Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Chinese chillers

grunsven

ZeewaterForum lid
Op de diverse Chinese webshops staan kleine chillers die erg geschikt lijken voor het koelen van een nano op warme dagen. Deze werken met een peltier element en zijn ongeveer 100 watt. Heeft iemand ervaring met deze dingen?
Ik snap dat het geen top kwaliteit is maar dat hoeft ook niet.
 
Ik heb wel eens overwogen om er zelf eentje te bouwen, maar waar ik mee zat, en ik vraag me af hoe ze dat met die goedkope chillers opgelost hebben dan, is welk materiaal je kan gebruiken voor de warmte wisselaar.
Aluminium corrodeert meteen in zeewater. Koper is giftig voor onze aquaria. En dit zijn de twee meest gebruikte materialen voor warmte wisselaars/radiators.
Kunstof gaat eigenlijk niet, want dat geleidt haast niet.
Die in echte chillers, daar is de warmtewisselaar (suboptimaal qua geleiding) dan ook gemaakt van titanium.
Maarre dat is niet goedkoop om te bewerken. Dus tenzij je echt kan verifieren waar de warmtewisselaar van gemaakt is, welk materiaal contact heeft met het zeewater zou ik het niet doen.
Voor zoetwater is het effect niet zo groot, want dat corrodeert niet als zeewater.
 
peltier elementen zijn de elementen die oa in een koelbox zitten.

ze hebben maar beperkte capaciteit en ik vraag me af of je het hier mee gaat redden.

ik heb een wijn koelkastje gehad met deze elementen en zolang de kamer redelijk koel was werkte het maar toen de kamer boven de 22 graden kwam redde de koelkast het niet......


greetings peter
 
Voor een kleine nano zou een krachtige peltier al best wat verschil kunnen maken maar inderdaad is het de vraag waar de warmtewisselaar van gemaakt is. Goede warmtegeleiding en toepasbaar met zout water is niet eenvoudig.
 
Ik heb zelf ook een beetje onderzoek gedaan om een klein koelertje te maken indien nodig, de warmtewisselaar is inderdaad het grote struikelblok.

Als ik het zou doen zou ik er een gesloten systeem van maken met als warmtewisselaar een Graham condensator:

grahamcondensator.jpg

Mag natuurlijk niet echt druk op staan, en heb ook geen idee of je daar een beetje rendement mee haalt. Maar is wel interessant als experiment.:biggrin:
 
Bovenaan