Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Algae Turf Scrubber 'Methode'

Scrubber haalt de meeste c02 uit de lucht daarom is het lucht contact van de algen zo belangrijk.
Hierom zie je draadalgen juist altijd op het lucht water contact gebied zoals de overloop.
 
Scrubber haalt de meeste c02 uit de lucht daarom is het lucht contact van de algen zo belangrijk.
Hierom zie je draadalgen juist altijd op het lucht water contact gebied zoals de overloop.
Ja, dat zeker, dan zal er geen co2 tekort ontstaan denk ik? Thx voor t meedenken! Wat denk jij; scrubber s' nachts, koralen overdag en de elementen anders over de 24 uur verdelen? Wat is wijsheid.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Voor ph zeker scrubber nacht aan ja.
Elementen toevoegen zou ik altijd zo veel mogelijk verdelen altijd beter als 1 dosering per 24 uur.
Zelf werk ik met kalkreactor vind ik gewoon het makkelijkst.
Ik ga binnenkort ook maar weer eens mijn scrubber opstarten eerst maar eens wat rode leds bestellen.
 
Voor ph zeker scrubber nacht aan ja.
Elementen toevoegen zou ik altijd zo veel mogelijk verdelen altijd beter als 1 dosering per 24 uur.
Zelf werk ik met kalkreactor vind ik gewoon het makkelijkst.
Ik ga binnenkort ook maar weer eens mijn scrubber opstarten eerst maar eens wat rode leds bestellen.
Ja, het doseren van natriumhydroxide is nieuw en er is nog niet veel over bekend. Worden sowieso 4 doseringen, maargoed we gaan t meemaken of dit voldoende is.. Ben benieuwd wat je gaat maken man! Heb je een foto van je scrubber? Ben nog aan t kijken naar verbeteringen en alles is meegenomen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Ik draai nu enkel op afschuimer.
Hoop problemen gehad met bryopsis en daarna iets onverklaarbaars
Nu weer op de goede weg.
20180317_161203_001.jpg
 
Ik draai nu enkel op afschuimer.
Hoop problemen gehad met bryopsis en daarna iets onverklaarbaars
Nu weer op de goede weg.
Bekijk bijlage 488017
Nice, je draait al flink wat jaartjes mee en ben wel benieuwd of dit tijdens de scrubber periode is geweest. De scrubber draait hier nu 3 maanden, maar het is nog de vraag wat de tijd gaat brengen. Ben daarom aan het kijken in hoeverre ik mn elementen, voor zover mogelijk, kan aanpassen op de scrubber. Maargoed, alle wijsheid is meegenomen. Zag dat je je verder geen vervolgd dagboek hebt gemaakt? Klopt dat?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Deze foto is van gisteren dus gewoon op afschuimer.
Dagboek is niets voor mij dacht ik al van te voren maar toch maar eens geprobeerd maar weer klaar mee.
Draai dit jaar september 10 jaar mee in deze hobby en nog steeds niet klaar mee.
Je blijft leren in deze hobby daarom blijf ik het leuk vinden.
 
Deze foto is van gisteren dus gewoon op afschuimer.
Dagboek is niets voor mij dacht ik al van te voren maar toch maar eens geprobeerd maar weer klaar mee.
Draai dit jaar september 10 jaar mee in deze hobby en nog steeds niet klaar mee.
Je blijft leren in deze hobby daarom blijf ik het leuk vinden.
Ja dat is ook zo, maar het is wel handig om soms terug te kijken/zoeken. Leuk dat je de scrubber weer op gaat pakken. Deel vooral je ervaring, ik lees graag mee!

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Update scrubber. Gaat nog niet helemaal lekker. Verlichting staat nogsteeds op 12 uur. Ik denk dat de rode ledjes efficient werken, feller branden en daardoor te veel van het goede zijn of... de stroming is te langzaam. De stroming is nu verhoogd van 35% naar 60%. tenslotte is 35% 1750 lph... en de scrubber zou minimaal 2190 nodig hebben. Er stroomt nu 3000 lph langs het scherm. Dit zou ruim voldoende moeten zijn. We gaan het meemaken. Als het niet werkt komt er een diffusor opzetstuk
0efbb1ba7ed4d07bc17269e0ad099119.jpg
4b8d7818fddbb2b16a6324be272c8059.jpg
833e8d8b9814bab30a25887cc21eedbe.jpg

Bak gaat verder perfect;


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
51b4385bd3fc3f5fdeec088f04c39e75.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In het begin deed ie het toch wel heel goed.
Is er misschien niet te weinig afvalstoffen in je bak?
 
In het begin deed ie het toch wel heel goed.
Is er misschien niet te weinig afvalstoffen in je bak?
Te weinig afvalstoffen is onmogelijk, voer meer dan de dieren nodig hebben. Maar wellicht nóg meer voeren hahaha. Of gewoon de lichtduur verder terug draaien. Goed doen zal die het zeker het is even de balans tussen vraag en aanbod zoeken. Toen de scrubber op 22 uur per dag belicht werd zag ik hetzelfde, maar wellicht heb ik ook de scrubber van te weinig stroming voorzien.. dat was toen ook het geval naast de lange lichtduur. Tenslotte zat er een 2500 lph pomp en de dcp5000 op 35% zit daar wel onder.. en ben een beetje laks geweest en er vanuit gegaan dat dat "wel meer" zou zijn.. niet dus. Zal me niks verbazen als de scrubber over een paar dagen ontploft. Ijzer zal ook voldoende aanwezig zijn. Doseer geregeld wat druppels Fe-EDDHA. Alleen nog even opzoek naar wat Mn-EDTA en wat natriummolybdaat dihydraat bestellen.. dat laatste voeg ik nog toe aan de kH oplossing.. ijzer en mangaan ga ik lekkker los doseren, moet toch wat te keutelen hebben. Verder is mn pakketje bij de Zodiak afgeleverd.. die kan ik vrijdag pas ophalen voor mn natriumhydroxide en natriumsulfaat. Maargoed ik gebruik de huidige stam om dit in kaart te brengen vanaf volgende maand begint een nieuw hoofdstuk; het meten van strontium, kalium en jodide... ik ben erg benieuwd hoe het daarmee is gesteld in mn bak. En hoop inzicht hierop te krijgen en erachter te komen wat scrubber verbruikt of dat de elementen in diepvries/droogvoer voldoende zijn om de waardes stabiel te houden... al dit wil ik weer verwerken in de volgende stamoplossing. Zo kom ik stukje bij beetje dichter bij het daarwerkelijk verloop.. geen eenheidsworst zoals andere methodes, maar unieke blend afgestemd op mn bak.


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
f42204871a831d87bb6ff7a9ddb069b1.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
6a358f64fc419db4d92cb74552fd812c.jpg

Voorlopig een enkele uitstroompijp met het scherm er aan vast.
Eens kijken hoe dat bevalt.
Erg veel herrie in het begin met 3000 l/hr na wat terug regelen heel goed te doen.
Partner is altijd een goede graadmeter dan [emoji6]
 
Scrubber vandaag compleet kunnen maken. Hopelijk zondag even tijd om de boel tijdelijk aan te sluiten in de sump.
Bedoeling is om op den duur een aftakking van de afvoer vanuit het aquarium erop te zetten, zodat er geen aparte pomp op hoeft.
 
Scrubber vandaag compleet kunnen maken. Hopelijk zondag even tijd om de boel tijdelijk aan te sluiten in de sump.
Bedoeling is om op den duur een aftakking van de afvoer vanuit het aquarium erop te zetten, zodat er geen aparte pomp op hoeft.

Heb ik zo ook gedaan. Als je bij regelt is het alleen lastig inschatten hoe veel er door de ATS gaat.
Heb je daar ideeën voor?
Heb de eerste keer gemeten, nu luister ik wat ik nog redelijk vind aan geluid maar weet het dus niet echt.
 
Eerlijk gezegd geen idee nog. Heb nog nooit met een scrubber gewerkt, dus vind dat lastig in te schatten.
In theorie kun je de opvoerpomp als berekening gebruiken, hoeveel liter je per uur naar je aquarium pompt, zoveel komt er ooo weer naar beneden. Aan de hand daarvan moet je gaan bekijken hoeveel je de uitloop naar de scrubber moet gaan knijpen. Zal wel flink zoeken worden in het begin.
 
Scrubber is spelen met lichtsterkte/lichtduur en waterflow.
Er is een ideaal voor alles maar je kan wat spelen met deze dingen.
Donkergroene algen betekent dat lichtduur of sterkte omhoog mag of flow minder.
Lichtgroen tegen geel betekend licht minder of flow meer.
 
Scrubber is spelen met lichtsterkte/lichtduur en waterflow.
Er is een ideaal voor alles maar je kan wat spelen met deze dingen.
Donkergroene algen betekent dat lichtduur of sterkte omhoog mag of flow minder.
Lichtgroen tegen geel betekend licht minder of flow meer.

Hier heeft meer stroming geholpen, scrubber is weer mooi groen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Oef.. had 2 blokjes diepvries gevoerd en per ongeluk een blister op t aanrecht laten liggen. Was een blister met voer voor filterdieren.. zat nog 1/3 aan blokjes in, terug in de vriezer gaat niet..... dus dan maar alles in 1x opvoeren... 1/3 blister aan voer. Huppa zo de bak in....
d5e98e2f086359812f3290579377c181.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Bovenaan