Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Groei kleur

Ploveg

ZeewaterForum lid
Van welke kleur groeit en leeft koraal eigenlijk?
Alleen blauw? Of ook andere kleuren? En groeit het ook zonder witlicht?
 
Laat ik het anders zeggen, zonlicht in de middag heeft een sterkte van 6000 k.
Blauw haalt deze waarde echt niet.
 
Door blauw en zelfs rood toe te voegen kleuren de koralen voor het oog mooier en bij zons opkomst en ondergang kunnen we de lichtsterkte mooi op en af bouwen.
 
Lekker kort door de bocht....
Op 20 meter diepte is het meeste licht wat doordringt blauw. Daar zit geen geel of rood meer bij.
Natuurlijk heeft elke kleur z'n toegevoegde waarde (zo sturen ze hier in het westland met LED aan hoeveel tomaten en hoe groot aan een tros groeien).
6000K is te weinig, met 10.000K heb je een allround waarde. Visueel is wat meer blauw vaak plezieriger, maar dat is persoonlijk.

Het hangt ook af van de soorten, zoanthus doet het veel beter onder blauw licht.
 
Van welke kleur groeit en leeft koraal eigenlijk?
Alleen blauw? Of ook andere kleuren? En groeit het ook zonder witlicht?
Hey! kijk eens bij de videos van BRS TV.. ze hebben meerdere videos waarin verlichting en spectrum wordt vergeleken van verschillende lichtbronnen. De warmte van een kleur is vooral wat je zelf mooi vind, o.a. het spectrum en intensiteit zijn interessant voor het koraal.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Thanks allemaal. Maar idd patrick als ik meer blauw toevoeg gaan er meer zoa's open. Ik ga ff kijken wat nu het beste is voor alles.
 
Bovenaan