Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Algae Turf Scrubber 'Methode'

T

timm

Guest
Ik zag deze hier nog niet tussen de "methodes" staat. Bij deze. Ik zal hier mijn bevindingen bij houden over een zelfbouw ATS en zelfbouw verlichting.
Mochten er leden zijn die ook een ATS zelf hebben gemaakt deel je ervaringen hier. Mijn scrubber is gebaseerd op het werk van Floyd Turbo en zou een belasting van 6 blokjes diepvries per dag aan moeten kunnen. De lampen staat nu op 100% per unit 10x 660nm photo red & 2x 425nm violet. Waarschijnlijk ontstaat hierdoor photosaturatie en zal ik de dimmen dmv een diffusor (plaatje opgeschuurd acrylaat). Hier ben ik nog niet aan toe gekomen. Verder ben ik nog opzoek naar leden die eventueel wat haaralg willen delen zodat ik mijn scherm kan enten. Stel iemand hier op het forum wil ook een ATS starten dan kan ik later aan deze behoefte voorzien.

Verder doseer ik nu mijn eigen samenstelling van elementen. Het idee is met de tijd ook inzicht te krijgen in de elementen die extra verbruikt worden door een scrubber zodat ik hier met de tijd een correctie voor kan maken (zoals ijzer/kalium/jodide)
96ababfafbb83470d0654fc2edbe95d1.jpg
b1537bdf1dcd2d782843138db0340620.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Je hoeft niet te enten.
draadalg groeid vanzelf.
wordt eerst bruin en dan snel groen.
succes
 
Je hoeft niet te enten.
draadalg groeid vanzelf.
wordt eerst bruin en dan snel groen.
succes
Hoi man, ja ik denk dat ik de vorige keer wat ongeduldig ben geweest en de bak te arm was om alg te kweken (vooral no3 erg laag). Maar het idee is toch iets te enten in de hoop dat de bruine alg minder kans heeft zich te ontwikkelen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Je kan het proberen natuurlijk maar het gaat toch eerst bruin worden.
duurt niet lang.
pas op met ineens afschuimer er af te halen eerst de ATS groen laten worden.
 
Ik zal deze zeker volgen. Ben nog aan het oriënteren en inlezen.
Waar ik nog nieuwsgierig naar ben is:
- is een ATS voldoende of zijn er aanvullende technieken noodzakelijk
- hoe gaat de opstart met deze methode.

Als iemand hier informatie over wil delen, dan hoor ik dat graag.
 
Je kan het proberen natuurlijk maar het gaat toch eerst bruin worden.
duurt niet lang.
pas op met ineens afschuimer er af te halen eerst de ATS groen laten worden.

Bedankt voor je tip. De afschuimer moest er helaas wel af, anders past het niet. De bak heeft al eerder een maand zonder afschuimer gedraaid, alleen was het refugium toen ook nog in werking. Dit heeft waarschijnlijk flink geconcureerd met de scrubber (ja jou cheato!) Na een maand de waardes gemeten; no3 met 0.25 punt gestegen en po4 bleef op 0.03 a 0.06. Het aandeel warm wit licht heb ik iets naar beneden geschroeft in de bak met het idee dat de omstandigheden in de scrubber de algengroei bevorderen. Momenteel staat deze op 9 uur.. ik ga morgen toch een stukje plexi opschuren als "dimmer", 10x660nm rood en 2x violet op volle sterkte hindert wellicht de eerste groei. En ik hoop nog op wat haaralg van een bestaande scrubber.. baat het niet dan heeft de gele dokter mazzel.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Ik zal deze zeker volgen. Ben nog aan het oriënteren en inlezen.
Waar ik nog nieuwsgierig naar ben is:
- is een ATS voldoende of zijn er aanvullende technieken noodzakelijk
- hoe gaat de opstart met deze methode.

Als iemand hier informatie over wil delen, dan hoor ik dat graag.
Floyd Turbo heeft enorm veel informatie en een eigen forum (bouwt zelf scrubbers voor de verkoop). Echter deelt deze man alle informatie die hij heeft over scrubbers en probeert echt bij alles te helpen.

Mn ontwerp heb ik hierop gebaseerd en heb ook een topic op zijn forum waarin in vraag naar zijn advies. Kijk eens op zijn site google; turbo aquatics.

Bij deze mijn topic op zijn forum:
https://www.algaescrubbing.com/threads/scrubber-build.908/

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Timm bij Floyd Turbo zie veel info. Geloof dat ik hier eens rustig voor moet gaan zitten. Wat ik zo lees zijn mijn eerste conclusies: natuurlijk, zelf sturend (de groei past zich aan op het aquarium) en energie zuinig.
Dat klinkt gaat ideaal.
 
Timm bij Floyd Turbo zie veel info. Geloof dat ik hier eens rustig voor moet gaan zitten. Wat ik zo lees zijn mijn eerste conclusies: natuurlijk, zelf sturend (de groei past zich aan op het aquarium) en energie zuinig.
Dat klinkt gaat ideaal.
Dat is het ook, mooi systeem he.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Dat is het ook, mooi systeem he.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Hier ga ik mij zeker verder in verdiepen. Ik heb nog niet veel Nederlandse ATS-dagboeken gevonden om een goed beeld op de langere termijn te kunnen vormen. Jullie dagboeken ga ik zeker volgen.
 
Hier ga ik mij zeker verder in verdiepen. Ik heb nog niet veel Nederlandse ATS-dagboeken gevonden om een goed beeld op de langere termijn te kunnen vormen. Jullie dagboeken ga ik zeker volgen.

Klopt, scrubbers zijn ook niet zo populair. Helaas kan ik mij geen dymico veroorloven, met 2 losse reactors (ijzer/zwavel) werken heb ik ook overwogen maar daar kwam ook nog best wat bij kijkem. Uiteindelijk gekozen voor een scrubber als planktonsparend alternatief. Ik heb de spullen hiervoor in huis gehaald en zal mn ontwerp nog aanpassen. Met de tijd hoop ik zo ook andere aquarianen te helpen die deze richting op willen en zelf geen scrubber kunnen/willen maken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
De algengroei op de scrubber gaat nog niet zo hard als gedacht. maar er zit 'iets' op. De verlichting staat nu op 12 uur aan, 12 uur uit.

Verder kreeg ik de tip van turbo om de semileds parallel te verbinden. in plaats van 700mA gaat er dan 350mA doorheen. Violet wat meer gedimd schijnt beter te zijn. Wellicht dus toch nóg een keer de silicone eraf halen, desolderen.. en opnieuw verbinden. Ik heb dan 3 driver in plaats van 2. Maargoed, als dat optimaal is, waarom niet. Ik zit er wel over na te denken een wat dikkere draad te gebruiken voor een betere verbinding tussen de leds.

39cb3d6f415f56010aa8601cd0ea4224.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Helaas wat tegenslag met leds en zelf heel dom 9V batterij gebruikt om een enkele led te testen.. 1 armatuur hierdoor kapot gemaakt. Ik heb nu nog maar 1 armatuur over waarbij enkel de rode ledjes branden.
Desondanks toch wat groei inmiddels.

234273e4f573c19fe442355c226daf63.jpg
2505a089d7a75e86edb5e366cc1e20ea.jpg
afde34a82c8a7aa17afe9c0f91b18a9a.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
De alg is im een paar daagjes tijd aardig gegroeid. Voor de zekerheid maar wat geoogst voordat de onderste laag afsterft.

Verder heb ik de heatsinks voor mn nieuwe ontwerp al binnen.
004a3bc1bfa77412da4b74bcbeca99f2.jpg
048cc4ebb8a36aa994a3100a72692c9a.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
De waardes van 2 weken geleden waren niet zo best. Daarna zijn ze ongetwijfeld nog verder opgelopen, omdat de scrubber nog op gang moest komen. Ben benieuwd wat ik zaterdag zal meten...
18ee9e595baa87b74080008aa8e726fb.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Dat is flink wat mos wat je daar hebt :p

Groet frank
 
Bovenaan