Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Algae Turf Scrubber 'Methode'

Netjes
 
Ziet er toch weer goed uit. ??

Ja, het is me wel duidelijk dat je flink moet blijven voeren. Ik moet alleen nog wennen aan het idee dat een flinke voeren geen impact heeft op nitraat en fosfaat. Bij een afschuimer hou je toch in je achterhoofd dat no3/po4 nou eenmaal stijgt bij veelvuldig voeren. Je bent toch geneigd terughoudend te zijn hierin. Van het weekend wil ik een begin maken aan de nieuwe verlichting.
Ik hou het lekker bij enkel 660nm rood.. er groeit zat alg en als het nóg harder zou groeien dan sterft het ook eerder af als de alg verhongert (gelig kleurt/verslijmt). Ik ben er wel van overtuigd dat een scrubber vele malen effectiever is dan een afschuimer. Hier kan, mijn inziens, geen Bubble King tegenop. Ik ben benieuwd of over x jaar een moment komt dat we terugkijken en zeggen "toen gebruikte iedereen nog een afschuimer".
 
De algen zien er mooi en gezond uit.
Je zou ze bijna gaan consumeren als zijnde sla.:eek:
 
De algen zien er mooi en gezond uit.
Je zou ze bijna gaan consumeren als zijnde sla.:eek:

Ja he, het ruikt in ieder geval vers. Het schrapen van het scherm ervaar ik dan ook niet als een vies werkje, even schrapen.. niks afspoelen en terughangen. De geur in de sump is ook aangenaam, door de afwezigheid van skimmate.
 
Tim , merk je nu ergens schuimvorming op in je sump ?
Door luchtbelletjes die ergens ontstaan door vallend water ?
 
Tim , merk je nu ergens schuimvorming op in je sump ?
Door luchtbelletjes die ergens ontstaan door vallend water ?
Hoi Erwin,

Nee, ik heb geen belletjes, de scrubber is hetzelfde als een herbie overloop; stil & geen microbellen. Maar ik heb de noodoverloop pal naast de opvoerpomp zitten.. zodra de alg de toevoer blokkert klettert t water er wel uit en heb je wel veel bellen, dit ga ik nog voor mijzelf aanpassen. Verder als ik de watertoevoer uitschakel en weer aan zet, dan zijn er even wat bellen in de bak. Maar verder geen microbellen.

De scrubber is verder ook stil door kanaalvorming waar het water langs stroomt. Ondanks dat ik een zeikerd ben met geluid is deze stil genoeg. Sterker nog de deksel ligt ernaast en t stoort me niet. (de led zit nu met tiewraps vast waardoor de deksel er niet meer op past)

Maar ik moet er wel bij zeggen dat de scrubber het stilst is al deze aardig begroeit is.. na t oogsten maakt deze wel wat geluid. Maar het aquariumsystems new-jet pompje stijgt hier ver bovenuit.

https://youtu.be/Sle2gEFncME




Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik bedoelde eigenlijk meer of je merkt of er een overschot aan eiwitten enzo aanwezig is in je water .
En dat zie je op plaatsen waar het water wat klettert .
 
Ik bedoelde eigenlijk meer of je merkt of er een overschot aan eiwitten enzo aanwezig is in je water .
En dat zie je op plaatsen waar het water wat klettert .
hmm, eerlijk gezegd nooit op gelet. Ik zal eens opletten als dat gebeurd

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Paar fotos in actie.
d0e18d980d49d7532e8e5ea6f3e16989.jpg
396b9951502305f06b770e5926503018.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Om te delen, heb een ATS van mijn overloop gemaakt.

Er groeide al algen dus ik dacht laat ik het niveau in de overloop verlagen, een plastic borduur stramien erin hangen en een lamp erboven. Doet het nu drie dagen zo, geluid is zeer beperkt omdat het water langs het borduur stramien loopt. Of het gaat werken weet ik niet. Maar leuk om te proberen en lekker simpel. Lamp brandt 13 uur per dag, ik denk trouwens dat ik het stramien niet ruw genoeg gemaakt heb maar dat gaan we merken.

wordt vervolgd.

Drie weken later heb ik het plastic stramien eruit gehaald, de alg eraf geschraapt en weer terug gehangen. Foto's zeggen meer.
6127b36dcff7194565ee12cb06d280c6.jpg

321d4f86fb869549c5a975bcc6465fe5.jpg


Het licht brand van 18:00 tot 12:00 de volgende dag, 30watt.
 
Vandaag nog even het aquarium bekeken. Ik zie met de scrubber wat meer dingetjes op het steen zitten. Algen maar ook een soort blauw/groene flap-achtige laag.. deze zit er echter al nog voor ik begon met de scrubber. Blauwe flap? Geen idee maar ik vind het wel mooi. Verder dacht ik een soort groene flap, echter zit dit stevig op het gesteente vast en denk ik niet dat het flap is. Ik heb wel eens eerder rode flap gehad en een beetje groene flap, maar dit lijkt niet op de slierten en vellen waarvan ik flap ken. Wellicht is het een soort groenige aanslag van algen. Verder zie ik dat er ook een soort aanslag op het zand zichtbaar is. Aan t eind van de week eens de waardes bekijken. Ik ben wel benieuwd of nitraat eventueel harder aan het zakken is dan fosfaat. Maar het is wel iets wat me nu aan het opvallen is, voorheen waren de stenen voornamelijk paars van de kalkalgen. 39cd3940-9d32-4774-b41b-ba1dd3a58286.jpg48e2409b-5d40-47b0-91ad-32ba49f77dbb.jpg831fa202-f914-4231-85c2-d1c52d1a0d2a.jpg3226b2f1-8086-49fa-b229-d86856ed5358.jpga2835d44-f817-4cd0-bb8a-ef042b6e133b.jpg
 
Fosfaat meten en je diakat gebruiken denk ik ,meer leven idd maar niet het juiste ?
 
Fosfaat meten en je diakat gebruiken denk ik ,meer leven idd maar niet het juiste ?
Hmm.. mn nitraat is te laag.. ik meet 1.0... denk dat die marine pure blokken hun werk doen. Maar bij te weinig no3 groeit er geen alg en stijgt... jawel.. van 0.03 naar 0.06. De blokken gaan eruit..


22950749b4b8046c6c4b8f1f1dd410c4.jpg
5e7a7438226fa8020f8bf9a42d352b05.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Dozeer je ook nog koolstof?
 
Dozeer je ook nog koolstof?
hmm ik doseer enkel af en toe een ml mangaansulfaat waar toevallig natriumcitraat in zit. Maar dat is 2x per week.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

---- update ----

Eerdaags komt er een Jecod DCP5000 binnen, deze gebruik ik momenteel al als opvoerpomp, maar lijkt me ook zeker handig als pomp voor de scrubber (en tegelijkertijd backup voor als de opvoerpomp ooit stuk gaat) Zal m op ongeveer 60% zetten. Dan gaat er zo'n 3000 lph langs de scrubber. Het 1e vak zal daardoor waarschijnlijk leeg getrokken worden waardoor water vanuit het 2e vak naar het 1e vak stroomt, maar ach verder heeft de sump toch geen functie.

Verder ben ik niet van plan de scrubber vaak schoon te maken... sterker nog, ik maak het liefst helemaal niks schoon (op het scherm na dan). Ik ben nog aan het nadenken over het nieuwe ontwerp, maar de de nieuwe scrubber krijgt sowieso een goed sluitende deksel. Als het ding "schoongemaakt" moet worden zet ik gewoon de hendel open van de hoofdoverloop en zet de opvoerpomp even voluit, spoel m gewoon op die manier door en met een beetje mazzel hoef je dan niks schoon te maken. Ik ben dan ook van plan de noodoverloop, die onderaan de opvoer komt te zitten ook te voorzien van silicone slang. Indien er nog wat alg of andere troep op de bodem zit koppel je de opvoer aan de noodoverloop en heb je nog een punt vanuit waar je de scrubber doorspoelt.

Ja, zal vast alg deeltjes, detritus, microbellen en een hoop "zweefvuil" tijdelijk veroorzaken... maargoed, who cares?
 
Bij deze nog iets interessants voor de ATS gebruikers.. onlangs kwam er iets voorbij waar ik nog niet eerder van had gehoord. Blijkbaar kan je het aquarium enorm helder maken met het toevoegen van een papje calciumcarbonaat (op r2r staat een topic hierover). Wellicht is dit een mooi alternatief voor actieve kool om zo de vergelig tegen te gaan. Geen idee of het werkt, maar dat ga ik natuurlijk proberen! Lekker goedkoop en geen kool meer nodig in een panty.

Verder heb ik het doseren van mangaancitraat gestaakt (mangaan + natriumcitraat + beetje vodka) ivm te lage no3 en toch witte waas op het glas. Ik zou graag een soort mangaan / ijzer oplossing willen maken. Als de koralen het niet opnemen, dan zal haaralg het zeker goed doen hierop. Ik ben nog zoekende naar een geschikte chelaat om te gebruiken. Als iemand hier nog wat informatie over heeft dan hoor ik het heel graag!

Dit zijn voor mij nog de ontbrekende puzzelstukjes. Het idee is uiteindelijk een 2-part samen te stellen voor de scrubber gebruikers. Deze 2-part kan je aanpassen naar je de waardes die je nastreeft.
(de berekeningen hiervoor zal ik met de tijd ook delen) Hiervoor zal ik wel het e.e.a moeten testen om in de loop der tijd een patroon eruit te halen, daar waar tekorten onstaan bij bepaalde elementen. Alle beetjes info helpen daarbij.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Verder ben ik nog bezig met het zoeken naar informatie over chelaten. Nee heb je, ja kan je krijgen. Dus de vraag aan bij Dana Riddle voorgelegd of hij toevallig onderzoek heeft gedaan naar chelaten:
https://www.reef2reef.com/index.php?threads/344149/

Verder ook nog bezig met de verlichting voor de monster scrubber. 14 ledjes, beter gekoeld vanwege het grote koellichaam. Ik hoop dat ze daardoor efficienter branden en daarnaast 40% meer ledjes dus dat zal de algengroei evenrediger over het scherm verspreiden en verder iets dichter op elkaar waardoor de intensiteit verhoogd. Op 0.7 Ampere zou dat goed zijn voor 0.7 x 2.5 Volt = 1.75 Watt per ledje x 14 = 24.5 Watt. Zo weinig? Ja deze "3w ledjes" zouden goed moeten zijn voor 42 watt.. maar kunnen op max 2.5w produceren op 1 ampere.. dat is dus 35w... maar ze draaien op 70%.. 0.7 x 35 = 24.5W. Verder heb ik de inkeping van de led ster wat groter gemaakt voor de nylon m4 bouten. Aan de achterkan zit een nylon moertje. Tussen de led en de heatsink zit MX-4 pasta. Dit blijft vloeibaar waardoor ik een led makkelijk kan vervangen als deze stuk gaan. Ben wel benieuwd naar het groeipatroon met deze krachtiger led. Ik blijf redelijk royaal voeren anders kakt de scrubber in.. een flink brok diepvries spiering geeft de scrubber tot nu toe de grootste boost. De heatsink is een halve meter breed en 16.5 cm hoog.. om een idee te krijgen hoe groot de monsterscrubber wordt.




d2d874dce27daf54856cd1e65af55d15.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo, dat is met recht een monster scrubber in aanbouw. Ik neem aan dat je tweezijdig gaat verlichten. Voor hoeveel blokjes zou deze monster scrubber geschikt zijn?

Ik ben nog aan het informatie inwinnen over zeeaquariums, maar volg dit met bovenmatige interesse. Ben erg nieuwsgierig naar je ervaringen tot nu toe. Kun je merken dat het water rijker is (voeding/betere groei) geworden? Merk je een kleurverschil van het water (minder helder)? Reuk? Etc.

Als je hier zo nu en dan eens over kan schrijven dan lees ik dat graag.
 
Zo, dat is met recht een monster scrubber in aanbouw. Ik neem aan dat je tweezijdig gaat verlichten. Voor hoeveel blokjes zou deze monster scrubber geschikt zijn?

Ik ben nog aan het informatie inwinnen over zeeaquariums, maar volg dit met bovenmatige interesse. Ben erg nieuwsgierig naar je ervaringen tot nu toe. Kun je merken dat het water rijker is (voeding/betere groei) geworden? Merk je een kleurverschil van het water (minder helder)? Reuk? Etc.

Als je hier zo nu en dan eens over kan schrijven dan lees ik dat graag.
Ik merk dat er meer soorten *begroeing* op de stenen zit. Verder doet de haarster t nog goed, het water is wel wat geler vanwege het flink voeren. Verder gaat het echt perfect. Nu ik gestopt ben met natriumcitraat zie ik dat de aanslag op het glas van wittig (bacterien) naar groenig gaat (no3 & po4 in verhouding). Zodra ik een rode aanslag zie (po4 > no3) gaat het 2e marinepure blok eruit.. de eerste is al weg. Kleine impressie (let niet op de schade bij koralen.. ik heb wat calciumhydroxide gemorst tijdens het bestrijden van aiptasia)

Hoeveel blokjes.. phoe.. ik denk dat je rustig erin kan gooien wat je wilt.. laat ik het zo stellen. Ik laat het van 1 kant belicht.. en de 2e lamp is als "reserve" voor het geval dat. 1 lamp is tot nu toe afdoende geweest en de alg groeit nieteens zo snel meer nu.. en ik voer me echt suf.

57a3b8f2181df02022b1e64dac600b84.jpg
2faa0f86892f918494f49ffcc0fc0c10.jpg
7d0954eb0b3b6370189b2c8d5dddab61.jpg
842a9e2816ef66f1e735385c0323ed1b.jpg
5eccb24b16019225040915d0ce17e1cb.jpg



Tegen het gele water ga ik dus nog CaCO3 proberen dat ga ik vandaag kopen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
ab26354e3f3da9041df06dfd5dec81cd.jpg
 
Bovenaan