Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Calcium waarden bepalen

binkie

ZeewaterForum lid
Bij deze heb ik de volgende vraag .is het ook mogelijk de calcium te sturen door een meetpen in de sump te hangen.
ik werk nu met een kalkreactor maar het goed afstellen valt niet mee dus ik vroeg me af of dit kan.als het mogelijk is vraag ik me af hoe .
mvg binkie
 
Nee helaas dit kan niet.
Je zal dus gewoon met je druppel setje moeten meten.
Er zijn nog wel andere manieren bijvoorbeeld dmv een hanna meter
 
hanna ...maar geen makkelijke methode heb ik begrepen, de handeling die je moet uitvoeren zou zeer nauwkeurig moeten gebeuren.
 
hanna ...maar geen makkelijke methode heb ik begrepen, de handeling die je moet uitvoeren zou zeer nauwkeurig moeten gebeuren.

Klopt, je moet precies werken, maar dan heb je ook een zuivere uitkomst :eek:
Werk je niet nauwkeurig dan krijg je schommelende uitslagen.
Maar eigenlijk geld dit voor alle testen, alleen Hanna reageert hier duidelijk op.
 
Bij deze wil ik een ieder bedanken voor de reactie.
Zelf dacht ik dat het wel mogelijk zou zijn maar dit is dus niet het geval.

MVG Binkie
 
als je een calcium reactor hebt waarom wil je dan sturen op calcium? ik dacht dat het de bedoeling is dat je stuurt op hardheid aangezien deze in dezelfde ratio worden opgelost in de reactor dan hardheid.
20 PPM voor elke 1 meq/L. kleine schommeling mogelijk maar dat afhangt van je magnesium consumptie af.

Tegenwoordig kan je met apex en andere de hardheid meten, dus wrs kan je ook programmeren wat er gebeurt als er een bepaalde hardheid bereikt is.


Afstellen is redelijk makkelijk maar kost tijd.

1. meet waarden op zondag en zet ze op de waarde die je wilt (door middel van toevoegingen) en meet opniew
2. meet waarden volgende zondag en maak het verschil met je waarde op laatste meeting vorige zondag
3. is waarde lager (verlaag de ph in je reactor een klein beetje) + breng je cal, hardheid en magnesium terug op dezelfde waarde (met andere producten) die je had in stap 1.
4. herhaal dit elke week tot de reactor week op week de waarde op punt kan houden
5. nadien herhaal je stap 1 tot 3 om de 2-3 weken om ervoor te zorgen dat je de verhoogde opname kan aanpassen als je koralen groeien.
 
Bovenaan