Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Algae Turf Scrubber 'Methode'

Scrubber gaat weer de goede kant op:
d5e2e2d043d93860414cc2bc56aa6940.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Goed om te zien. Ik heb die van mij er ‘tijdelijk’ uit gehaald. Kreeg last van een fosfaatprobleem.
 
Hier ook fosfaat probleem ,snap er niets van deze zou het fosfaat moeten aanpakken ,
Fosfaat verwijderaar erbij gezet even afwachten anders is het scrubbertje hier ook ten einde ,moet toch de pallets weer terug komen Tim :cool:
 
Hier ook fosfaat probleem ,snap er niets van deze zou het fosfaat moeten aanpakken ,
Fosfaat verwijderaar erbij gezet even afwachten anders is het scrubbertje hier ook ten einde ,moet toch de pallets weer terug komen Tim :cool:
Geen punt kerel, de reactor kan ik je zo weer meegeven. Balen dat t niet uitpakt zoals gehoopt bij jullie. Het is voor mij ook nog leren en ontdekken hoe de scrubber optimaal zn werk kan doen helaas. Maar ik heb geen po4 probleem.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Dat is het vreemde idd.
De scrubbers hebben allen dezelfde werking, maar bij jou lijkt ie het wel prima te doen zonder gekke pieken etc.
Wel heel erg nieuwsgierig waar dat dan aan ligt.
Wat me btw wel opviel is dat er op de bodem van de scrubber bijna meer algengroei was dan op de mat zelf.
 
Dat is het vreemde idd.
De scrubbers hebben allen dezelfde werking, maar bij jou lijkt ie het wel prima te doen zonder gekke pieken etc.
Wel heel erg nieuwsgierig waar dat dan aan ligt.
Wat me btw wel opviel is dat er op de bodem van de scrubber bijna meer algengroei was dan op de mat zelf.

Klopt; hier groeit ook een dikkere laag rond en om de noodoverloop (pvc knie). Ik merk dat Bud (Floyd Turbo) ook mijn vragen niet altijd even goed kan beantwoorden (omdat die niet exact ziet wat de situatie is). Een scrubber is nou eenmaal een levend ding waarbij een combinatie van factoren bepaald hoe goed het wier groeit. lichtintensiteit, spectrum, stroming, biobelasting, concurrentie van bacteriën/koralen/wieren, verhouding no3:po4, hechting op het scherm...

Zo heb ik echt goed gevoerd en extra mangaan en ijzer gedoseert... ik dacht dat het stukje voeding onvoldoende was maar de crux zit hem in de combinatie van. En bij mij was stroming dus sowieso te hoog.. en wellicht is de intensiteit ook te hoog; er branden ten slotte 14x 660nm op volle sterkte (beter gekoeld -> branden efficienter).. ipv de 10 voorheen welke minder efficient brandde. (is toch 40% méér power..!). Verder zie ik dat de gedeeltes waar de stroming minder is; de alg direct verhard, gelig kleurt en afsterft. Vandaar mn keuze de uitstroompijp aan te passen en het volgende scherm exact passend te maken en ook de uitsparingen gemaakt door het zaagblad niet open te laten maar te dekken met stramien, om zo te voorkomen dat het water niet het scherm raakt noch plek met de minste weerstand vind.

Ik lees wat ik lezen kan en weet dat Bud behoorlijk wat heeft geëxperimenteerd met scrubbers en diverse verbeteringen heeft doorgevoerd aan zijn ontwerpen. Zo is hij afgestapt van blauw.. en koos voor violet gedimd. Afgestapt van plexiglas omdat het 'warpt' (vocht trekt het krom), afgestapt van de reguliere pvc buis omdat de sleuf verbuigt, afgestapt van het high flow concept (wat ik had opgepikt, maar was achterhaald), enz enz. Helaas heb ik de ervaring nog niet om iets zinnigs te zeggen over het achterblijven van de groei. Het kan de blauw led zijn die photosaturatie veroorzaakt.. hechtmateriaal wat niet optimaal is.. wellicht is de rode led 630nm en niet optimaal voor algengroei... wellicht helpt het enten met mijn alg iets.. wellicht zit er smurrie op die voorkomt dat de wenselijke haaralg geen plek heeft om te hechten.. moeilijk.
 
Lastig blijft het idd. En het staat nog in de kinderschoenen. Weg doen zal ik em zeker niet, maar mijn bak heeft een flinke klap gehad van het stijgende fosfaat, lees zijn een paar acro’s afgestorven.
Ik houd jou Zowiezo in de gaten en kijk naar jou vorderingen (en soms in het echt). Tzt dat de scrubber vast wel weer terug komen.
 
Lastig blijft het idd. En het staat nog in de kinderschoenen. Weg doen zal ik em zeker niet, maar mijn bak heeft een flinke klap gehad van het stijgende fosfaat, lees zijn een paar acro’s afgestorven.
Ik houd jou Zowiezo in de gaten en kijk naar jou vorderingen (en soms in het echt). Tzt dat de scrubber vast wel weer terug komen.

Ay, dat is niet fijn. Hier nog geen sps verloren, vooral de gomezi/microclados/hyacinthus zijn de exemplaren die ik in de gaten hou. Maargoed, ik hoop dat ik er met de tijd achter kom wat de ideale omstandigheden zijn..

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Zoals aangegeven zal ik niet langer actief zijn op het forum, echter zal ik hier af en toe wat plaatsen over waar ik mee bezig ben. Wie weet komt/is er iemand die dit leest, interessant vind en me wil helpen om dit te verbeteren. Wel wat uitgegeven aan ijzer chelaten.. kost wat, maargoed, hobby he.
huidig experiment:
- Fe(II)EDTA 7% (aquariumbemesting) - huidige dosing c.a. 0.04/0.05 ppm via ATO
aankomende experimenten:
- Fe(II)-bisglycinaat - (vitalundvitmit100, Duitsland, gebonden aan aminozuren) besteld
- Fe(II)-gluconaat (zoek nog naar een adresje, poedervorm.. Hinmijer vind ik te duur)
- Fe(III) + zeewier 6% (Sea Nymph, Ierland, koudgeperst zeewier met extra ijzer) - besteld
- Fe(III)-organic 8% (STSTURF, Amerika, organisch chelaat ter vervanging van Fe-EDDHA, geschikt voor een hoge pH) - besteld




Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Waarom zoveel soorten ijzer is dus geen ijzer ? En de toevoeging is dus zeer gering ? Wel een staalwol gebruikt vroeger tegen alg of fosfaat vanwege de onbalans op aluminium gegaan .
 
Ja Timm, dat vraag ik me ook af, zo,n geringe stoffen zo uitgebreid willen analyseren, kan je dit met allle elementen doen.

Ijzer kun je alleen toevoegen in een vorm die ook voor de koralen opneembaar zijn, chelateren is een vorm van binden van ijzer voor onze koralen.

De oplossing die je uiteindelijk verkrijgt met deze is groen van kleur, bruine oplossing is niet van toepassing.

gr. Marcel
 
Ja Timm, dat vraag ik me ook af, zo,n geringe stoffen zo uitgebreid willen analyseren, kan je dit met allle elementen doen.

Ijzer kun je alleen toevoegen in een vorm die ook voor de koralen opneembaar zijn, chelateren is een vorm van binden van ijzer voor onze koralen.

De oplossing die je uiteindelijk verkrijgt met deze is groen van kleur, bruine oplossing is niet van toepassing.

gr. Marcel

Het is vooral ontdekken welke vorm geschikt is als spoorelement. Of en in hoeverre bacteriën Fe+3 omzetten naar Fe+2 is mij niet bekend. Ik sluit het echter niet uit. Het is voor mij zoeken welk chelaat Fe+2 voldoende wordt gecheleerd om in de waterkolom te circuleren en opgenomen te worden door de scrubber en koralen. Kwestie van proberen.



Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Ik ben bezig mijn techniek voor mijn aquarium te ontwerpen en ik ben er van overtuigd om een ATS systeem op te zetten.

Ik ben in het verleden vele jaren actief geweest in de zeewaterhobby en toen was een grote eiwitafschuimer + kalkreactor wel een vereiste. De doorstroom was minimaal je eiwit afschuimerpomp. In de regel wel 5 tot 10 keer je aquarium inhoud.

Ik heb best veel topic`s gelezen over een ATS systeem maar ondanks dat, heb ik toch nog enkele vragen.

Als ik onderstaande lees is dit een hele andere berekening dan die door Doompie 10 augustus 2011 werd geschreven.

Door de sterk filterende werking van de algen is het mogelijk om te volstaan met een relatief klein filtr. Bij mij draait mijn aquarium van bijna 1100 liter op een zelfgebouwde ATS waarvan het scherm waar de algen op groeien 25cm lang en 14 cm hoog is.

Ik ga er ook van uit dat de praktijk heeft uitgewezen dat het nu ook anders kan.

Even van uitgaande wat Doompie schreef:

  • Belicht van twee kanten: 1,63 cm2 per liter water >>> inhoud 1200 x 1.63 cm2=1956cm2 >>> bijvoorbeeld 80cm bij 24 cm beide kanten belicht .:
  • 60 liter per cm >>>>80x60 =4800liter (opvoerpomp.)
Welke keuze zouden jullie maken als jullie nu een ontwerp zouden maken voor een 1200 liter aquarium?

Mag de waterstroom ook veel hoger zijn?

Een andere vraag die ik had, mag je nog steeds over kool filteren om het water van gelig naar helder te krijgen? Of gaat dit ten koste van de ATS werking?

Mijn dank alvast voor het antwoorden.
 
]IceCap AGS-400 (Large) 24"L x 12"W x 12"H 120 W 25mm pompaansluiting 800 gph up to 350 gal Tank
Ik ga antwoord geven op mijn eigen vraag ;), tenzij mensen een andere mening zijn toegedaan dan hoor ik het graag. Bovenstaande gegevens vond ik op een Amerikaanse site. 350gallon=1325 liter 800gph=3028 liter per uur. Dat scheelt een hoop vermogen kwa opvoer Ik had al twee reddragon`s 6500 gereserveerd. Nu kan ik met een reddragon 4800 af of 1 6500 van 65 watt. Energieverbruik 120 watt hmm.. daar gaat je winst maar deze zal niet altijd branden en mogelijk lichter afgesteld worden. Dan de maten die worden gebruikt. Dat is omgerekend en afgerond ongeveer 61cm lang bij 30.5 cm hoog of breed. kosten app 528 euro.
Ik ga hem zelf maken en ik zal deze tzt posten bij techniek. Ik verwacht dat ik een schuine waterloop ga maken met maar aan 1 kant belicht maar met een dubbele oppervlakte. Kan ik de lampen mooi paralel ophangen t.o.v de schuine afloop en kan ik de alg makkelijk er vanaf schrapen in de sump met een opvangbakje. wordt vervolgd.
 
Altijd leuk om te lezen dat er nog iemand een ATS only systeem gaat beginnen. Veel succes, ben benieuwd. In mijn dagboek staat hoe ik het gedaan heb, de waterflow en belichtingstijd heb ik later nog aangepast ahv de algengroei.
 
Bedankt voor de reacties, ik ben me nu aan het inlezen hoe ik een LED lamp ga maken die ook te dimmen is.
Ik ga je dag boek ook door lezen.
bedankt
 
Erik jouw dagboek gelezen, wat een tegenslag ook........., maar een mooi ATS gebouwd!!! Koolstofje een mooi carrousel slim!
Dit is mijn eerste schets waar ik best veel over nagedacht heb. Schuin aflopend leek mij idiaal maar ik heb twijfels of de zuurstof volstaat en de maat wordt toch mogelijk te groot. Nu maar een hang ontwerp gemaakt. Toch gekozen voor een aluminium plaat met twee hoekprofielen om het vast te zetten. Een dichte bak om het geluid te dimmen. Het uit trekken van het scherm moet het water niet op het aluminium spetteren. De warmte moet ook weg kunnen. Het aluminium koop ik in het zwart zodat de warmte afgifte beter is en mocht het toch te heet worden zet ik er een paar koelribben op. Ik heb een schets gemaakt met paint (niet ideaal). De uiteinde van de PVC pijp komt een siliconen slang aan die gekoppeld wordt aan de afvoer met draai koppeling. Het moet wel makkelijk gaan. Zal wel een plantenbak nodig hebben om het scherm er in te doen voor het schoonmaken. Was van plan om 1 kant per week schoon te maken. Moet nog uitrekenen hoeveel diepvries blokje voer je er in moet doenschets ATS.png
 
Mochten jullie tips hebben dan hoor ik het graag natuurlijk. Weet dat pas na de zomervakantie ik pas echt kan beginnen met het ombouwen van mijn zeeaquarium. Zwemmen nu nog cichliden in;).
De sump wordt 60 breed, 100 cm lang en 40 cm hoog. Waterpeil 20cm. Moet ook nog een zelf ontwerp kalkreactor in. Deze wordt met co2 aangestuurd.
Ik denk ook dat ik nog een wervelbed met kool er in doe. De sump moet ik nog ontwerpen. Ik wil de sump halveren. dat er twee vakken van ca 30 cm ontstaan..
Ja er ontbreken nog details op mijn schets, zoals de afstand licht tot het scherm, Ik verwacht 7 tot max 10 cm. 5mm transparant is dik en zal best wel licht tegen houden maar als ik dunner ga wordt mijn constructie fragiel. Het liefst had ik hier twee mm voor gebruikt. Voor een 1200 literbak is het best groot. Het meest wil ik zelf bouwen Om de eenvoudige reden dat de prijzen hoog zijn als je het koopt. Moet wel uitkijken dat je niet alles zelf kan doen anders wordt het alsnog duur. Maarja ik heb ook mijn leergeld wel betaald in 12 jaar zeewater houden :) . Was wel enkele jaren geleden. Als ik tevreden ben met mijn (uiteindelijke)schets dan zal ik het netjes tekenen en bij techniek plaatsen.
 
Ik heb 4mm plexiglas gebruikt, krijgt z’n stevigheid vooral van de constructie. Zo lang er geen waterdruk op staat oid is het stevig genoeg.
Weet niet of ik je tekening goed begrijp, maar is de onderkant open naar je sump? Dat zal idd best wat geluid geven en ook wel wat alg in je sump.
Zeker slim om je LED dimbaar te maken met die hoeveelheid licht.
Ben benieuwd naar je bouwsel.
 
Bovenaan