Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Potentiële nieuwkomer

erichuyn

ZeewaterForum lid
Hoi,

ben Eric uit Weert en zoals de titel al zegt een potentiële nieuwkomer voor deze hobby. Trigger is dat we over een klein half jaar verhuizen naar een groter huis waarbij ik opeens een mindspark kreeg voor een reef aquarium.
Aquarium ervaring is uit een ver verleden en beperk tot wat zoetwater eenvoudigheden, oftewel niet echt aanwezig.
Gelukkig ben ik een scenario peinzer met een tikkeltje OCD en informatie drang. Voordat ik ergens aan begin wordt er dus eerst maanden gegoogled en geyoutubed.
Het is dan ook nog geen gedane zaak dat dit aquarium er komt, maar het leek me wat onbeleefd om niet even hallo te zeggen voordat ik vragen stel en evt dingen ga kopen van users hier.
Centerpiece zal naar alle waarschijnlijkheid een anemoon met clownvisjes worden en vanuit daar uit te bouwen met passende uitbreidingen.
Verder is het idee om vooral te kijken naar nieuwere gebruikte of degelijke items om de kosten enigszins te drukken.
Ben maar niet bang ik weet dat dit, indien het doorgang vind, veel geld gaat kosten. Vind het echter onzin om alles nieuw te kopen als er toch zoveel goed 2e hands spul te krijgen is. Zeker als 1e poging :eek:
Als deze hobby een blijverdje blijkt weet ik toch al hoe dat afloopt. Dingetje hier, datje daar kopen en voordat je het weet is het leuk uit de hand gelopen;)

Voor de rest ben ik IT'er welke zijn verdere tijd spendeert aan de vriendin, honden(2), vrienden, motorrijden en wat sporten.

Alvast bedankt voor alle beschikbare informatie hier!
 
Welkom!

Leuk dat je met zoutwater wil beginnen en goed dat je je hier hebt aangemeld. Het is interessant hier op dit forum de ervaringen van anderen te lezen. Ik denk ook dat je veel aan m'n boekje zult hebben. De betere aquariumzaak heeft het op voorraad, maar dit is misschien ook wat: https://www.donner.nl/praktische-han.../9789082101119 (bezorgt zowel in Nederland als in België zonder verzendkosten!)

Heb je wat foto's van je eerdere bakken?
 
Forum is altijd een goede bron zeker! In het begin is het wel altijd lastig om te bepalen van welk niveau de informatie is op een forum. Het lijkt hier wel op redelijk hoog niveau te zijn als ik de replies zo zie. Dus niet teveel afzeiken of 'zucht' reacties, dat is meestal een dooddoener voor een forum als info bron.
Foto's heb ik helaas geen. Ben pas echt van de foto's sinds de smartphones het enigszins goed doen.
Boekje staat op de sinterkerst wenslijst ;)
 
Mooi dat 't op de lijst staat, ik ben benieuwd wat je er van vindt.

Fotograferen is sinds de goede smartphone-camera's inderdaad stukken makkelijker geworden. Wat betreft het niveau op fora: dat verschilt erg van forum tot forum maar inderdaad is dit één van de Nederlandstalige fora met een wat hoger niveau. Het is ook het oudste Nederlandstalige forum, ik was in 2001 één van de oprichters. De anderen die er toen bij betrokken waren zijn niet meer actief op het forum, de huidige beheerders kwamen er later bij.
 
Welkom Erik (mede limburger)... ik ben ook net weer begonnen na jaren een zoetwater bak te hebben gedraaid, en een jaar een zoutwater bak ... lees je GOED in indderdaad, heb ik ook gedaan, mocht je dan nog twijfelen ... niet doen, ervaar je voorpret ... meteen WEL doen
Veel succes en plezier met lezen en youtuben ;)

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 
Welkom! en vast veel plezier met info inwinnen.
Het is een prachtige hobby, en iedereen helpt je hier graag :cool:
 
Ben nu al een tijdje rond aan het kijken naar wat nieuw gebruikte spullen, naar mijn mening een goede manier om een hobby wat kostenbewuster op te starten. Zeker als je het bij liefhebbers vandaan haalt en de staat(schoongemaakt ed) goed is.
Nu gaat het vooralsnog om de grote 3: Bak, skimmer, verlichting. Waarbij het nu vooral de skimmer is, voor mij het meest 'mysterieuze' apparaat.
Er staan hier en nog op wat andere plekken wat skimmers te koop en ik kan wel blijven lezen over elk type maar dat schiet niet op. Tank wordt naar alle waarschijnlijkheid een 120/140 x 50/60 x 50/60. Even uitgaand van maximaal 504l tank en sump van nog eens 250l dus ca 750l als absoluut maximum waar ik dus een skimmer voor zoek.
Candidaten die ik op dit moment heb:
  • Skimz MONZTER SM163(forum)
  • Deltec sc 1456(forum)
  • Deltec SC1351
  • Vertex Omega 150
Allen hebben goede en slechte verhalen, muv de Vertex welke ik niet echt slechte dingen over hoor. Echter staat die aanbevolen voor waardes van 500-800l wat denk ik te krap bemeten is? Zelfde geldt dan ook voor de SC1351.
De andere 2 gaan tot 1200-1300l en overcapaciteit is meestal geen overbodige luxe?!

Of het nou echt een van deze gaat worden ligt eraan, maar ik probeer een beetje te peilen of mijn beredenering klopt en een idee bij merken te krijgen.
Bedankt!
 
Bovenaan