Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Algae Turf Scrubber 'Methode'

Jij durft wel hoor ! Vertrouwen genoeg :cool:
Mijn scrubber begint nu groen te worden dus gaat oke toch wel een gegorchel van water ken net maar oke .
De eiwitafschuimer staat nog wel vol in actie te draaien .:rolleyes:
 
Jij durft wel hoor ! Vertrouwen genoeg :cool:
Mijn scrubber begint nu groen te worden dus gaat oke toch wel een gegorchel van water ken net maar oke .
De eiwitafschuimer staat nog wel vol in actie te draaien .:rolleyes:
Goed man ben benieuwd hoe die t gaat doen. Ja ik ben prettig gestoord, als mn stamoplossing op is gooien we rustig gootsteenontstopper in de bak:
9b5b54c53848eb8d7f73ddd2d8199f24.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
:p haha!

Hi Timm ik lees je draadje met veel interesse! Echt top dat je het zo bijhoud en beschrijft. Ik kom toch ook wel in de verleiding om een ATS te gebruiken.. Ik vind het zo natuurlijk mogelijk aanpakken sowieso een leuke uitdaging!

Wat ik wel zou willen weten is hoe het nu met het kleine leven gaat in je bak? Zie je meer mysis, copepod etc in je bak nu dat de afschuimer er niet meer inzit
En doe je verder nog iets om de zuurstof goed te houden? (bruissteen oid?)

Ik heb zelf een RSM zonder sump.. dus moet nog even bedenken of en hoe het mogelijk zou zijn voor mij :confused:
 
:p haha!

Hi Timm ik lees je draadje met veel interesse! Echt top dat je het zo bijhoud en beschrijft. Ik kom toch ook wel in de verleiding om een ATS te gebruiken.. Ik vind het zo natuurlijk mogelijk aanpakken sowieso een leuke uitdaging!

Wat ik wel zou willen weten is hoe het nu met het kleine leven gaat in je bak? Zie je meer mysis, copepod etc in je bak nu dat de afschuimer er niet meer inzit
En doe je verder nog iets om de zuurstof goed te houden? (bruissteen oid?)

Ik heb zelf een RSM zonder sump.. dus moet nog even bedenken of en hoe het mogelijk zou zijn voor mij :confused:

Of het bij je past hangt af van wat je ermee wil doen. Waar je wel rekening mee moet houden is dat een scrubber niet dezelfde lage waardes kan bereiken als chemische filtratie (gfo/koolstofdosering/afschuimer). De waardes schommelen tussen 0.03/0.06 po4 en no3 1 a 3.. máár, omdat de waardes niet bijzonder laag zijn en omdat er veel (demineraliserende) voedseldeeltjes in de bak circuleren is dit pokon voor aiptasia, die groeien als kool...daarbij merk ik dat er wat kleine plekjes gunstig zijn voor algjes (ook valonia) in de bak.. zeker waar de dokter niet bij komt. Ik ben vooral druk bezig met een dikke spuit kalkwaterpap om alle aiptasia plat te spuiten.

Copepoden heb ik verder niet echt gezien... in de alg heb ik tot nu toe ook geen copepoden aangetroffen geen idee waarom ik die niet meer heb. Wel merk ik een flinke toename van brokkelsterretjes. Normaal had ik mazzel als ik een pootje uit een steen zag steken, nu zie ik overal pootjes uit de stenen. Ik denk dat je amfipoden bedoelt ipv mysis? Daar heb ik niet echt op gelet eerlijk gezegd.

Aan zuurstof geen gebrek
1. de scrubber produceert zuurstof en neemt koolstofdioxide op.
2. er passeert er 3000 lph aan water de scrubber (7,5x de bakinhoud per uur) en maakt hierbij ook contact met de lucht. Voor mijn bakvolume kan daar geen luchtpomp noch afschuimer tegenop.. een afschuimer zal dan veel te overpowered zijn en niks afschuimen.. de Skimz die ik hiervoor had kon max 1200 lph aan lucht aanzuigen.. en stond op max 40% kracht te draaien omdat die anders al overpowered zou zijn.

In hoeverre een scrubber effectief is voor SPS durf ik niet te zeggen.. ik ben nog te veel met mn handen in de bak en aan het kloten met chemicaliën/testen... en dit is ook niet bevorderlijk voor de stabiliteit... Wel zal een scrubber het afleggen tegen een afschuimer en chemische filtratie.. ik zal de bak nooit zo gepoleist en kraakhelder krijgen als wordt bereikt met mechanische en chemische filtratie. Maar, dat neem ik voor lief als ik de voor- en nadelen afweeg. Maargoed dit is o.a. waarom ik zo bezig ben met de chemie.. als ik deze redelijk nauwkeurig kan bepalen zal er stabiliteit in de bak komen en ik denk dat stabiliteit uiteindelijk de bak een flink niveau omhoog tilt. Maargoed, zo ver ben ik nog niet.. vandaag ontvang ik mn testjes en zal ik voor het eerst K/Sr/B/I gaan meten.
Wie weet later als de mix compleet is een triton test en na een jaar weer een triton test om te kijken wat de chemicaliën doen en of er geen enorme ophoping is van elementen. Maargoed, dat maakt de hobby voor mij een hobby en vind ik ook niet erg...
 
Om een idee te geven; op deze foto tel ik 25 brokkelsterretjes. Is een blok marinepure
010d59aebd3d01a386357a56db0b877d.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Mobifix, hoeveel liter per uur laat je door jou scrubber gaan? En houd jij je aan de hoeveelheid voer dat ervoor staat beschreven?
 
Onlangs merkte ik dat mn po4 achter blijft bij de no3. Onlangs gemeten en no3 zit op 3 en po4 op 0.2. Ik 'vermoed' dat er meer po4 ontstaat indien een groot aandeel van het voedsel niet wordt geconsumeerd door vissen. Ik mis de nodige no3 lijkt wel, aangezien ik genoeg spoorelementen (o.a. ijzer en mangaan) in de bak heb.

De verlichting is zelfs verlaagd van 17 naar 15 uur terwijl 17 uur voorheen zeer goed resultaat opleverde. Stroming is ook ruim voldoende met 3500 lph. Is nitraat dan de beperkende factor? Aangezien een scrubber no3/po4 in verhouding verwijdert, aldus Turbo, en hij expliciet aangeeft niet meer te voeren dan nodig (scrubber afstemmen op het voer), ben ik benieuwd of dit klopt.

Ik heb daarom KNO3 besteld, kaliumnitraat, en zal hier een stamoplossing van maken en x hoeveelheid aan het bijvulwater toevoegen. Ik ben benieuwd hoe de bak en scrubber hierop reageren.. en.. of ik hiermee het oplopen van de po4 heb verholpen. Wordt vervolgd.

Overigens zie ik niks geks aan de bak ondanks de hoge po4 waarde

(geen idee wat ik met het kaliumsorbaat aan moet ... geen idee of dit schadelijk is voor de bak...)
e24fd9178768f4568323a660a3b6b613.jpg
185553e61f9d3d4063a653c06a6adff5.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

---- update ----

Ik ga ongeveer 0.5 ppm nitraat per dag doseren om mee te beginnen...in plaats van een stamoplossing mix ik het bij mn osmosewater.. net zo makkelijk; even snel gerekend is 1 gr KNO3 = 61,328% NO3 = 618,28 ppm / 400 = + 1,5457 ppm voor mijn bak. 0,5 is dan 32,347% daarvan.. dat is dan 0,32 gr KNO3 per dag. Er verdampt ongeveer 3 a 4 liter per dag.. of het 0,5 of 0,66 is maakt dan ook geen snars uit.. dus ik hou het op 0,32gr per 3 liter osmosewater. Nou ik ben benieuwd, verlichting blijft op 15 uur per dag max verhoging aan het eind van de week is 2,5 ppm als het niet wordt opgenomen. We gaan het meemaken, het beetje kalium erbij is ook mooi meegenomen trouwens.
 
Ondank het verhogen van no3 met kaliumnitraat, geen explosieve algengroei.
Ik vraag me af waarom. Er groeit wel wat, maar het is niet de hoeveelheid als voorheen. Groei na 1 week:
3c0c12ce8b2eb6d30751e472cbdb3c2d.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Gister op mn gemak de waardes gemeten. De afgelopen week is de bak achteruit gegaan; valonia en turf alg zie ik her en der. De fosfaat test sloeg nog nooit zo snel blauw uit; 0.2! en no3 zit boven de 4. Verder zouden de condities voor haaralg optimaal moeten zijn. De lichtperiode ga ik van 17 naar 19 uur verhogen. Verder tast ik nog in het duister naar de oorzaak, ik begrijp niet waarom de haaralg niet groeit Ik ben benieuwd hoe hoog po4 mag stijgen voordat de sps afsterven. Al met al baal ik hier enorm van... en ik begin aan de scrubber te twijfelen als stand-alone filtermethode. In theorie zou no3/po4 met gemak op 0.02/3 gehouden moeten worden, dat deed het ook... waarom de scrubber is opgehouden met groeien is mij een raadsel.

belichtingsduur 17 uur
stroming 3500 lph netto.
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Zou er niet ergens een microelement tekort zijn? Aangezien de scrubber eerst perfect werkte en nu ineens niet meer. Je zou dan toch verwachten dat er ergens een groei element ontbreekt.
 
Bij mij is het zo dat als ik depomp lager zet de algen beter groeien ,ze kunnen dan beter op nemen draai nu op 600 liter per uur .
Zie het als een wielrenner als hij 50 rijd kan hij het bekertje water ook moeilijk pakken rijd hij 20 geen probleem .
Try it out buddy:cool:
 
Zou er niet ergens een microelement tekort zijn? Aangezien de scrubber eerst perfect werkte en nu ineens niet meer. Je zou dan toch verwachten dat er ergens een groei element ontbreekt.

Ik zou niet weten wat.. ik weet ook niet waar ik t moet zoeken verder.. wellicht is m'n timer van t padje af dat ik denk dat de scrubber 17 uur belicht wordt, terwijl het minder is??? Ik heb 'm maar op 20 uur gezet.. we zien t wel. Als ik het niet voor elkaar krijg de scrubber efficient te draaien, dan merk ik het met de tijd vanzelf aan de bak.

---- update ----

Bij mij is het zo dat als ik depomp lager zet de algen beter groeien ,ze kunnen dan beter op nemen draai nu op 600 liter per uur .
Zie het als een wielrenner als hij 50 rijd kan hij het bekertje water ook moeilijk pakken rijd hij 20 geen probleem .
Try it out buddy:cool:

Stroming stond eerst op 40% en toen verbleekte de boel door overbelichting en te weinig stroming. Bij 60% gaf prima resultaat, heb m even op 70% gehad, maar zag geen verandering en staat nu weer op 60% (dit is 3000lph) dit is de maximale flow, 2200 is de minimale hoeveelheid stroming. Als de belichtingsduur niet helpt dan verlaag ik de stroming langzaam.. citaat:

"[FONT=&quot]Flow rates are based on screen width: 35 GPH per inch is the recommended flow, 50 GPH/in is the "High Flow" recommended maximum. Can go lower than 35 GPH/in but might lower filtration capacity and require shorter or segmented photoperiod to eliminate photo saturation (yellowing or "burning" of the algae)[/FONT]"
 
De algen nemen als hoofdfactor nitraat en fosfaat op. Het is dus uitzoeken wel elementen ze in veel mindere maten tot zich nemen om te groeien. Zo kun je erachter komen als er elementen te kort zijn in je water.
 
Ik zou wat extra ijzer doseren. Helpt je PO4 naar beneden te halen en kan wel eens het element zijn dat je wieren tekort komen.

Verstuurd vanaf mijn SM-T825 met Tapatalk
 
Ik zou wat extra ijzer doseren. Helpt je PO4 naar beneden te halen en kan wel eens het element zijn dat je wieren tekort komen.

Verstuurd vanaf mijn SM-T825 met Tapatalk

In post #153 staat welke vorm van ijzer ik op het moment doseer. Maargoed, dit is een experiment en als blijkt dat deze te sterk gebonden is, zal het niet vrijgegeven worden. Welke vorm van ijzer zou jij gebruiken? Ijzercitraat (mono/tri- natriumcitraat?) of eerder Fe-EDTA? Overigens gebruik geen filterwatten/afschuimer en weet niet in hoeverre dit noodzakelijk is bij het verwijderen/neerslaan van ijzerfosfaat.
 
nieuwe uitstroompijp in de maak. Rondom geschuimd pvc van 10mm. Het scherm komt niet in de pijp te zitten, maar er vlak onder voor een betere verdeling van het water over het scherm. Het geschuimd pvc is vormvast en zit op 4 punten vastgelijmt, ik heb dit expres gedaan om er absoluut zeker van te zijn dat de buis niet meer zal buigen.

Ik laat de lijm een dagje uitharden, morgen zaag ik de sleuf erin en eventueel een paar gaatjes boren voor de m4 boutjes. Stukje bij beetje maken we zo scrubber versie 2.0..
2e1d57294439f6c35a3e81ad8d167e62.jpg
3cdaa6fb0269dc75fcec5bb37f86f63e.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Wat ik me afvraag, merk jij nu je over bent gegaan een significante toename in het verbruik van kalium?
Mij heb recent namelijk een test terug gekregen waarbij mijn kalium wel erg laag was. Ik heb wat info opgezocht en het blijkt dat wieren en algen toch wel een forse opname van kalium hebben.
Ik was benieuwd naar jou bevindingen hiervan.
 
Wat ik me afvraag, merk jij nu je over bent gegaan een significante toename in het verbruik van kalium?
Mij heb recent namelijk een test terug gekregen waarbij mijn kalium wel erg laag was. Ik heb wat info opgezocht en het blijkt dat wieren en algen toch wel een forse opname van kalium hebben.
Ik was benieuwd naar jou bevindingen hiervan.
Ik ben pas K/B/Sr/I gaan corrigeren sinds ik het meet en dat is niet lang geleden. Het meeste verdwijnt via de afschuimer 0,4 gr ! per liter. Ik zat op 370.. Na 2 correcties zit ik op 420 (iets doorgeschoten). En ik vervang nu enkel de hoeveelheid die ik verwijder om de saliniteit te corrigeren automatisch via de Ca mix. Het zal vast een jaar duren voordat ik iets zinnigs erover kan zeggen erover, aangezien ik geen afschuimer heb waar het in verdwijnt.. een scrubber zal een fractie verbruiken t.o.v de concentratie in skimmate.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Bedankt voor je reactie. Dat de Afschuimer er zoveel uithaalt is nieuw voor mij. Nu snap ik wel waardoor het zo snel zo laag kon worden.

Beetje beter in de gaten houden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Bedankt voor je reactie. Dat de Afschuimer er zoveel uithaalt is nieuw voor mij. Nu snap ik wel waardoor het zo snel zo laag kon worden.

Beetje beter in de gaten houden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
niet specifiek; skimmate heeft dezelfde samenstelling als het water in de bak. Zo verdwijnt er van alle elementen 'wat'. Het kan daarom lijken alsof er wat verbruikt wordt.. zo zit er ook 1,3gr (1350 mg/l = ppm) magnesium in.. terwijl het verbruik ook erg laag is.. hoeveel er daadwerkelijk verbruikt wordt ipv verwijdert kost tijd om te bepalen.. immers kan je de elementen overcompenseren met toevoegingen als je weet hoeveel water je moet verwijderen uit je bak om de saliniteit te corrigeren. Het kost tijd om uit te puzzelen, maar is zeker mogelijk.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Bovenaan