Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Levend steen verhuizen

VetteV8

ZeewaterForum lid
Ja, ik heb het sticky topic wel gelezen, maar kom als een totale leek op het zoute gebeuren toch even om raad.
Er wordt een bak van ca 170L aangeboden met een groot bouw werk er in, de koper moet de bak zelf leeg maken.
Bij navraag blijkt dat het steen zo in de nieuwe bak zat toen deze geplaatst werd. Het is kennelijk 1 stuk, maar de verkoper weet niet hoe dat in/aan elkaar zit, en wil er wel van af.

Vraag is, is dit levend steen, en hoe krijg je dat uit de bak, en in 1 stuk: blijft het levend steen dan, als het niet onder water vervoerd kan worden? Of moet het in de bak gesloopt worden?
Een plaatje helpt natuurlijk, hieronder is het
Wie kan voor mij het eea duidelijk maken, want het lijkt me nogal een risico om dat eruit te tillen in 1 keer; en de bak staat niet echt om de hoek bij mij om even te gaan kijken.
Dank!
Cor

levendsteen.jpg
 
Vraag of er trekstrips boven zitten.
Zoniet effe met 2 man recht om hoog eruit in een grote specikuip vuilniszak eromheen kan niks geen kwaad als het met vliegtuig hierheen komt is het ook alleen vochtig

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
 
Zitten er wel trekstrips zal je met de hamer en bijtel aan de slag moeten

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
 
Vraag of er trekstrips boven zitten.
Zoniet effe met 2 man recht om hoog eruit in een grote specikuip vuilniszak eromheen kan niks geen kwaad als het met vliegtuig hierheen komt is het ook alleen vochtig
Er zitten boven in alleen smalle glas strips aan de voor- en achterkant, die zouden geen belemmering moeten vormen.

Uit de antwoorden maak ik dus op dat de steen niet onder water hoeft te blijven, alleen vochtig gehouden met bv een handdoek?
Is de temperatuur hierbij een issue, is dat warm genoeg gewoon in de auto voor een paar uur.
Mag het meegenomen water ook wel afkoelen?

Er zitten geen koralen e.d. op, die moeten wel altijd onder water blijven, en op temperatuur gehouden lijkt me?
Cor
 
Er zitten boven in alleen smalle glas strips aan de voor- en achterkant, die zouden geen belemmering moeten vormen.

Uit de antwoorden maak ik dus op dat de steen niet onder water hoeft te blijven, alleen vochtig gehouden met bv een handdoek?
Is de temperatuur hierbij een issue, is dat warm genoeg gewoon in de auto voor een paar uur.
Mag het meegenomen water ook wel afkoelen?

Er zitten geen koralen e.d. op, die moeten wel altijd onder water blijven, en op temperatuur gehouden lijkt me?
Cor
Het krijgt natuurlijk wel een kleine tik maar dat stabiliseert zicht wel weer.
Water is geen probleem. En korraal op de riffen staat ook wel eens een geheel getij droog in de brandende zon [emoji6].
Ben benieuwd wat je er van gaat maken vind die scape best gaaf eruit zien.
Mvg henk

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
 
Re: Levend steen verhuizen en vervolgvraag

Ik kom nu wat dichter bij de aanschaf van een gebruikte bak (170 L zonder de sump mee gerekend), wel met de meeste techniek en slechts een paar visjes en slakken.

Na verhuizing en plaatsing moet ook het leidingwerk weer worden aangesloten; ik kan veel van het ingedraaide water mee nemen, maar vraag me af hoe lang een bak met heel weinig vis kan draaien zonder de eiwitafschuimer; (wèl met werkende circulatie pompen) ik zou denken dat dit wel een paar dagen zonder kan, maar is dat ook zo?
Dan kan ik dat in alle rust klaar maken, en hoef dan ook niet het water tot de overloop op te vullen.

Ik hoor het graag.
Cor
 
Om heel eerlijk te zijn durf ik je daar geen antwoord woord op te geven. Dat laat ik liever aan de meer ervaren aquarianen ik heb daar te weinig ervaring mee.
Mvg henk

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
 
Re: Levend steen verhuizen en vervolgvraag

Ik kom nu wat dichter bij de aanschaf van een gebruikte bak (170 L zonder de sump mee gerekend), wel met de meeste techniek en slechts een paar visjes en slakken.

Na verhuizing en plaatsing moet ook het leidingwerk weer worden aangesloten; ik kan veel van het ingedraaide water mee nemen, maar vraag me af hoe lang een bak met heel weinig vis kan draaien zonder de eiwitafschuimer; (wèl met werkende circulatie pompen) ik zou denken dat dit wel een paar dagen zonder kan, maar is dat ook zo?
Dan kan ik dat in alle rust klaar maken, en hoef dan ook niet het water tot de overloop op te vullen.

Ik hoor het graag.
Cor
Als je zeker weet dat je de uitstroom in de bak / leidingwerk in de overloop of het type overloop wil behouden, dan is dat allemaal geen punt.. maar kijkend naar je vragen vermoed ik dat je je nog niet hebt ingelezen. Klopt dat? Dat zou ik wel eerst doen... en de visjes naar een speciaalzaak in de buurt brengen.


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Ik dacht dat ik me wel al redelijk had ingelezen, maar heb enkele specifieke vragen.
En wat mijn ervaringen betreft: 0 met zoutwater, en 30 jaar met zoet water.
Momenteel staat er een 650 l bak met Discussen in mijn woonkamer, met overloop en 150 L biologisch filter er onder.

I s dat voldoende antwoord op de vraag?
Cor
 
Ik dacht dat ik me wel al redelijk had ingelezen, maar heb enkele specifieke vragen.
En wat mijn ervaringen betreft: 0 met zoutwater, en 30 jaar met zoet water.
Momenteel staat er een 650 l bak met Discussen in mijn woonkamer, met overloop en 150 L biologisch filter er onder.

I s dat voldoende antwoord op de vraag?
Cor

Hoi Cor, ik bedoel er ook absoluut niks negatiefs mee laat ik dat voorop stellen. Maar, om een goede start te maken begin je het liefst bij 0. Het makkelijkste is een speciekuip van 90l o.i.d waar het steen in gaat samen met een warmte element en een pompje (ik ga er even van uit dat je zelf gaat scapen en huidige constructie lostikt) Dan heb je daar geen omkijken meer naar. Het liefst ook geen visjes. Als de bak leeg is ben je nog vrij om alles naar wens aan te passen, zo is dit een zeer informatie video waarbij je kan kijken of je nog wat verbeteren kan doorvoeren in het leidingwerk;
https://youtu.be/pNYaHGQoPVc
Overigens ben ik groot van van de serie 52 weeks of reefing, om een voorproefje te geven van wat je te wachten staat.

Indien je de dieren toch wilt houden kan dat natuurlijk een tijd zonder afschuimer, of helemaal zonder afschuimer. Dat is helemaal aan jou.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Bovenaan