Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

[290L] Borsalino's Mini-Antwerp Reef

Borsalino

ZeewaterForum gebruiker
Daar ik een 2 jaar geleden noodgedwongen met mijn 500L bakske moest stoppen wegens slechte gezondheid en nu de gezondheid terug beter is besloten dat er terug een bakje komt, ook dat ik nu op pensioen ben teveel tijd.......................
Wel kleiner om het onderhoud aan te kunnen.

In eerste instantie was ik van plan een reefer 170 op te starten, maar moeder de vrouw vond dat wat klein en ze had gelijk.
Dan was de volgende gedachte een reefer 250, maar liep al snel op de beperkingen, wil alles van elektra inbouwen in het kastje en dit was net te klein, een wierenvakje in het sumpje was al bijna onmogelijk zonder de ombouwingen.

Dan maar iets groter en een bak op maat de prijs gevraagd een 100 x 60 x 55 hoog, overloopkamer met 3 boringen.
Voor en zijruiten in Optiwhite, overloopkamer in zwarte Lacobel.
En een sump naar eigen wens, 65 x 45 x 35 hoog.

Kastje wordt dan hoger dan dat van de Reefer en door de 10cm meer breedte en diepte krijg ik er alles wat ik wens in.

Het kastje komt 10cm van de muur te staan met rondom ledstrip verlichting, langs die 10 cm ruimte kunnen dan de elektra kabels naar boven, dienen ze niet intern via het kastje te gaan.
De 10cm ruimte van de muur heeft ook het voordeel dat de scharnierende lichtkap op zichzelf steunend tegen de muur kan blijven openstaan bij werkzaamheden, dat kon niet bij mijn vorige bak en moest er een stokje tussen steken met altijd de schrik dat het er vantussen zou schuiven en de lichtkap zou dichtvallen met ernstige gevolgen.....................

Op de bak komt een gesloten lichtkap, had die ook op mijn vorige bak en wil geen strooilicht.
In de lichtkap 4 x T5 en 1 Giesemann Pulzar HO 52.
In de lichtkap komen T° Controllers gestuurde fans voor de koeling.

Daar ik geen dradenzooi wil en stekkerblokken, wordt in het rechter gedeelte kastje 30cm voorzien voor Osmosevat-schabke doseerpotten, paneel dosseerpomp(en).
Volledig over de volledige breedte kastje een bedieningspaneel voor de schakelaartjes stopkontakten, de stopkontakten 16 stuks zijn gewone huis stopkontakten van Niko (had er afbraak liggen = gratis) deze worden in een hol paneel ingebouwd achter de jerrycan.

Ondertussen ligt al enkele weken de scape die ik al gemaakt heb van Nature's Ocean base Rock (22kg) samen met 5 kilo vers levend steen en 1 block MarinePure + een Sphere uit een gerijpte bak in een metserkuip te rijpen samen met het zand, er staat een stromingspompje op en een luchtpompje en verwarming.
Block MarinePure en levend steen verhuis later naar de sump.
Dagelijks geef ik een korreltje visvoeder voor de bacs.
Zeewater is van Neeltje Jans, heb voor de zekerheid een ATI test opgestuurd en resultaat was 100% perfect water.
Wekelijks vervang ik het water daar er geen afschuimer meedraait.

Koralen worden voornamelijk SPS en enkele LPS.

Vissen zullen kleine soorten worden doordat het een klein bakje is en daar geen dokter in kan, spijtig maar is dan maar zo....................elke nadeel heeft zijn voordeel................of was het andersom?

Bak wordt als ik de plannen heb besteld. hoop dan na maken kastje-lichtkap en alle elektra te starten ergens in januari, dat is het plan, de scape zal dan wel al geënt zijn hoop ik.
Ligt al te rijpen van 7 oktober, midden januari is dan 3 maand.

Zo wordt de binnenkant kastje.

Controllers 1.3 100x60 800x800.jpg
 
Dank U, wordt iets opener dan mijn vorig bakje van 2 meter lang, die zat bomvol steen (Belijnse muur) en koralen.

Gaat nu wat opener worden en meer bodemruimte.
 
Freddy, mooi dat u weer een bak kunt beginnen, heb u al gevold op het andere forum, succes; de plannen zijn goed, nu nog de praktijk.

gr. Marcel
 
Gaan we volgen Freddy.

Groeten,
Yves
 
Meetwaarden indraaiend dood steen = 7de week.

T° = 24.4°
Nitraat = 0.2 Salifert
Fosfaat = 0.024 Elos High Resolution.

Gaf dagelijks 4 korrelkes visvoer, ga nu opdrijven eens zien wat het met nitraat en fosfaat gaat doen.

Maw werken de bacs..................................?

Nitraat komt van een piek van 50 en zo gezakt naar de waarde van vandaag.

Fosfaat komt van 0.14 en zachtjes gezakt naar de waarde van vandaag.
 
Maandag begin ik aan de onderkast en lichtbak te maken.

Ondertussen nog wat geknutseld.
DIY Overkookbeveiliging afschuimer gemaakt met sensoren in deksel afschuimer.

DIY Opstartvertraging afschuimer bij stroomuitval.
 
Vandaag aan de kast begonnen, wel net rotweer, stond wel droog onder de veranda maar toch.

Heb eerst het chassis ineen gezet, zo kan ik nu de juiste plaatsen aftekenen waar de doorgang gaten moeten komen.


In het staand middenpaneel een opening vanachter om de draden van afschuimer en dergelijke door te voeren naar het rechtse vak, waar links en rechts 2 x 8 stopkontakten komen ingewerkt in een hol paneeltje.
In het rechtse vak een grote opening om alle elektra draden door te voeren achter de kast naar boven, de kast staat 9 cm van de muur.


De opening voor de buizen van opvoer-noodopvoer en afvoer wordt 1 grote opening in het bovenblad, die blijven in de kast zelf.


In de achterwand linkerkant komt een opening voor een fan algemene afzuiging voor de sump verluchting.
Aanvoer verse lucht komt via onderkant deurtjes die ingezet onder 45° gefreesd worden, ziet ge dus niks van.


Het worden wel Push to Open deurtjes, mijn madame wilde geen Suck to Open...........................
Wel om in te boren.


Al 1 gat geboord voor de T5 Timers, de andere gaten voor schakelaartjes en andere Chinese brol zijn al afgetekend, alles klopt volgens plan.
Achter het elektra paneeltje zitten links en rechts schabbetjes waar de verdeeldozen komen op te staan enzo, die kan ik eruit schuiven, vandaar de latjes waar ze op liggen.


Onder het bovenste blad zitten 3 houten latten van 44 x 44 die steunen en vastzitten op middenste staand paneeltje + de 18mm achterwand is zeker sterk genoeg.

DSC_0081 800x800.jpg

DSC_0082 800x800.jpg

Ook een nieuwe indeling sump getekend.

Sump 1.3 65 x 48 x 45 met Maten 800x800.jpg
 
Vandaag verder gedaan aan het kastje, weer was beter, soms aangenaam als het zonnetje scheen.

De gaten voor de kabel doorvoeren gemaakt en een gat voor de fan voor verluchting sump.

DSC_0087.jpg

Al enkele gaten gemaakt voor de T° Controllers en de T5 Timers.

DSC_0090.jpg

Een gleufje voor de darmpjes Balling.

DSC_0091.jpg

Al 1 T° Controller ingestoken.

DSC_0092.jpg
 
Als je nog veel gaten bijmaakt, houd je geen kast meer over :p
 
Even over je sump: is het niet beter om het wandje van 25 cm hoog die het vak van je afschuimer maakt in de lengte achter het wandje van 38 cm hoog te plaatsen? Dus zeg maar waar die 8cm breed staat dat daar je overloop het volgende vak in komt.

Zoals jij het nu heb getekend wordt dat kanaaltje van 8 cm breed aan het einde volgens mij een dood stuk zonder stroming... daar gaat zich vast vuil ophopen. Als je dat kanaaltje opheft win je nog wat ruimte ook.
 
Even over je sump: is het niet beter om het wandje van 25 cm hoog die het vak van je afschuimer maakt in de lengte achter het wandje van 38 cm hoog te plaatsen? Dus zeg maar waar die 8cm breed staat dat daar je overloop het volgende vak in komt.

Zoals jij het nu heb getekend wordt dat kanaaltje van 8 cm breed aan het einde volgens mij een dood stuk zonder stroming... daar gaat zich vast vuil ophopen. Als je dat kanaaltje opheft win je nog wat ruimte ook.

Had ik ook gedacht, maar is nagekeken door iemand die er wat van kent.
Had het eerst zo getekend en heeft hij dan verandert.
 
Vandaag niet zoveel gedaan, de gaten verder gemaakt, de deurtjes eraan gehangen en eens alle controllers en schakelaars in hun gaten gestoken.

DSC_0100.jpg

DSC_0102.jpg

DSC_0103.jpg

DSC_0105.jpg

Boeken toe....................heu deurtjes:)

DSC_0099.jpg
 
2 x 8 stopkonakten, zal wel genoeg zijn zekers.
De T5 worden rechtstreeks aangesloten.

DSC_0106.jpg

Jerrycan Osmosewater, erboven schabje Balling & Kalkwasser.

DSC_0107.jpg

Jerrycan kan vooruit of in de opening.

DSC_0108.jpg
 
Hoeveel discolampjes ga je nog plaatsen?
 
Bovenaan