Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Zon in de bak?

VetteV8

ZeewaterForum lid
Ik overweeg een zeewater aquarium op te starten, en ben redelijk ervaren met zoetwater aquaria; ik heb deze vraag eigenlijk al gesteld in mijn voorstel topic, maar dat is denk ik niet echt de goede plek voor vragen zoals deze; vandaar dat ik het hier even herhaal:

Bij een tropisch aquarium moet je zoveel mogelijk voorkomen om zonlicht in je bak te krijgen, maar waar ik een ca. 1 meter zoutwater bak kan plaatsen, komt wel degelijk zon naar binnen door een raam op het zuiden.
Er zit op dat raam wel een rolgordijn. Bovendien speelt het zonlicht meer een rol in de winter, als al het blad van de bomen is, 's zomers is het redelijk afgeschermd van de zon.

Nou dacht ik zo, dat zonlicht in het zeewater aquarium niet veel uit zou maken, vanwege de gigantische hoeveelheden licht welke sommige koralen vereisen, dus dat beetje zonlicht zo af en toe, maakt geen verschil.

Dacht ik.

Klopt dit wel? anders gaat het qua plaatsing moeilijk worden.
Vandaar: graag advies.
Mijn dank is groot!

Cor
 
Heb hier ongeveer hetzelfde alleen in de zomer komt er hier bijna geen zon door de bomen zo dik is de kruin, nu vind ik het net leuk dat er een flouw zonnetje in schijnt zeker als ik in het weekend wat fijn spul voer en de koralen die dan open staan er van eten samen met de actieve visjes :biggrin:
 
Mijn bak (450 liter) staat in het raamkozijn. Niet vol op het zuiden, maar er valt soms zeker zonlicht in. Binnenshuis ziet dat er heel mooi uit, de zonnestralen door de bak heen. Aan de de buitenkant ziet het er niet zo spectaculair uit als de zon er op staat. Maar s’avonds, met het licht in de bak aan juist wel.
Het is dus niet onmogelijk. Aan de raamzijde groeit zeker meer alg (groene haar alg), maar bij mij is het geen probleem. De wierenbak zorgt er bij mij voor dat er niet veel nitraat/fosfaat in het water zit, en het beetje alg wat er alsnog komt wordt door mn vissen dankbaar verorberd.
Ik heb er geen gordijn/luxaflex tussen zitten, maar heb wel een koeler aangesloten voor de zomer.
 
Bovenaan