Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Gramma dood, balen!

MVW

Senior Forumlid
De Gramma zag ik de laaste dagen al bijna niet meer, ook niet met voeren, wel de twee clown en de dokter
Nu net zag ik de Gramma op de bodem liggen onder een steen, echter verbaasde me dat er een stuk van zijn staart af is, en de vis hieraan is overleden.

Kan het zijn dat de vis in een van de stromingspompen terecht is gekomen?
Tunze stromingspompen

Nu direct de vis eruit gehaald, echter mis ik een deel van zijn staart, is dat een probleem als dat in het aquarium blijft liggen?

Zou het kunnen zijn dat de vis vast heeft gezeten, in een van de gaten van de stenen?
 
Laatst bewerkt:
Maar door wat voor een dier?
Bezetting: 2 zeesterslangen, slakken, 2 clown en een gele doktersvis.
Ik heb vanmiddag de bodem omgewoeld met een pipet en ook tussen de stenen geblazen misschien heb ik ergens geblazen waar de Gramma zat :(
Als dat zo zal zijn, waar ik toch niet meer achter kom, is dat een stomme fout. Ik had niet kunnen bedenken dat de kracht van een pipet zo groot is en dat de Gramma zo zat verstopt. De vis kwam de laatste dagen niet meer tevoorschijn, ik zag 'm nog net zitten in een gat in de steen, toen ademde de Gramma nog wel.
Tja...balen.
 
Een vis verliezen kan gebeuren. Is idd balen.

Wat betreft het aanvreten. Heb je verder ook geen heremietkreeftjes, garnalen of andere opruimers in de bak?
Die lusten wel een stukje overleden Gramma namelijk. [Overigens, even voor de duidelijkheid, dergelijke aaseters zullen nooit een vis aanvallen en zijn een onmisbare toevoeging in een aquarium]

Klem hebben gezeten is zeer zeer onwaarschijnlijk.

Houdt de komende dagen/paar weken ook even goed de andere vissen in de gaten voor dezelfde symptomen als je nu beschrijft (terug trekken, niet meer eten) en koop in deze periode ook even geen nieuwe vissen. Dit om te zien of er zich geen ziekte verspreid.
 
Welke soort slangsterren? Er zijn onschadelijke en roofzuchtige soorten.
 
Een vis verliezen kan gebeuren. Is idd balen.

Wat betreft het aanvreten. Heb je verder ook geen heremietkreeftjes, garnalen of andere opruimers in de bak?
Die lusten wel een stukje overleden Gramma namelijk. [Overigens, even voor de duidelijkheid, dergelijke aaseters zullen nooit een vis aanvallen en zijn een onmisbare toevoeging in een aquarium]

Klem hebben gezeten is zeer zeer onwaarschijnlijk.

Houdt de komende dagen/paar weken ook even goed de andere vissen in de gaten voor dezelfde symptomen als je nu beschrijft (terug trekken, niet meer eten) en koop in deze periode ook even geen nieuwe vissen. Dit om te zien of er zich geen ziekte verspreid.

Bedankt voor uw reactie.
Hermietkreeftje staat op de verlanglijst, ga ik spoedig aanschaffen.
Wat ik denk dat er gebeurd is, is dat tijdens het schoonmaken v.d. bodem (met een pipet) en de stenen, de Gramma verstopt zat in een gat en ik daar te hard op heb geblazen, dat is waarschijnlijk de enige mogelijkheid.
 
Welke soort slangsterren? Er zijn onschadelijke en roofzuchtige soorten.

Betreft de Ophiolepis Superba.
Hoogstwaarschijnlijk mijn fout, pipet gebruikt de bodem en enkele gaten in het steen schoongeblazen. Misschien zat de Gramma daar ergens verstopt.
De laatste paar dagen liet de Gramma zich nauwelijks zien.
De gele doktersvis zwom vaak achter de Gramma aan, misschien had de vis daar effe genoeg van.
Niet 't idee dat de dokter vervelend deed.
 
Betreft de Ophiolepis Superba.
Hoogstwaarschijnlijk mijn fout, pipet gebruikt de bodem en enkele gaten in het steen schoongeblazen. Misschien zat de Gramma daar ergens verstopt.
De laatste paar dagen liet de Gramma zich nauwelijks zien.
De gele doktersvis zwom vaak achter de Gramma aan, misschien had de vis daar effe genoeg van.
Niet 't idee dat de dokter vervelend deed.
Deze slangsterren zijn onschadelijk.

Ik vermoed dat je pech hebt gehad. Gramma's hebben een gerijpte bak nodig omdat ze in verse aquaria wat gevoelig kunnen zijn voor stip. Daarnaast hebben ze veel schuilplaatsen nodig, in de natuur zitten ze altijd in de buurt van tal van schuilplaatsen. Eenmaal gewend aan een gezond aquaria zijn ze ijzersterk.
 
Sinds een paar weken heb ik een harlekijn garnaal en een stek druifkoraal, ik had last van ganzevoetjes. Die zijn nu op, ben gaan bij voeren met diepvries zeester. Vervolgens zie ik voor eerst levende sterretjes, denk slangsterren. Komen deze vaker spontaan voor in aquaria?

JohnIMG_0609.jpg


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Ja, nagenoeg iedereen zal ze vanzelf hebben/krijgen, met levend steen of koralen mee.
Dit betreft klein blijvende soorten en heel nuttige beestjes.

Sinds een paar weken heb ik een harlekijn garnaal en een stek druifkoraal, ik had last van ganzevoetjes. Die zijn nu op, ben gaan bij voeren met diepvries zeester. Vervolgens zie ik voor eerst levende sterretjes, denk slangsterren. Komen deze vaker spontaan voor in aquaria?

JohnBekijk bijlage 484280


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Sinds een paar weken heb ik een harlekijn garnaal en een stek druifkoraal, ik had last van ganzevoetjes. Die zijn nu op, ben gaan bij voeren met diepvries zeester. Vervolgens zie ik voor eerst levende sterretjes, denk slangsterren. Komen deze vaker spontaan voor in aquaria?

JohnBekijk bijlage 484280


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

En als ik nu weer een harlekijn garnaal neem, eet deze de slangsterren?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Weet ik eerlijk gezegd niet.
Ik zie ook niet in waarom je er vanaf zou willen...
 
Volgens mij niet. Harlekijn garnalen zijn heel leuk maar lastig te houden vanwege hun specifieke eetgewoonte, absoluut ongeschikt voor beginners is mijn mening. Als de garnalen diepvries eten heb je geluk want niet elke Harlekijn eet dit. Anders zul je doorlopend levende Zeesterren moeten geven. Gezien je vragen vermoed ik dat je beginner bent dus dit is niet zo handige koop. Tip, Lees je goed in voordat je iets koopt.
 
Een harlekijn garnaal eet geen slangster.
Slangsterren zijn juist perfecte opruimers voor je aquarium.
Een harlekijn garnaal kan je kopen mits je hem Elke dag een stukje zeester voert deze kan je ook ingevroren kopen zo heb ik een heletijd 2 harlekijn garnalen gehad.
Alleen had toen ook een fridmani in mijn bakje welke alle garnalen gedood heeft toen hij groter werd.
Mvg henk

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
 
Bovenaan