Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Laurens

Laurens.

ZeewaterForum lid
Hallo allemaal,

Na meer dan een jaar forums te hebben gelezen en filmpjes te hebben gekeken over deze mooie hobby ben ik na de zomervakantie begonnen met mijn eigen zee aquarium. Ik heb gekozen voor een doorkijkbak van 120x50x50 met een sump eronder van 80x35x40.
Ik heb besloten om de DSR methode te gaan gebruiken, maar ben wel van plan af en toe een waterwissel te doen en een paar keer per jaar wat water op te sturen naar triton. De bak heb ik op maat laten maken door zorona aquariumbouw en het onderstel heb ik zelf gemaakt.

Ik gebruik de volgende techniek:
licht: Iaquatics 6x54w t5 (3x ATI blueplus 3x ATI coralplus)
afschuimer: deltec sc1455
osmolator: tunze 3155 osmolator
temperatuur: eheim 300w + aquamedic twin t controller
powerfilter: tunze silence 2200
uv steriliser: deltec uv-c 20w
stroming: jebao SW15 + jebao RW15
opvoerpomp: jebao DC4000

Inmiddels ben ik 3 weken onderweg met ongeveer 14 kg dood steen en 6kg levend steen en ik heb wat turbo slakjes heremietkreeftjes en 2x Nemateleotris magnifica(chinese pijlvis). Ik ben van plan vooral sps en lps te gaan houden in de bak met niet te veel en te moeilijke vissen.
Helaas slechte kwaliteit foto's nog, binnenkort zal ik wat betere proberen te maken.

Groeten,
Laurens
DSC00239[1].jpg
DSC00246[1].jpg
DSC00254[1].jpg
 
Bedankt voor de reacties!

Inmiddels zijn we vier maanden verder en de bak doet het goed.
Het vissenbestand is nu:
Zebrasoma xanthurum
2x nemateleotris magnifica
cryptocentrus cinctus
ecsenius (ops of stigmata?)

Ook heb ik een aantal wat makkelijkere koralen toegevoegd om te oefenen met verbruik en waterwaardes.
Ik ben van plan komende weken meer vissen toe te voegen en daarna met de eerste sps/acropora's te beginnen.
Hier wat foto's van hoe de bak er nu bijstaat:
DSC00262.jpg
DSC00270.jpg
DSC00264.jpg
 
Weer even een update over mijn aquarium.
Sinds de vorige update is er het een en ander gebeurd. Zoals ik al aangaf was ik van plan me vooral te focussen om sps en lps, maar hier ben ik nog niet toe gekomen. Dit heeft een aantal redenen. Hoewel mijn nitraat rond de twee zit en mijn fosfaat rond de 0.02 kreeg ik veel groene haar alg op mijn stenen. Ik heb nu maar twee lampen branden en slakken toegevoegd. Ik heb 11 slakken, vijf heremieten en een egel en denk dat er nog wel wat slakken bij mogen komen.
Ook heb ik veel problemen met de vissen die ik de afgelopen maanden heb toegevoegd en lukt het me nog niet om over lange periodes waterwaardes stabiel te houden.

De chelmon rostratus doet het goed en kan goed samen met de xanthurum.

DSC00404.jpgDSC00402.jpg
 
Als ik je 1 tip mag geven ga eerst verbruikers toevoegen en daarna pas vervuilers.
Verder mooie opbouw dat kan zeker wat moois gaan worden.
Mvg henk

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
 
Na lange tijd weer een update.
De bak draait nu sinds een maand heel goed. Daarvoor heb ik erg veel moeite gehad met koralen, die langzaam aftakelden.
Ik had geen idee waardoor het kwam, alles leek oké. Tot ik een maand terug erachter kwam dat ik al die tijd 37ppt zoutwaarde had gehad doordat ik mijn refractometer verkeerd kalibreerde.
Van mijn algen ben ik afgekomen(op wat bryopsis na) door kleine zwarte en grijze slakjes die alleen s'nachts opereren.

waterwaardes
zoutwaarde 1.026
kh 8.2
calcium 420
mg 1360
no3 2.5
po4 0.08

Ik ben zeer tevreden met het gebruik van full DSR waarmee ik gemakkelijk de po4 en no3 in balans kan houden.
Het plan is de komende tijd meer lps toe te voegen en de eerste makkelijke sps.
 
Fijn dat je bak weer goed draait!
Voor mijn volgende bak wil ik ook de DSR methode gebruiken.
 
Bovenaan