Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Wie weet de naam van deze vis

joelleWx

Senior Forumlid
Wie weet wat voor vis dit is ?

58278487b4c44b4d543a4250b8435ec3.jpg


d767514c50a3df9299d3aafac4e92693.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Lijkt mij een soort uit de chromis familie kan je hem ook niet vinden in de database van het forum

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
 
Mij deed hij inderdaad ook denken aan een dwergkeizer, ik kan hem alleen niet vinden en bij de chromis familie vind ik hem ook niet


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Omdat de aars en rugvin niet aansluiten bij de staartvin, dacht ik juist aan een Juffersoort... misschien Chrysiptera notialis ?
 
Ik denk toch dat het de Centropyge deborae is deze heeft een soort stekels op de rugvin en dat heeft de mijne ook. Bedankt voor het mee denken, nu alleen nog de Nederlandse naam hiervan zien te vinden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Gezien het model van de bek denk ik meer aan een juffer soort
 
Het is onmiskenbaar een juffer.

Even scrollen op Meerwasser Lexikon met focus op de zeer karakteristieke dunne gele ring in het oog geeft de volgende mogelijkheden:

https://www.meerwasser-lexikon.de/tiere/11080_Pomacentrus_flavioculus.htm (zie foto Abult B)

Of:

https://www.meerwasser-lexikon.de/tiere/10584_Pomacentrus_imitator.htm

Afgaande op de vale staartkleur houd ik het op de eerste optie, de Pomacentrus flavioculus.

Top bedankt!! De Pomacentrus flavioculus lijkt er zeker op. Weet je toevallig de Nederlandse naam hiervan?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Zoals gezegd, was ik ook niet bekend met de vis en heb hem op moeten zoeken. Derhalve ken ik dus ook geen Nederlandse naam en die is er eigenlijk ook niet...

Het is namelijk geen bijzondere of zeldzame vis, maar vanwege de vale kleuren zal die alleen "per ongeluk" meekomen in importen. Vaak worden bestelde vissen die niet op voorraad zijn vervangen door enigszins gelijkende alternatieven. Dus in dit geval, stel er waren 10 blauw/gele juffers (Pomacentrus coelestis) besteld en ze hadden er maar 9 op voorraad bij de exporteur, dan doen ze er een willekeurige andere (blauwe) juffer voor in de plaats.

Kortom, deze vis wordt niet express geïmporteerd en is niet wijd bekend bij hobbyisten of aquariumzaken. Dan kent en gebruikt ook niemand een Nederlandse naam.

Wil je toch een NL naam, dan kan je simpelweg gewoon de Engelse naam vertalen die op Meerwasser Lexikon gegeven wordt.
Al heeft het dus weinig zin om deze naam te gebruiken, want niemand zal weten over welke vis je het hebt.
 
Zoals gezegd, was ik ook niet bekend met de vis en heb hem op moeten zoeken. Derhalve ken ik dus ook geen Nederlandse naam en die is er eigenlijk ook niet...

Het is namelijk geen bijzondere of zeldzame vis, maar vanwege de vale kleuren zal die alleen "per ongeluk" meekomen in importen. Vaak worden bestelde vissen die niet op voorraad zijn vervangen door enigszins gelijkende alternatieven. Dus in dit geval, stel er waren 10 blauw/gele juffers (Pomacentrus coelestis) besteld en ze hadden er maar 9 op voorraad bij de exporteur, dan doen ze er een willekeurige andere (blauwe) juffer voor in de plaats.

Kortom, deze vis wordt niet express geïmporteerd en is niet wijd bekend bij hobbyisten of aquariumzaken. Dan kent en gebruikt ook niemand een Nederlandse naam.

Wil je toch een NL naam, dan kan je simpelweg gewoon de Engelse naam vertalen die op Meerwasser Lexikon gegeven wordt.
Al heeft het dus weinig zin om deze naam te gebruiken, want niemand zal weten over welke vis je het hebt.

Heel erg duidelijk hartstikke bedankt!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
ik heb geprobeerd om hem te zoeken bij de genus

STEGASTES

maar ik kom er nog niet uit.
Uit de foto kan ik zien dat de iris geel is maar is de vis ook zo blauw?

Groeten,

Marco
 
Het is een soort uit het Pomacentrus philippinus complex
Maar dat is een lastige groep. Plaatjes kijken is echt niet voldoende om de juiste naam te vinden.
Het is zeker niet bekend waar deze gevangen is?

Er is recent een paper gepubliceerd over deze groep:
[FONT=&quot]Allen, G.R., Erdmann, M.V. & Pertiwi, P.D. (2017) [/FONT]Pomacentrus flavioculus[FONT=&quot] , a new species of damselfish from Fiji and Samoa (Teleostei: Pomacentridae). [/FONT]
https://zenodo.org/record/896910#.WjJMX1Xia70
 
ik heb geprobeerd om hem te zoeken bij de genus

STEGASTES

maar ik kom er nog niet uit.
Uit de foto kan ik zien dat de iris geel is maar is de vis ook zo blauw?

Groeten,

Marco

Inderdaad zijn oog is geel en hij is donkerblauw zwart achtig


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Het is een soort uit het Pomacentrus philippinus complex
Maar dat is een lastige groep. Plaatjes kijken is echt niet voldoende om de juiste naam te vinden.
Het is zeker niet bekend waar deze gevangen is?

Er is recent een paper gepubliceerd over deze groep:
[FONT=&quot]Allen, G.R., Erdmann, M.V. & Pertiwi, P.D. (2017) [/FONT]Pomacentrus flavioculus[FONT=&quot] , a new species of damselfish from Fiji and Samoa (Teleostei: Pomacentridae). [/FONT]
https://zenodo.org/record/896910#.WjJMX1Xia70

Inderdaad ik denk dat het de pomacentrus flavioculus ( Yelloweye Damselfish )


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Bovenaan