Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Aqua Medic Blenny opgestart

RicardoDekker

ZeewaterForum lid
Hai allemaal ...
Na jaren is het toch weer zover gekomen.
Ik heb er weer eentje opgestart, de AM Blenny
Ik heb er ongeveer 10 kg dood steen en 5 kg levend Bali steen in zitten. Bakkie draaid nu 2 weken, en 2 dagen geleden de levend steen erbij gevoegd. De afschuimer gedraagt zich goed en slaat niet op hol haha.
Ik heb nog geen meetingen gedaan ... de temp is 26 gr nu, en het zoutgehalte is 1025.
Ik zie uit het levend steen al wat piepkleine kokerwormpjes komen en ik heb een oortje gespot, ben benieuwd of er ook nog wat andere dingen tevoorschijn gaan komen.
Nu maar afwachten :)
11a056fd35e541c17cfc2f37ace67c0a.jpg
a3ebf27cf7382d206a0b09cfa44f982f.jpg
ecb94c2decfc7124689e1d87e5c5532f.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 
Sinds vandaag heb ik een beetje bubbel alg op het steen zitten.
Betekend dit een te hoog fosfaat gehalte?
Ik heb de testen besteld, maar waren niet leverbaar, ik krijg ze vrijdag
Ik heb vandaag ff 10% water ververst ...
De groene en bruine alg beginnen ook te komen nu
1ae573c1ecf9104720e00d7e2a285003.jpg
 
Alg word steeds meer en meer
Ook de bubbeltjes worden er steeds meer
Is het normaal dat de bruine alg overheerst in de plaats van de groene alg sliertjes?
Op de foto lijkt de alg groen, maar is echt bruin
f0a243265559d46c037f11e29902d95f.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 
Je komt nu in een algen periode en dat is normaal, wel ben ik bang omdat je bruine alg (smeeralg) nu gaat overheersen dat dit komt door silicaat.
Meet deze eens en ook die van je osmosewater.
Anders komt het uit je dode steen. je moet toch eerst deze als elimineren voordat je verder kunt met enig levende haven/opruimploeg.
 
Je komt nu in een algen periode en dat is normaal, wel ben ik bang omdat je bruine alg (smeeralg) nu gaat overheersen dat dit komt door silicaat.
Meet deze eens en ook die van je osmosewater.
Anders komt het uit je dode steen. je moet toch eerst deze als elimineren voordat je verder kunt met enig levende haven/opruimploeg.
Ok thanks ... ik heb een silicaatfilter op de oskose zitten, dus dan moet ik indd ff checken hoe dit komt ... de filter is wel al ff oud, dus misschien een nieuw membraam erin zetten.
Hoe kan ik de silicaat elimineren?
Is daar een middeltje voor???
 
Het bruin (smeer) alg word steeds minder, en de draadalg word steeds meer ... lijkt me een hele goede ontwikkeling ... ben er blij mee :)
Gisteren toch maar ff 15% water ververst
De afschuimer doet goed zijn werk
e9504dda4a0578a73d82a87201df40cf.jpg
 
Alles loopt voorspoedig ... morgenavond de eerste watertest resultaten :)
2d327d6f82c816728f5b10b674cd17da.jpg
922e9f12b2b043f79e479ddc74460ce1.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 
Ziet er al mooi groen uit Ricardo. Wat komt er als schoonmaakploeg?

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Ziet er al mooi groen uit Ricardo. Wat komt er als schoonmaakploeg?

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Was aan het denken aan een heremiet kreeftje, 2 poetsgarnalen of bloed garnalen, wat turboslakken en een blenny voor de algen op te ruimen ... daar moet het mee kunnen lukken, toch? Tips altijd welkom trouwens ;)

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 
Eerste waardes gemeten:

Amoniak : 0
Nitraat : 5
Nitriet : 0
KH : 10
PH : 8.2
Zout : 1025
Temp : 25 gr

Lijkt niet slecht ... toch?
 
Eerste waardes gemeten:

Amoniak : 0
Nitraat : 5
Nitriet : 0
KH : 10
PH : 8.2
Zout : 1025
Temp : 25 gr

Lijkt niet slecht ... toch?
Dat zijn prima waardes voor een pas opgestart aquarium.
Ik zou nu beginnen met een aantal slakken om de algen aan te pakken.
Garnalen enzovoorts zou ik nu nog niet doen. Garnalen zijn gevoelig voor de watersamenstelling.
Veel succes en plezier met je aquarium.
 
Dat zijn prima waardes voor een pas opgestart aquarium.
Ik zou nu beginnen met een aantal slakken om de algen aan te pakken.
Garnalen enzovoorts zou ik nu nog niet doen. Garnalen zijn gevoelig voor de watersamenstelling.
Veel succes en plezier met je aquarium.
Ja klopt dat garnalen gevoelig daarvoor zijn, die gaan er ook pas in als alles helemaal stabiel is.
Welke slakken raad je aan als ik vragen mag?
 
Ja klopt dat garnalen gevoelig daarvoor zijn, die gaan er ook pas in als alles helemaal stabiel is.
Welke slakken raad je aan als ik vragen mag?
Ik zou een stuk of 5 turboslakken nemen. Dit zijn goede algeneters. Daarnaast zou ik een paar bodemslakken van het geslacht Strombus nemen. Deze houden de bodem mooi schoon en los.

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
 
Ik zou een stuk of 5 turboslakken nemen. Dit zijn goede algeneters. Daarnaast zou ik een paar bodemslakken van het geslacht Strombus nemen. Deze houden de bodem mooi schoon en los.

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
Ok thanks man ... ik heb nu nog geen zand op de bodem maar wil dit wel binnenkort gaan doen, dan ga ik meteen een paar van de Strombus slakken nemen ... bedankt voor je reactie [emoji106]

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 
Ok thanks man ... ik heb nu nog geen zand op de bodem maar wil dit wel binnenkort gaan doen, dan ga ik meteen een paar van de Strombus slakken nemen ... bedankt voor je reactie [emoji106]

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
Als je een paar weekjes verder bent en je hebt een bodem, dan zijn zandzevende zeesterren ook interessante dieren. Deze zitten er bij mij ook van begin af aan in het aquarium. Ook deze dieren houden de bodem mooi los.

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
 
Als je een paar weekjes verder bent en je hebt een bodem, dan zijn zandzevende zeesterren ook interessante dieren. Deze zitten er bij mij ook van begin af aan in het aquarium. Ook deze dieren houden de bodem mooi los.

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
Ja klopt ... had ik ook al gelezen net, die vind ik ook wel handig om er eentje bij te zetten, komt goed ... thanks :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 
Ik ben aan het sparen voor een Red Sea Reefer 250, die ik ga aanschaffen als ik de AM Blenny goed aan het lopen heb voor een half jaar ... dan maak ik van de blenny een speciaal bakje, en de Reefer een gezelschaps bak :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 
Ik ben aan het sparen voor een Red Sea Reefer 250, die ik ga aanschaffen als ik de AM Blenny goed aan het lopen heb voor een half jaar ... dan maak ik van de blenny een speciaal bakje, en de Reefer een gezelschaps bak :)


Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk

Ik zou dan zeker doorsparen voor de Luxe versie. Deze is namelijk voorzien van een perfecte verlichting, namelijk de Ai Hydra 26HD. Ik spreek uit eigen ervaring.
 
Bovenaan