Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Schijndood gele Zeilvindoktervis (Zebrasoma flavescens)!

jurgenvp

ZeewaterForum lid
Hoi,

Wie heeft dit al ooit meegemaakt?

Zonder enig voorteken van ziekte of raar gedrag lag onze gele Zeilvindoktervis precies als dood in onze bak!

Hij was zoals altijd kwik aan het rondzwemmen en keek al uit naar zijn ontbijt! Nog geen 10 minuten later lag hij stokstijf onderaan in het aquarium! Hij bewoog echt niet meer, ik dacht hem zelf al uit de bak te halen! Maar ik kreeg toevallig net op tijd een telefoontje. Na een 30 tal minuten zwemt meneer weer vrolijk rond.

Heeft iemand dit al eens meegemaakt?

Mijn water waarden zijn volgens mij perfect ok:

Nitriet = 0
Nitraat = > 5
Phosfaat = 0,039
Calcium = 400
Magnesium = 1325
Zout = 1024
temp = 25 - 26
Silicaat = 0

Groetjes,

Jurgen
 
Gelukkig heb je gewacht.
Ja dit is mogelijk, ik heb een gelijke situatie gehad met een koekopdokter.

Raar maar waar.
 
ik heb hier wel eens van gehoord bij schapen... heel hard rennen, vallen en stokstijf schijndood blijven liggen...
en dan na enkele minuten verward opstaan en rustig verder gaan met wat ze aan het doen waren.

dat dit ook bij vissen kon had ik geen idee van (ik heb weer wat geleerd vandaag :eek:)

maar heeft iemand enig idee waarom ze dit doen?
 
Heel merkwaardig en goed dat je dit op het forum vermeld, zo leren we weer wat bij !
Blij dat er niks aan de hand is/was.
 
Mijn dwergkeizer... Ik dacht echt dat hij het loodje gelegd had, hij werd door de stroming meegevoerd, zonder enig teken van leven, en na een half uurtje zwom hij rond alsof er niks aan de hand was.
Ik dacht dat hij misschien per ongeluk tegen de stekels van de vossekop was aangekomen ofzo, ik zag verder geen verwondingen.
 
In zulke gevallen altijd naar de kieuwen van de vis kijken is een goede indicator om te zien of de vis nog ademt en nog leeft.
 
Dit heb ik een keer gezien bij een vossenkop die tijdelijk moest verhuizen naar een quarantaine aquarium.
Lijkt een stress dingetje te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Heb al een paar keer gehoord dat doktervissen dit soms doen.
Waarom heb ik zelf geen idee.
 
Bedankt voor jullie reactie!

Het was inderdaad eventjes schrikken.
Ik zal morgen eens verder op dr google kijken, misschien kan ik iets vinden.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Ik heb het een keer gezien bij twee vechtende dokters waarbij de ene een flinke tik kreeg van de andere en daarna als verdoofd door de bak dreef. 10 minuten later was alles weer ok.
 
Zou het een vorm van stres kunnen zijn? Een schrikreactie? Heb het mijn Gele Dokter overigens nooit zien doen.

op zich zijn er wel veel meer diersoorten die zich in een acute stress situatie schijndood houden. het is kennelijk in sommige gevallen een goede manier om je lijf te redden.

de vraag blijft natuurlijk of dit hier ook het geval was...
 
Bovenaan