Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Algae Turf Scrubber 'Methode'

Dank voor je uitleg Tim .
je bak ziet er mooi uit, en ik vind het een prestatie op zich hoe jij je inzet.
er zijn er veel wie hier van leren dat staat vast.
ga zo door Tim , ik lees aandachtig mee, ben zelf niet in staat om mee te denken en/of reageren.
daar is mijn kennis te beperkt voor.
Dit is een leuk topic!!
 
Dank voor je uitleg Tim .
je bak ziet er mooi uit, en ik vind het een prestatie op zich hoe jij je inzet.
er zijn er veel wie hier van leren dat staat vast.
ga zo door Tim , ik lees aandachtig mee, ben zelf niet in staat om mee te denken en/of reageren.
daar is mijn kennis te beperkt voor.
Dit is een leuk topic!!

Gewoon reageren, daar is t een forum voor. Ik leer ook elke dag weer wat bij en ben 4/5 jaar geleden ook zo begonnen. Wat dat betreft ben ik ook nog niet zo lang bezig. Daar doe ik t voor Jan. Ik hoop uiteindelijk ook nog een custom 2-part te maken voor scrubber gebruikers. Ben wel benieuwd in hoeverre spoorelementen worden verbruikt en dat ga ik nog uitvogelen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Vandaag de ATS aangepast. De 2 uitstroompijpjes die op het scherm sproeien staan nu in serie en vervolgens de sump in.
Op deze manier spoelen ze door en hoop ik dat de gaatjes minder verstopt raken. Zou er een reden zijn dat iedereen een enkele pijp met daar in het scherm gebruikt [emoji848] [emoji16]
Het idee van een makkelijk te verwijderen en dus schoon te maken scherm werd een beetje teniet gedaan door de verstoppingen.
Overigens kwam er erg veel alg uit de bak (zie foto) ongeveer evenveel als ik per week verwijder na nu ruim een maand draaien.
7a16f8359471683f7b3ecd0bba438647.jpg
 
Vandaag de ATS aangepast. De 2 uitstroompijpjes die op het scherm sproeien staan nu in serie en vervolgens de sump in.
Op deze manier spoelen ze door en hoop ik dat de gaatjes minder verstopt raken. Zou er een reden zijn dat iedereen een enkele pijp met daar in het scherm gebruikt [emoji848] [emoji16]
Het idee van een makkelijk te verwijderen en dus schoon te maken scherm werd een beetje teniet gedaan door de verstoppingen.
Overigens kwam er erg veel alg uit de bak (zie foto) ongeveer evenveel als ik per week verwijder na nu ruim een maand draaien.
7a16f8359471683f7b3ecd0bba438647.jpg
Ah dat is wel balen Erik. Wat ga je nu doen met je huidige ontwerp? Zitten toch redelijk wat centjes in. Mooie pluk alg trouwens!!
Hierzo ga ik sowieso de dubbele bodem verhogen en deze wordt van zwart plexi. Zelfde geld voor de geleider bovenaan de buis. Verder maak ik een sleuf waar ik de verlichting in en uit kan schuiven.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Ah dat is wel balen Erik. Wat ga je nu doen met je huidige ontwerp? Zitten toch redelijk wat centjes in. Mooie pluk alg trouwens!!
Hierzo ga ik sowieso de dubbele bodem verhogen en deze wordt van zwart plexi. Zelfde geld voor de geleider bovenaan de buis. Verder maak ik een sleuf waar ik de verlichting in en uit kan schuiven.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Ah dat is wel balen Erik. Wat ga je nu doen met je huidige ontwerp? Zitten toch redelijk wat centjes in. Mooie pluk alg trouwens!!
Hierzo ga ik sowieso de dubbele bodem verhogen en deze wordt van zwart plexi. Zelfde geld voor de geleider bovenaan de buis. Verder maak ik een sleuf waar ik de verlichting in en uit kan schuiven.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Huidige ontwerp zie ik een beetje als leerproject en de verlichting is geschikt voor hergebruik.
Dubbele bodem is een goede. Heb ik eigenlijk nooit gemonteerd ivm testfase en ben het daarna gewoon vergeten [emoji848] zal wel helpen met schoonhouden.
Verlichting zit in de zijkant geklemd en kan er uit, maar heb ik eigenlijk nog nooit gedaan.
 
Huidige ontwerp zie ik een beetje als leerproject en de verlichting is geschikt voor hergebruik.
Dubbele bodem is een goede. Heb ik eigenlijk nooit gemonteerd ivm testfase en ben het daarna gewoon vergeten [emoji848] zal wel helpen met schoonhouden.
Verlichting zit in de zijkant geklemd en kan er uit, maar heb ik eigenlijk nog nooit gedaan.

Hier zat de verlichting los geklemd, maar omdat de scrubber wat langer is en in de sump hangt trekt het acrylaat krom door het vocht (en kon de verlichting er gewoon uitvallen!), dat klemmen ga ik niet meer doen, ik heb dat toen met een hamer kapotgeslagen en de boel met tiewraps vastgezet haha. de dubbele bodem helpt sowieso met het geluid (breekt het water) en waarschijnlijk ook met eventuele microbellen.. Maak de bodem alleen niet doorzichtig zoals ik heb gedaan, dat helpt niks tegen het vrijhouden van alg.. hier slibt de boel dicht na een paar dagen omdat de alg die zich rondom de uitstroom heeft gevestigd gaat groeien en de ruimte opvult.
c83e2d7946039237587749e846e3c483.jpg
 
Het eerste gedeelte van mijn scrubber is vandaag al snel binnen gekomen. Nu wachten op de rest en dan gaan we er hier ook mee and e slag.
 
De tweede gedeelte komt na twee dagen plus een factuur van de duane :p
Als je pech hebt
 
Dat wachten we dan maar af. Er staat op het pakket ‘gift’. Hoop dat de douane erin trapt. ?
hoe hoog waren de douaneposten?
 
Dat wachten we dan maar af. Er staat op het pakket ‘gift’. Hoop dat de douane erin trapt. [emoji39]
hoe hoog waren de douaneposten?
21% belasting moet je erover betalen en €15 administratiekosten er bovenop als je pech hebt

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Ik moest 19 euro bijbetalen dus viel dan nog mee.....

---- update ----

Dat wachten we dan maar af. Er staat op het pakket ‘gift’. Hoop dat de douane erin trapt. ?
hoe hoog waren de douaneposten?

Welke heb jij besteld ?
 
Jep dezelfde als ik heb gekocht vandaag de eerste bruine sliertjes erop gezien .
 
Ik hoop morgen de rest binnen te krijgen. Hoe zijn jou ervaringen tot nu toe?
Volgens mij moeten de meeste scrubbers buiten de sump, moet daar nog even wat voor maken.
is erg compact ja.
 
Hij staat bij op de sump er zit een houdertje bij die je kunt gebruiken ,best wel handig .
Ik doe alles in of erboven ivm eventuele lekkage
 
De nieuwe verlichting is iets te krachtig voor de huidige belichtingsduur. Een deel van de scrubber is verbrand. Maargoed de duur heb ik nu teruggebracht van 17 naar 12 uur. Ik heb de scrubber deels geschraapt en met de vingertoppen het verbrandde deel losgemaakt.
a2b51676a6e5be817fcbc952123fc0c2.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Mag ik zo brutaal zijn om een foto hiervan te vragen? Ik heb echt wel interesse in dit systeem, maar ik zit met een beperkte ruimte..

Dit is de kleinste geloof ik
Kijk eens terug daar zie je een link naar ebay

---- update ----

De nieuwe verlichting is iets te krachtig voor de huidige belichtingsduur. Een deel van de scrubber is verbrand. Maargoed de duur heb ik nu teruggebracht van 17 naar 12 uur. Ik heb de scrubber deels geschraapt en met de vingertoppen het verbrandde deel losgemaakt.
a2b51676a6e5be817fcbc952123fc0c2.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Geweldig Timm straks is 10 uur genoeg licht in de bak uit scrubber aan en visa versa en je PH stabiel.
 

Bijlagen

  • IMG_1459.jpg
    IMG_1459.jpg
    45,5 KB · Weergaven: 30
  • IMG_1457.jpg
    IMG_1457.jpg
    27,9 KB · Weergaven: 28
Dit is de kleinste geloof ik
Kijk eens terug daar zie je een link naar ebay

---- update ----



Geweldig Timm straks is 10 uur genoeg licht in de bak uit scrubber aan en visa versa en je PH stabiel.

Jaja, ben benieuwd naar je eerste oogst!
Helaas een beetje suf dat ik daar niet aan had gedacht. maargoed, iets minder juice en dan komt het goed. Had hetzelfde toen de lamp 20 uur belicht werd. Maargoed, de groei was al niet spectaculair en ben niet van plan nóg meer te voeren..

Pas als er wat nps in zitten wil ik wel flink wat voer erin dumpen..
Wat betreft de pH. Die zit wel goed kerel.. ik wacht nog steeds op de levering van natriumhydroxide en natriumsulfaat. Tot die tijd maak ik nog 2 stamoplossingen met de huidige middelen. Maar, als de bestelling binnen is dan heeft hetzelfde uitwerking als kalkwater op de pH.. veel beter gaat het niet worden.

Maar.. wie weet is dit wel negatief voor een scrubber? Tenslotte doet haaralg het goed op co2... en is opzich al voldoende om je pH naar de wenselijke waardes te brengen. Als ik dan de co2 ontneem in de avond met het doseren van natriumhydroxide wat met co2 reageert.. dan heeft de scrubber er niks aan. Maargoed. Wellicht de scrubber overdag tegelijkertijd met de koralen belichten.. in de huiskamer zit er tenslotte veel meer co2 dan in de natuur en lijkt het mij wellicht beter voor de koralen om overdag de scrubber te belichten? Wie weet..

Laatst even 2 minuten erbij geknalt voor 2 weken.. kH 11.. Ca 450 hahaha dus heb er maar even een minuut afgehaald. Overigens geen negatief effect op de koralen, las iets van Danna Riddle over dat het verhogen van de kH juist wat wenselijker is bij iets rijker water (lees; wat meer nitraat/fosfaat). Ik ga me eens wat meer inlezen in de onderzoeken van de heer Riddle.. wellicht is dat de reden dat Red Sea hun care programma voor sps enorm naar beneden hebben bijgesteld naar bijna natuurlijke waterwaardes. En voor een gemixt rif (hoger no3/po4) de advies waardes een stuk hoger zijn. Wie weet, ik vind het allemaal reuze interessant.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan