Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Algae Turf Scrubber 'Methode'

Netjes dit ziet er goed uit.
Denk dat je bijna extra moet gaan voeren om deze groei vast te kunnen houden.

Ik zal morgen weer even meten. Als ik op de kleur van de alg af ga dan is het water nog redelijk rijk aan afvalstoffen.



Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Klopt ja.
Maar met deze groei duurd dat niet lang meer.
Week of 2 is het echt 0
Dat is geen probleem bij ATS omdat je net als natuurlijk zeewater arm in afvalstoffen maar rijk in voedingsstoffen krijgt.
 
Klopt ja.
Maar met deze groei duurd dat niet lang meer.
Week of 2 is het echt 0
Dat is geen probleem bij ATS omdat je net als natuurlijk zeewater arm in afvalstoffen maar rijk in voedingsstoffen krijgt.
Net even gemeten. Po4 is op 0.03 blijven steken en no3 zit op 3.5 of zelfs 4. Maargoed het is een momentopname een dag na oogsten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Helaas des week is niet al te best. Ik heb vorige week de lichtduur verhoogd van 20 naar 22 uur. Om te kijken hoe ver ik kon gaan.Te ver, oververzadigd, waardoor de groei is uitgebleven. Weer wat geleerd, de lichtduur gelijk verkort van 22 naar 19 uur.
1794bdb7d044d53c88874a0a69deefee.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Het lijkt erop dat de algen zijn verbrand door een teveel aan licht

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk
 
Het lijkt erop dat de algen zijn verbrand door een teveel aan licht

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk
Yes oververzadigd. Maargoed, weer wat geleerd

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Nooit te oud om te leren ....

De cheato doet het super nu al twee keer leeg gehaald vol met leven slangsterren ect ect word nu zo langzaam een bio filter
Laat de lamp 20 uur aan om ook het leven rust te geven .
Wie weet straks als je klaar bent van jouw expertise op dat gebied ook een scrubber plaatsen ,heb je trouwens jouw terugloop op je scrubber gezet of met een aparte pomp ?anders alleen een opvoerpomp nodig .
 
Nooit te oud om te leren ....

De cheato doet het super nu al twee keer leeg gehaald vol met leven slangsterren ect ect word nu zo langzaam een bio filter
Laat de lamp 20 uur aan om ook het leven rust te geven .
Wie weet straks als je klaar bent van jouw expertise op dat gebied ook een scrubber plaatsen ,heb je trouwens jouw terugloop op je scrubber gezet of met een aparte pomp ?anders alleen een opvoerpomp nodig .
Nee dat laatste doe ik liever niet. Er zit een 2500l pompje op de scrubber. Stel ik gebruik een aftakking en de algenmat groeit dicht dan komt er tegendruk en dan zal de noodoverloop geluid maken als t waterniveau in de overloopkamer stijgt en blijf ik draaien aan de kogelkraan. Verder merk ik slechts een klein stroompje langs de bubbletrap. De DCP5000 verplaatst netto iets meer dan 2500l helaas en met een aftakking zal dus bijna al het water langs de scrubber geleid moeten worden.

Verder inderdaad een leermoment. Ben blij er toch een prototype van te hebben gemaakt, dan kan ik weer nadenken over hoe t beter kan (wat meer (hufter)tim-proof.. )

Verder deel ik ook continue mijn bevindingen met Turbo. Als ik onzin uitkraam of verkeerde conculsies trek dan zal ik dat ook tehoren krijgen. Zo zegt hij dit erover (beetje dezelfde lijn alhoewel ik erop druf te wedden dat er voldoende no3/po4 is voor een dikke mat en dit echt een verlichtingsdingetje is geweest.. maargoed dat zal ergens volgende week of.de week daarop blijken)
https://www.algaescrubbing.com/threads/scrubber-build.908/page-6#post-7783

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een aantal processen gebeuren in algen (en andere organismen) alleen als het donker is. Zelfs zulke basale dingen als DNA reparatie gebeuren in de donkere periode.
Het verbaast me dan ook niet dat dit mis gaat.
Gelukkig is dit eenvoudig bij te stellen.
 
Een aantal processen gebeuren in algen (en andere organismen) alleen als het donker is. Zelfs zulke basale dingen als DNA reparatie gebeuren in de donkere periode.
Het verbaast me dan ook niet dat dit mis gaat.
Gelukkig is dit eenvoudig bij te stellen.
Klopt, ik weet dat de max op 20 a 22 uur zit. Maar ik dacht ik zie nog genoeg donkere alg en kijk wat het rultaat wordt met 22 uur. Maargoed, dat was in mijn geval net over de grens.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Nee dat laatste doe ik liever niet. Er zit een 2500l pompje op de scrubber. Stel ik gebruik een aftakking en de algenmat groeit dicht dan komt er tegendruk en dan zal de noodoverloop geluid maken als t waterniveau in de overloopkamer stijgt en blijf ik draaien aan de kogelkraan. Verder merk ik slechts een klein stroompje langs de bubbletrap. De DCP5000 verplaatst netto iets meer dan 2500l helaas en met een aftakking zal dus bijna al het water langs de scrubber geleid moeten worden.

Verder inderdaad een leermoment. Ben blij er toch een prototype van te hebben gemaakt, dan kan ik weer nadenken over hoe t beter kan (wat meer (hufter)tim-proof.. )

Verder deel ik ook continue mijn bevindingen met Turbo. Als ik onzin uitkraam of verkeerde conculsies trek dan zal ik dat ook tehoren krijgen. Zo zegt hij dit erover (beetje dezelfde lijn alhoewel ik erop druf te wedden dat er voldoende no3/po4 is voor een dikke mat en dit echt een verlichtingsdingetje is geweest.. maargoed dat zal ergens volgende week of.de week daarop blijken)
https://www.algaescrubbing.com/threads/scrubber-build.908/page-6#post-7783

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Ik heb lange tijd gedraaid op de afvoer van het aquarium dit gaat erg goed en je hebt geen pomp nodig.
Wel had ik een aftakking gemaakt voor de scrubber die omhoog ging zodat water daar kon overstromen de sump in mocht scrubber verstoppen.
 
Mocht dit nou echt top werken, wil ik dit apparaat graag eens in het echie zien, we zijn tenslotte bijna buren :)
uiteraard als je dat ziet zitten..
lijkt mij een super oplossing zo
 
Mocht dit nou echt top werken, wil ik dit apparaat graag eens in het echie zien, we zijn tenslotte bijna buren :)
uiteraard als je dat ziet zitten..
lijkt mij een super oplossing zo
Altijd welkom!

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Ik ga toch andere schroefjes nog bestellen. Nylon m3 en m4. De m2 titanium schoeven en ringetjes zijn toch een stuk smaller dan gedacht. Ik ben bang dat ik te weinig speling heb die ene millimeter is niks. Deze komen wel weer van pas voor wat anders.
5b0b3f118a670ff7a6cd6b05b2f20648.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
De mat was nog niet echt bealgt.. en ik begon me toch af te vragen waarom. Na wat zoeken de oorzaak gevonden en een punt ter verbetering; de doorstroom werd beperkt doordat een vermalling tussen de uitstroom en de valse bodem bij de rand van de witlof erg smal was en werd vernauwd door haaralg. Volgende keer dus even lekker doorspoelen en raggen met een borsteltje en klaar. Daarna de scrubber afgekoppeld omdat er niet veel water door de uitstroom liep (dit is toch geen 2500l?).. ik begreep niet waarom tot ik de pomp ging inspecteren. Deze bleek op z'n zij te liggen en dit blokkeert de korf van de opvoerpomp. Combi veel licht / te weinig water is dus niet zo best. Ik verwacht dat deze mat eerdaags weer explodeert vol met haaralg. Ik heb enkel wat slijm met de vingertoppen weggespoeld en de ruimte vrij gemaakt bij de sleuf. Nu maar afwachten.

8cd0939bf27f8438758c88ff147777ec.jpg
bf60a7584290947b07dd4d2dbe2967f1.jpg
5b8aad77f536c6d0d7ee09220a2f0d91.jpg
ad4054fc028e1f2fc4446156fb0b3bab.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
91feefbe6e05d3dcbec8a08b6be1a4d2.jpg
f4c61481e9fbb502416f54273257b0ae.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Om te delen, heb een ATS van mijn overloop gemaakt.

Er groeide al algen dus ik dacht laat ik het niveau in de overloop verlagen, een plastic borduur stramien erin hangen en een lamp erboven. Doet het nu drie dagen zo, geluid is zeer beperkt omdat het water langs het borduur stramien loopt. Of het gaat werken weet ik niet. Maar leuk om te proberen en lekker simpel. Lamp brandt 13 uur per dag, ik denk trouwens dat ik het stramien niet ruw genoeg gemaakt heb maar dat gaan we merken.

wordt vervolgd.
 

Bijlagen

  • IMG_1225.jpg
    IMG_1225.jpg
    41,2 KB · Weergaven: 50
Om te delen, heb een ATS van mijn overloop gemaakt.

Er groeide al algen dus ik dacht laat ik het niveau in de overloop verlagen, een plastic borduur stramien erin hangen en een lamp erboven. Doet het nu drie dagen zo, geluid is zeer beperkt omdat het water langs het borduur stramien loopt. Of het gaat werken weet ik niet. Maar leuk om te proberen en lekker simpel. Lamp brandt 13 uur per dag, ik denk trouwens dat ik het stramien niet ruw genoeg gemaakt heb maar dat gaan we merken.

wordt vervolgd.
Ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken. Met voldoende licht een redelijk stroompje moet dat ook lukken lijkt mij. Het plastic stamien heb ik zelf met een zaag bewerkt. Maargoed, hier loopt het eigenlijk wat minder "goed".

Goed in de zin van dat de alg niet zo hard groeit als voorheen. Ik voer nog steeds 2x per dag en om de paar dagen wat spiering. Maar daarentegen zijn de waardes nog verder verlaagd:
po4 0.03
no3 2.0

Nitraat is een volle punt lager. Omdat de alg ook deze week achter blijft in groei heb ik de belichtingsduur verder verlaagd van 19 naar 18 uur. Wellicht bufferen de marinepure blokken wat po4 en heeft het beetje koolstof wat ik doseer nu al effect. Er is verder geen andere export methode. Wellicht is de dynamiek in de bak aan het veranderen.
62d3612fd98d80adde72867016d5c354.jpg



Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
cce9e40c8829249505f6652d3357d4b4.jpg
 
Ik had af en toe een mooi vol scherm maar meestal zoiets asls jouw laatste scherm en daar altijd mooie waarde bij.
Wil je een mooi volgroeid scherm moet je bizar veel voeren.
Kijk maar eens in het dagboek van Doompie hij voerde echt bizar veel maar had dan ook bijna altijd dikke groei.
 
Ik had af en toe een mooi vol scherm maar meestal zoiets asls jouw laatste scherm en daar altijd mooie waarde bij.
Wil je een mooi volgroeid scherm moet je bizar veel voeren.
Kijk maar eens in het dagboek van Doompie hij voerde echt bizar veel maar had dan ook bijna altijd dikke groei.

Hmm ja ik denk dat ik dan toch ergens iets niet goed heb berekend. Wellicht is de belasting hoger dan gedacht door de belichtingsduur (indien ik deze terugschroef naar 12 uur dat ik de 3 blokjes per dag filter?). Turbo beaamde wat jij nu en hiervoor al aangaf. Maar ik kan het zelf nog niet echt geloven. Als de groei niet toeneemt en de waardes constant blijven, dan zal ik mn kijk op de opbrengst bijstellen. Verder voer ik wat de dieren op kunnen eten en zet ook de pomp uit zodat de garnalen en andere bodembewoners wat kunnen pakken. Voeren om het voeren ga ik verder niet doen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Ik denk dat je gelijk hebt ,gewoon met je belichting van de lamp de verwijdering bijstellen straks wellicht genoeg aan 8 uur ,dat ook de alg meer volume krijgt en doordoor steeds meer opneemt.en bijstelt met duur belichting .
Dat systeen in de overloop lijkt mij ook wel wat dat stramien waar is dat te koop ?
Alleen wellicht lastiger de reinigen dat in de sump .
 
Bovenaan