Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Een zeebakje er bij

MaXX99

ZeewaterForum lid
Hallo iedereen,

Zelf ben ik 43 en woon in Vlaams-Brabant (België dus :x )

Tot verleden week had ik volgende staan:
- een 100l bak met wat koudwater vissen in
- een 700l bak zoetwater (voornamelijk als gezelschapsaquarium, zwaar beplant)
- een 40l zoetwater kweekbakje voor de nakweek en de garnalen
- een 15l zoetwater plantenbakje voor de plantenkweek

Verleden week heb ik een tweedehands sera biotop 130 voor een prijsje kunnen aanschaffen (tweedehands). Er was wel wat werk aan want die was enorm vuil (onbeschrijfelijk vuil eigenlijk .... een centimeter dikke zoutlaag overal, stof, hondenhaar en pluimen in de kast, de kabels .. overal eigenlijk etc etc

Het aquarium is relatief standaard gebleven bij de vorige eigenaar, op 2 ledlampen na (een witte 9000K en een blauwe, maar die laatste heeft het al begeven). De oorspronkelijke verlichting werkt niet meer?

Verder zat er in de bak (levend ?) steen, wat zand, groene en rode mossen/algen en slechts 1 enkele bewoner : een Centropyge Loriculus van een 6-tal centimeter. Hier zal op termijn dus wel wat verandering in moeten komen, maar eerst moet ik zeker zijn van alle waterwaardes, want van de producten die ik heb meegekregen word je niet echt blij van (enkel een ph-meter, een vooroorlogs KH-test flesje en een refractometer).

Ik heb me bijgevolg ondertussen volgende al besteld:
- een DSR startset voor 250l
- Alle vereiste Salifert en RedSea tests (enkel de Boron vind ik niet)

Ook qua techniek liep er het een en ander mis ....
- er zijn twee stromingspompen meegeleverd : een Tunze en een kleinere, maar de tunze doet het niet en de kleine is echt wel veel te zwak)
- Overal liggen er bruissteentjes, die zwaar vervuild zijn. luchtpompen die ik niet meer vertrouw met al dat vuil etc etc.

Kortom, ook qua techniek zijn er ondertussen al wat bestellingen doorgevoerd :
- stromingspomp : een jebao cp-25 + een reserve standaard stromingspomp van 6000l/h voor als die eerste het zou begeven.
- een nieuwe multi-color ledbalk (China) om eens te testen. Ik heb hem 40 cm breed (24W, 3100 lm) genomen zodat ik hem binnen in het aquarium kan zetten, dan kan de kap terug dicht. De leds hebben volgende kleuren : wit (9000K), rood (620-630 nm), groen (520-530 nm), blauw (430-440 nm), diep blauw (450-460 nm). Als deze echt goed is schaf ik er daarna misschien nog een tweede bij aan.
- een nieuwe 35 l/m luchtpomp + 2 grote bruisstenen en een aircurtain + wat extra accessoires

Ik heb wel nog zwaar mijn twijfels over de standaard meegeleverde skimmer.

En eens mijn waterwaardes ok zijn kan ik er aan beginnen denken om extra bewoners bij te zetten.Daarbij ga ik jullie advies goed kunnen gebruiken want een zeewater aquarium is eerlijk gezegd heel nieuw voor mij !
 
Welkom, spannend zo'n doorstart!!

Het is interessant hier op dit forum de ervaringen van anderen te lezen. Ik denk ook dat je veel aan m'n boekje zult hebben. De betere aquariumzaak heeft het op voorraad, maar dit is misschien ook wat: https://www.donner.nl/praktische-han.../9789082101119 (bezorgt zowel in Nederland als in België zonder verzendkosten!)

Ik ben benieuwd naar je eerste foto's!

Veel aquariumplezier gewenst :)
 
Dank je iedereen !

De foto's zullen nog even op zich laten wachten want nu is het nog niet heel spannend allemaal .... : een kale bak met wat groene en rode wieren en 1 enkel visje :)

Ik ga dit weekend naar de winkel van een kennis, misschien vind ik je boekje daar wel!

Sowieso gaat die sterke luchtpomp nog even wachten, voorlopig volstaan die twee kleine luchtpompen die er nu inhangen ruimschoots.
Wel ga ik nog een powerfilter extra zetten.
 
Bovenaan