Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Algae Turf Scrubber 'Methode'

Dat lijkt me goed aan te slaan Timm
Ik heb net ook een heel simpele opstelling gemaakt om wat algjes in de omgevingslucht te laten groeien .
 
Dat lijkt me goed aan te slaan Timm
Ik heb net ook een heel simpele opstelling gemaakt om wat algjes in de omgevingslucht te laten groeien .
Algjes in de omgevingslucht? Ben wel benieuwd wat je bedoelt. Heb je een foto van je opstelling?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Algjes in de omgevingslucht? Ben wel benieuwd wat je bedoelt. Heb je een foto van je opstelling?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Algen groeien het best op rand water lucht bij een waterval laat je water over een scherm stromen om dit te krijgen en bij een scherm onder water laat je luchtbellen langs het scherm omhoog komen voir hetzelfde effect.
de eerste scrubber was een platte bak waar turf algen in groeide waar om de zoveel tijd een bak water overheen kiepte.
 
Dit topic is al wat ouder maar ook vol met informatie http://www.zeewaterforum.info/forums/showthread.php?t=94759

Klopt het dat waterwissels niet nodig zijn bij de ATS 'methode'? Ik ben er nog niet echt achter wat hier verstandig in is.

Dat is voor iedereen anders. Ieder geeft zo zijn/haar reden om water te wisselen. De beginner weet niet beter en volgt de instuctie "10% per week".. de ander wisselt maandelijks x% om enkel wat spoorelementen aan te vullen.. weer een ander (zoals ik) wisselt enkel water bij het afhevelen van troep uit de sump.. de ander wisselt uit principe nooit.. enz.

Maargoed, verder doe ik ook niet aan wissels. ik voeg elementen in verhouding toe en compenseer het aandeel elementen wat verloren gaat bij het verwijderen van water om de saliniteit te drukken. Verder hou ik rekening met de verhouding Na:Cl:So4. Het idee is uiteindelijk te berekenen waar tekorten onstaan met een scrubber en dit voor een volgende mix in te calculeren.



Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Scrubber groeit nu iets minder hard sinds de eerste oogst. Er lag wel een kluit op de bodem die ik heb weggehaald. Verder heb ik al bedacht dat ik met de tijd mn huidige opvoerpomp ga gebruiken voor de scrubber. Ik heb er nu een newjet pompje erop zitten... kansloos ding;
- maakt kabaal.
- gaten rooster werkt voor geen meter, ideaal voor forse slakken.





3303d114ae0e0119ef121ecbf26d49a9.jpg
770683acf43153e9cf6a47a2434e0d9e.jpg
fddf78cd18f57d22791dd3bbdd65bec6.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Zou je het systeem moeten enten met deze alg ? Jij had toch geent met de algen van Jan V?
Merkte je toen snel verschil ?
Of komt die altijd tevoorschijn ? Kan me inbeelden dat er wel sporen voor nodig zijn .
 
Zou je het systeem moeten enten met deze alg ? Jij had toch geent met de algen van Jan V?
Merkte je toen snel verschil ?
Of komt die altijd tevoorschijn ? Kan me inbeelden dat er wel sporen voor nodig zijn .
Ja dat klopt daar ben ik ook enrom dankbaar voor. Helaas heb ik niet echt kunnen vaststellen of het daadwerkelijk heeft geholpen omdat de scrubber uit zichzelf groen kleurde. Maar ik ben ervan overtuigd dat vast heeft geholpen. Volgende keer dep ik de alg droog en smeer ik een laagje seclijmgel over de scrubber en plak ik de alg erop.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Scrubber groeit nu iets minder hard sinds de eerste oogst. Er lag wel een kluit op de bodem die ik heb weggehaald. Verder heb ik al bedacht dat ik met de tijd mn huidige opvoerpomp ga gebruiken voor de scrubber. Ik heb er nu een newjet pompje erop zitten... kansloos ding;
- maakt kabaal.
- gaten rooster werkt voor geen meter, ideaal voor forse slakken.





3303d114ae0e0119ef121ecbf26d49a9.jpg
770683acf43153e9cf6a47a2434e0d9e.jpg
fddf78cd18f57d22791dd3bbdd65bec6.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
verlichting gister naar 20 uur verhoogd. En dat is te zien:
11dbe5e234eff9163b3d877ebfa06662.jpg
0b0227a6e2a98faac257259688be389e.jpg
21d2016479dcf740b7f8d9c6bc1e7cec.jpg
693ad7153f8db13ea182d280419854b3.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Kijk dat zal wat met je waterkwaliteit gedaan hebben.
Je mag tot maximaal 22 uur gaan.
Als je algen licht groen worden dan iets tijd terugschroeven.
 
Kijk dat zal wat met je waterkwaliteit gedaan hebben.
Je mag tot maximaal 22 uur gaan.
Als je algen licht groen worden dan iets tijd terugschroeven.
Ja ik zal vandaag even meten wat de waardes zijn. Verder zit het volgende ontwerp al in mn hoofd. De opvoer en noodafvoer komen aan de zijkant. Waarbij de opvoer binnen de scrubber 2x 90-knie wordt. In plaats van een 3/3 koppeling binnen schuif ik de boel in elkaar en kan ik dit ook zo weer lostrekken. Verder twijfel ik nog over het gebruik van spiegelplexi. Ik vraag me af, als ik dit zaag, of er geen film metaal bloot komt te liggen. Wel interessant spul om deels de binnenkant van de scrubber van te maken. Ik zit eraan de te denken de korte zijkanten hiervan te maken, rondom voor de beschermkap van de ledarmatuur en de dubbele bodem.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Tim,

Je draait nu alleen met een ATS. Dus geen afschuimer meer.
Doe je dan nog iets speciaals voor de beluchting?
Bijvoorbeeld een luchtpomp i.p.v afschuimer?

Groeten,
Peter
 
Tim,

Je draait nu alleen met een ATS. Dus geen afschuimer meer.
Doe je dan nog iets speciaals voor de beluchting?
Bijvoorbeeld een luchtpomp i.p.v afschuimer?

Groeten,
Peter
Beste Peter,

Ik draai enkel op de de scrubber, verder niks anders nodig.

Gr Tim


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Ja ik zal vandaag even meten wat de waardes zijn. Verder zit het volgende ontwerp al in mn hoofd. De opvoer en noodafvoer komen aan de zijkant. Waarbij de opvoer binnen de scrubber 2x 90-knie wordt. In plaats van een 3/3 koppeling binnen schuif ik de boel in elkaar en kan ik dit ook zo weer lostrekken. Verder twijfel ik nog over het gebruik van spiegelplexi. Ik vraag me af, als ik dit zaag, of er geen film metaal bloot komt te liggen. Wel interessant spul om deels de binnenkant van de scrubber van te maken. Ik zit eraan de te denken de korte zijkanten hiervan te maken, rondom voor de beschermkap van de ledarmatuur en de dubbele bodem.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Spiegel plexi zou ik niet gebruiken waar het in contact komt met zeewater.
Steeds je ontwerp aanpassen moet je niet doen ik heb dat ook steeds gedaan maar hij werkt nu goed dus houden zo.
Hou het simpel.
Waterval werkt het beste zeker op de lange termijn.
De simpele varianten die gewoon los in sump staan met een buis waar scherm in hangt en twee spots erop werkt ook geniaal en is erg makkelijk te bouwen.
Zolang je maar een goede flow over je scherm hebt en sterke verlichting dan werkt het.
 
Spiegel plexi zou ik niet gebruiken waar het in contact komt met zeewater.
Steeds je ontwerp aanpassen moet je niet doen ik heb dat ook steeds gedaan maar hij werkt nu goed dus houden zo.
Hou het simpel.
Waterval werkt het beste zeker op de lange termijn.
De simpele varianten die gewoon los in sump staan met een buis waar scherm in hangt en twee spots erop werkt ook geniaal en is erg makkelijk te bouwen.
Zolang je maar een goede flow over je scherm hebt en sterke verlichting dan werkt het.
Haha komt goed! Ik heb de scrubber zoals die nu is toch gemaakt als proef, Er komt een handiger exemplaar voor terug

Bij deze nog een stukje van Julian Sprung over cheato vs scrubber. Vanaf 11:35
https://youtu.be/JjBYtHHnsXE

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag weer gemeten.
po4 0.03
no3 3.0

1 kant belichten is dus voldoende om de huidige belasting te filteren.
3ef6f91939efc125a271acc3cd0a70e7.jpg

De alg groeit iets minder snel:


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
1a55649b9e28416da4b4af669f8129e0.jpg


Verder voeg ik af en toe nog wat ijzer toe. Zal de alg zeker lekker vinden. Ik heb nog geen nadelige effecten gezien.

73dfddbaefc10b90c7d2dc9c35196d10.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Inmiddels 9 dagen verder. Verder ga ik de netto (droge) opbrengst bijhouden. Gemiddelde groei per dag: 16.9 gr.


966feed6c806f1ad8b10553d3a197c87.jpg
402ba179081f14436f17653698df423a.jpg
c5197c4f50157eee90363fcaf4eec4cf.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Inmiddels 9 dagen verder. Verder ga ik de netto (droge) opbrengst bijhouden. Gemiddelde groei per dag: 16.9 gr.


966feed6c806f1ad8b10553d3a197c87.jpg
402ba179081f14436f17653698df423a.jpg
c5197c4f50157eee90363fcaf4eec4cf.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Netjes dit ziet er goed uit.
Denk dat je bijna extra moet gaan voeren om deze groei vast te kunnen houden.
 
Bovenaan