te zien hoe zo'n kenia boompje zich splitst

20180121_174325.jpg


Deze groeit aan de ene kant prima maar aan de achterkant blijft het een kreupeltje....

20180121_174432.jpg
 
Afgelopen week heb ik een Tunze Osmolator nano mogen ontvangen om de bak, en vooral de Tunze 9004 skimmer op niveau te houden. Dit was vooral nodig omdat ik een fan heb geplaatst die over het water blaast, ik zag de temp 's avonds net over de 28 graden gaan :mad:
Typisch RSM250 geintje... Nu met de ventilator denk ik dat er toch wel een litertje of één a twee per dag verdampt.
De temperatuur blijft nu wel netjes tussen de 24,9 en 25,8 graden stabiel gedurende de dag. Dus ook hier weer wat gewonnen!

Verder twijfel ik over de capaciteit van de Tunze 9004 comline Doc skimmer en ben toch met een schuin oog naar een Deltec MC500 aan het kijken. Ik hoop dat deze ergens nog gebruikt opdoemt anders komt er misschien wel een nieuwe volgende maand ergens

Zoals je misschien in een ander topic hebt kunnen lezen zakt de No3 nog steeds en ben ik intussen beland in de ''veilige zone'' van 10. Po4 is nog steeds 0,2 maar ik draai nog over Rowaphos. Alleen lijkt de Po4 gebufferd te zijn aangezien ik alweer een tijd rowaphos draai en de waarde nog niet onder de 0,2 (met red sea test) heb zien zakken. Maar ook hier weer geduld.... lekker laten meedraaien en we zien wel.

Voor de rest
 
gaat alles zijn gangetje en lijkt alles het prima naar z'n zin te hebben.

Er is nog een Jecod SW4 bijgekomen om wat afwisseling in de flow aan te brengen.
Ik draai nu met 3 stromingspompen in onderstaand schema waarvan er 2 het leeuwendeel continu draaien en 1x per 3 uur de pompen onderstaande cyclus aflopen:

20180131_095659.jpg

Verder is de linker pomp vervangen door een Eheim CompactOn 1000. Tijdens het reinigen van de oude pomp was helaas de 230V voedingskabel op het huis gaan scheuren...
Een geluk bij een ongeluk was dat ik er ook nog een metalen(!) slangklem heb aangetroffen!!! Deze heb ik subiet de deur uit gewezen!!! :biggrin:
De rechter pomp is ook al eens vevangen kwam ik achter toen ik deze ging nakijken, er zit een Aquamedic AQ1200 in terwijl er een 2700l/h pomp in hoort te zitten :mad: Dus komt er bij de eerst volgende bestelling weer een nieuwe pomp bij.

Ik zit zelf te denken aan de Eheim CompactOn 2100 of 3000.... ik zie eigenlijk het nut niet van een zware pomp in een RSM250 als je geen filtermedia gebruikt....

Zo blijven we lekker bezig!
 
Hup! Nog een mooie Deltec MC500 kunnen scoren op de 2e hands markt!
Dus de Tunze 9004 mag vertrekken.

Wat een apparaat is die deltec zeg! En schuimen! Hij lijkt wel in te halen wat de Tunze heeft laten liggen :D
Zoals je merkt ben ik er erg enthausiast over :biggrin:
 
Nou... heb vandaag maar eens de DD refractometer besteld. Lijkt me geen overbodige luxe gezien de vorige post.

En niet geheel onbelangrijk vandaag gestart met DSR EZ. Ben benieuwd waar dit mij allemaal gaat brengen :biggrin:
 
Nou, dat was weer een storm in een glas water:biggrin:
De refractometer is binnen en ik heb hem geijkt met osmose water.

Hij gaf een waarde van 1.022 aan waar mijn drijvertje een waarde van 1.021 aangaf. Dus dat loopt weer af met een sisser.
Ik ga vanavond wel even langs mijn maat om zijn water te meten met de refractometer. Die gaf namelijk een veel te hoge waarde aan vergeleken met deze waarden.
 
De refractometer van D&D is een hele goede, gebruik deze ook al jaren. Ze hebben in de winkel ook een speciale ijkvloeistof om een refractometer te ijken.
 
Nou, dat was weer een storm in een glas water[emoji3]
De refractometer is binnen en ik heb hem geijkt met osmose water.

Hij gaf een waarde van 1.022 aan waar mijn drijvertje een waarde van 1.021 aangaf. Dus dat loopt weer af met een sisser.
Ik ga vanavond wel even langs mijn maat om zijn water te meten met de refractometer. Die gaf namelijk een veel te hoge waarde aan vergeleken met deze waarden.
De dd refractometer moet je de rechter schaal aan houden de linker is temperatuur gevoelig.
Mvg henk

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
 
ik heb hem weer een stukje mooier gemaakt. Alle stekjes stonden los omdat ik geen cement had, maar dat heb ik intussen binnen gekregen samen met de DSR EZ spullen.
Dus alles heeft nu een mooi plekje kunnen krijgen. Wel een gedoe zeg dat DD cement... het hard erg langzaam uit naar mijn zin. normaal is 2 componentenspul binnen 10 minuten hard is mijn ervaring.

Daarnaast van een vriend het eea geruild. Hij wat keniaboom en ik een Sinularia flexibilis en een stukje kalkwier.

Image00002.jpg Image00006.jpg
Kijken of die laatste ook wil aanslaan bij mij. Hier en daar ook sponsgroei, ik heb gele en blauwe spons en volgens mij ook zwarte... al kan ik die niet helemaal plaatsen:

Image00005.jpg

De waardes gaan nog steeds de goede kant op

Saliniteit = 33
KH = 8.3
Po4 = 0,1
No3 = 1
No2 = 0
CA = 435
Mg = 1200

en natuurlijk een overzichtsplaatje bij het praatje

Image00001.jpg
 
Alijd leuk wat stekjes ruilen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Bovenaan