Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Doopvond daresa

Das nog niet z'n slecht idee ik plaats hem morgen in een glas dan heeft hij alle rust

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
 
Plaats de doopvont op een platte steen in de vrije rustige stroming.
In een glas plaatsen verhinderd zijn voeding toevoer/doorvoer en een doopvont wil zich altijd aan de ondergrond hechten om zich vast te zetten, glas is ook dan een slecht idee, te glad.
 
Plaats de doopvont op een platte steen in de vrije rustige stroming.
In een glas plaatsen verhinderd zijn voeding toevoer/doorvoer en een doopvont wil zich altijd aan de ondergrond hechten om zich vast te zetten, glas is ook dan een slecht idee, te glad.
Heb je wel een punt ja kwa voeding maar een daresa zet zich toch alleen vast als jong dier.
Die van mij heeft zich nog nooit vast gezet die heeft zichzelf een beetje in gegraven.
Shoot mee if im wrong.
Maar de steen werkt niet hij heeft zich zelf er gister weer afgeblazen dus laat hem nu maar rustig in het zand liggen.
Hij laat zijn mantel nu wel weer voorzichtig zien heb het idee dat de schelpdelen los van elkaar zijn als die open gaat komen de rondingen tegenover elkaar te staan.
Mvg henk

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
 
Bijzonder, leg dan een platte steen, wat groter, in het zand en zet hem erop.
Doopvonten hechten zich altijd ook als ze groter zijn.
 
Bijzonder, leg dan een platte steen, wat groter, in het zand en zet hem erop.
Doopvonten hechten zich altijd ook als ze groter zijn.
Tanne gaf het van de week ook aan.
T. derasa zet zich alleen als jong dier vast, hij blijft later op z'n plek vanwege zijn gewicht.
Dit heb ik toen ook ooit eens gelezen ga effe kijken of ik een plat stuk steen los heb liggen.
Mvg henk

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
 
Succes Henk.
Ik heb zelf nu 3 doopvonten tot 15 cm groot en deze zetten zich nog steeds vast.
In het verleden heb ik een doopvont gehad van 50 cm groot/breed, zelfs die deed het.
 
Succes Henk.
Ik heb zelf nu 3 doopvonten tot 15 cm groot en deze zetten zich nog steeds vast.
In het verleden heb ik een doopvont gehad van 50 cm groot/breed, zelfs die deed het.
Die van jou zijn ook ontzettend mooi.
Maar zover ik weet doet alleen een 't.daresa het alleen als die heel jong is.
Mvg henk

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
 
De doopvond heeft zicht weer genesteld op zijn oude plaatsje z'n kontakt weer in het zand gedraaid.
En laat zijn mantel weer naar buiten komen, nog niet volledig open. Dus ik blijf maar hopen dat het goed komt in ieder geval allen dank voor de tips.
Mvg henk

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
 
Even een kleine update ik denk dat de doopvond zich heeft weten te herstellen.
Hij staat weer mooi open niet volledig maar zie vooruitgang.
Mvg henk
8904e27a0b070ea63bb32aa2ca3ccd62.jpg


Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
 
Hoi allemaal.
Wil toch nog even wat kwijt.
De doopvond begon later toch weer te verslechteren, kon zijn schelp niet meer recht houden en viel dan om.
Waardoor hij niet meer kon openen en sluiten.
Ik ben toen maar op het chirurgische pad gegaan de achterkant van de doopvond zegmaar het scharnierpunt lijkt op een gewricht wat in mijn geval uit de kom leek te liggen.
Dit heb ik voorzichtig weer op zijn plaats geschoven, en heb toen een stukje elastiek over het scharnier gelijmd.
En sinds dien doet hij het weer perfect zie zelfs weer lichte groei staat mooi open en savonds sluit hij weer helemaal als de lampen uitzijn.
Bij gevoegd een foto waar je een stukje van het elastiek kan zien.
Mvg henk
21e4dc61a39022dda5b9a458f1c20a48.jpg


Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
 
Mooi gevonden oplossing ik hoop alleen dat het rubber niet snel weggevreten word door het zeewater
 
Goed gedaan! Hopelijk blijft het nu goed gaan.
Hoop het ook het werkt in ieder geval super zover ik nu kan zien. De schelp kan nu door de elastiek niet meer uitelkaar schuiven. Deze credit is trouwens niet van mij zelf kwam ik op een ander Engels forum tegen.
Mvg henk

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
 
Mooi gevonden oplossing ik hoop alleen dat het rubber niet snel weggevreten word door het zeewater
Wat ik er van begreep moet het en aantal weken blijven zitten zodat de schelp zich kan regenereren en dan kan het weer verwijderd worden

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
 
Bovenaan