Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Beginner met een vraag

Ou0615

ZeewaterForum lid
Beste aquarianen,

Hierbij wil ik me graag voorstellen. Mijn naam is Frans en ik ben bijna 4 weken geleden gestart met mijn zeeaquarium met:

osmosewater, H2O zout, keramiek, ongeveer 15 kg levend steen. Colombo Bacto 2 keer per week toegevoegd.

Waterwaarden zijn goed:
Temp: 25,5 graden
Zout: 1024
Nitraat: 2,5
Nitriet: 0
Fosfaat: 0,03
Kh: 9,6
Ph: 8,2

Sinds 2 weken is de bruine algenfase overgegaan in de groene. (Zie bijgaand de foto's). Het groeit en woekert nogal hard. Wat is dit voor soort alg? Is dit normaal en gaat dit vanzelf weg of kan ik beter al een schoonmaakploeg gaan plaatsen? Misschien al wervelbed laten draaien, ook al is PO4 oke? Ik ben benieuwd naar jullie mening!

Eheim scubaline 460 (130x60x60) plus sump
Eheim 3000 opvoerpomp
Tunze DOC Skimmer 9410
Aquatlantis easy led 2x 120 cm + t5
Eheim Thermo control 2x 150 watt
Tunze Turbelle Nanostream 3x 6055 met controller
Wervelbedfilter met Rowaphos (nog niet aangezet)
Eheim UV lamp (nog niet aangezet)
Jebao 4 kanaals doseerpomp (nog niet aangezet
)
 

Bijlagen

  • groen alg.jpg
    groen alg.jpg
    37,4 KB · Weergaven: 23
  • groene alg 2.jpg
    groene alg 2.jpg
    37,8 KB · Weergaven: 22
Beste Frank, welkom :eek:

Maak je geen zorgen je zit nog in de opstartfase, blijf de algen plukken en je kunt nu rustig een schoonmaakploegje inzetten.
 
Hallo Frans.
Zoals Alex al aangaf geen zorgen, lekker de tijd geven. Opruim ploeg kan er al in (mits je natuurlijk over een paar metingen 0 nitriet blijft meten)
Dan is het vinnen no time weg.
 
Leuk dat je met zoutwater bent begonnen en goed dat je je hier hebt aangemeld. Het is interessant hier op dit forum de ervaringen van anderen te lezen. Ik denk ook dat je veel aan m'n boekje zult hebben. De betere aquariumzaak heeft het op voorraad, maar dit is misschien ook wat: https://www.donner.nl/praktische-han.../9789082101119 (bezorgt zowel in Nederland als in België zonder verzendkosten!)

Voor wat betreft je algenvraag: ik raad zeker aan fosfaatverwijderaar in te zetten. Daarnaast kun je over een week ofzo langzaam wat opruimers inzetten, denk dan aan wat egels, wat slakken en bijvoorbeeld een paar Mithrax krabben.

De UV-lamp heb je (nog lang) niet nodig.

Veel aquariumplezier gewenst :)
 
Bedankt allemaal voor jullie reactie. @tanne: jouw boek heb ik in het begin gelijk gekocht. Al veel aan gehad.
 
Linckia met opstart problemen?

Beste Forumleden,

Zaterdag gestart met een kleine opruimploeg:

1 archaster typicus
1 linckia laevigate
2 calcinus elegans
2 slakken
1 mithrax sculptus
1 mespilia globulus

Alle dieren zijn actief en zwerven door de bak. Alleen de linckia niet. Deze zit al anderhalve dag vastgeplakt aan het raam met slappe armen en beweegt niet (zie foto). Is dit normaal? Ik hoor graag jullie mening.


Groet,
Frans
 

Bijlagen

  • linckia.jpg
    linckia.jpg
    38,3 KB · Weergaven: 26
linckia laevigate, ik had deze zeker nog niet in het aquarium geplaatst.
Deze zeester zoekt een rijp aquarium die in balans is en dat is de jouwe nog niet, dus hij zal het moeilijk gaan krijgen.:(
 
Bedankt voor je reactie, Alex. Ik heb de Linckia in overleg met de winkelier teruggebracht.
 
Hierbij een overzichtsfoto. De cleaning is druk bezig, maar zoals jullie zien is er nog genoeg te doen. Ik denk dat ik inmiddels ook al een aantal aiptasia heb. Zie foto. Ze zitten allemaal op 1 stuk levend steen. Wat is wijsheid? Bestrijden of de steen eruit halen?
 

Bijlagen

  • IMG_0038.jpg
    IMG_0038.jpg
    35,9 KB · Weergaven: 28
  • IMG_0037.jpg
    IMG_0037.jpg
    42,3 KB · Weergaven: 30
  • IMG_0034.jpg
    IMG_0034.jpg
    41,6 KB · Weergaven: 50
  • IMG_0036.jpg
    IMG_0036.jpg
    49,3 KB · Weergaven: 36
  • IMG_0039.jpg
    IMG_0039.jpg
    37 KB · Weergaven: 27
Als je bij ieder dingetje meteen je steen dr uit gaat halen word het een dure bedoeling en tevens een onhaalbare doelstelling. Ze zijn gemakkelijk te bestrijden met bijvoorbeeld natronloog

Leuke scape trouwens:)
 
Beste Forumleden,

Kunnen jullie mij helpen. Ik zit inmiddels 7 weken in de opstartfase. Alles loopt voorspoedig. Inmiddels 3 koralen geplaatst. Alle bewoners maken het goed op 1 calcinus elegans na. Deze zit ruim 30 uur op één plek en verroert zich niet. Ook zijn pootjes bewegen nauwelijks en op het voeren van lobstereggs reageerde hij bijna niet.. De andere calcinus is wel actief. Waterwaardes zijn prima.

Komt dit vaker voor? Hebben jullie tips?
 

Bijlagen

  • opstart 7e week.jpg
    opstart 7e week.jpg
    43,7 KB · Weergaven: 36
Deze was waarschijnlijk al zwak toen je hem kocht of hij is aan het verschalen.
Geef hem nog even rust.
 
Vandaag weer waterwaardes gemeten:

temp: 25,8 graden
zout: 1024 (d&d dobber)
nitriet: 0 (Colombo)
nitraat: 1 (Colombo)
fosfaat: 0,03 (Colombo)
kh: 4,5 ( salifert)
calcium: 430 (salifert)
magnesium: 1350 (salifert)
ph: 8,2 (Colombo)

Zoals jullie zien is mijn kh te laag. Ik heb Tanne's boek erop nageslagen voor de oorzaak. Ik kom er niet zo gauw uit. Heb nog geen steenkoralen etc. Hebben jullie enig idee? Is het al tijd om chemicaliën aan te schaffen. Alle andere waardes zijn goed, ook de ph!
 
Vandaag weer waterwaardes gemeten:

temp: 25,8 graden
zout: 1024 (d&d dobber)
nitriet: 0 (Colombo)
nitraat: 1 (Colombo)
fosfaat: 0,03 (Colombo)
kh: 4,5 ( salifert)
calcium: 430 (salifert)
magnesium: 1350 (salifert)
ph: 8,2 (Colombo)

Zoals jullie zien is mijn kh te laag. Ik heb Tanne's boek erop nageslagen voor de oorzaak. Ik kom er niet zo gauw uit. Heb nog geen steenkoralen etc. Hebben jullie enig idee? Is het al tijd om chemicaliën aan te schaffen. Alle andere waardes zijn goed, ook de ph!

De waardes zien er goed uit, behalve de kH. Deze is echt veel te laag!!! klopt de test wel??
Als de test klopt zou ik er voor gaan zorgen dat deze waarde omhoog gaat naar een waarde van 8-9. Uiteraard moet je de waarde wel geleidelijk laten stijgen, 1 graad per dag.
 
Iets klopt er niet, met deze waardes kan je kh geen 4.5 zijn.
Of je meet je kh verkeerd (wel een van de makkelijkste testen) of er is iets met je testset of de andere waardes CA en MG kloppen niet?

Heb je alle testen op hetzelfde moment gedaan? of op verschillende tijden?
 
KH wordt niet alleen verbruikt bij groei, maar gedeeltelijk ook bij bacteriële afbraak. Aanvullen dus. Recept vind je onder meer in het boek dat je al hebt ;)

Verhoog niet meer dan 1 punt KH per dag. De waarde is te laag maar zeker tijdens de opstart niet zorgelijk of 'gevaarlijk'.
 
Bovenaan