Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

welke vissen kunnen bij mijn huidig visbestand

Paulinamuffin

ZeewaterForum lid
Hallo,
ik had een paar vragen over vissen die ik zou kunnen bijplaatsen bij me huidig visbestand
clip_image001.png

ik heb kortgeleden een aquarium overgenomen met levende haven. de bak is kwa afmetingen 180x80x85. Er zijn veel schuilplaatsen en de opbouw van het steen is laag vanwege de murene.

huidig visbestand is:

2x clownvis Amphiprion ocellaris
1x citroenlipvis Halichoeres Chrysus
1x borsteltand dokter Ctenochaetus Strigosus
1x Picasso dokter Paracanthurus hepatus
1x blauwe juffer
1x henkie Salarias Ramosus
1x kardinaal Sphaeramia nematoptera
1x zebra murene Gymnomuraena zebra
1x rifwachter Calloplesiops Altivelis
1x Zandzever goby
1x Gekroonde keizer Holacanthus Cliaris
1x Koran Keizer Pomacanthus Semicirculatus
1x Dwergkeizer Centropyge Potteri
1x dwergbaars Gramma Loretto



Zelf zou ik nog graag één lipvis erbij willen en ik heb nu op het oog:
1x Novaculichthys Taeniourus
of 1x Choerodon fasciatus
Over de Choerodon fasciatus lees ik veel dat hij slakken en lagere dieren kan opeten als hij ouder is. Van de Novaculichthys Taeniourus heb ik niet heel veel informatie van kunnen vinden.
Ik vroeg mij af welke van de twee lipvissen nog het beste of überhaupt bij dit visbestand zouden passen.

Ik vroeg mij ook af er nog één keizervis (en welke) bij zou kunnen aangezien deze vissen nogal territoriaal kunnen zijn.
Andere vis suggesties die bij dit visbestand kunnen zijn welkom.
 
Zeker als je bak net is overgenomen/herstart/verhuisd zou ik beslist géén vissen bijplaatsen. Nu gaat het misschien goed, maar wacht minstens nog een paar maanden.

Laat eens wat foto's van je bak zien zodat we een idee hebben over de inrichting en de lagere dieren.
 
Zeker als je bak net is overgenomen/herstart/verhuisd zou ik beslist géén vissen bijplaatsen. Nu gaat het misschien goed, maar wacht minstens nog een paar maanden.

Laat eens wat foto's van je bak zien zodat we een idee hebben over de inrichting en de lagere dieren.

We zijn zeker nog niet van plan om vissen bij te gaan plaatsen inderdaad, maar wilden onszelf alvast inlezen etc.

Lagere dieren hebben we niet zoveel, een poetsgarnaal (poetst niet nu, deed dat in vorige bak wel), 2 pepermuntgarnalen, 1 kleine blauwpoot heremietkreeft, een hele grote (doorsnee 6 cm) rode heremietkreeft en twee nassarius slakken. Dus die hebben we nog een hoop nodig, lagere dieren dan.
 
De Novaculichthys Taeniourus eet ook slakken, garnalen, zeesterren ed.
Lijkt mij dus geen geweldige vis om dr in te zetten.
Maar dan kan ook komen omdat ik heel veel waard hecht aan mijn slakken.

Persoonlijk zou ik een andere leuke vis uitzoeken en beginnen om er een handvol verschillende slakken in te zetten.
 
Laatst bewerkt:
Lagere dieren zijn veelal kansloos met die 2 grotere keizersvissen die in het rijtje staan en die garnalen en kreeftjes zullen het op termijn bij hen ook waarschijnlijk niet redden. Oftewel: ik snap wel waarom er weinig lagere dieren in de bak aanwezig waren.

Doe eerst, zoals Tanne aangaf, vele weken niks en wacht of alles goed blijft gaan.

Voor wat betreft die lipvissen:
- een zandbodem is vereist
- die
Novaculichthys Taeniourus gaat vrijwel onmiddellijk aan jouw garnalen beginnen, wordt erg groot en is anderszins niet erg verdraagzaam
- die
Choerodon fasciatus lijkt iets bescheidener te zijn, wordt ook groot en 'zal ook snel aan de lagere dieren beginnen.


 
Bovenaan